Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Fnis, dere er hyggelige å ha som kveldsunderholdning sammen med dopen min (kaffe, vin og ibux), alt i alt kjennes da kropp og sinn langt mindre forknytt og forkrøpla ut.

Skrevet

Har jeg fortalt om Spanish style rape for two, 20 euros?

Den kan potensielt løsne opp litt til.

Gjest sug lut
Skrevet

Har jeg fortalt om Spanish style rape for two, 20 euros?

Den kan potensielt løsne opp litt til.

Nei, men det synes jeg du skal gjøre :D
Skrevet

"Rape" er en fisk på spansk, jeg er jaggø ikke sikker på hva det er på norsk men den er stygg som satan og kjempegod.

Spanske restauranter har en lei tendens til å ikke oversette selve varen i menyen sin. Dvs. "Fried morcilla with chips" eller "Grilled solomillo with vegetables" (nå ble jeg sulten)

Uansett - denne spanske restauranten solgte fisken "rape", Spanish style som sådan, og kun for to personer av gangen (noe som ikke er uvanlig for spesielle retter).

Derav:

Sausage and chips: 12 euro

Spanish style rape for two persons: 20 euros

Enjoy!

Gjest sug lut
Skrevet

Fnis. As self medication goes, bedre enn det meste.

Forresten, du skal lage all den maten jeg ikke kan uttale til meg en kveld. Det er en ordre.

Skrevet

Selvsagt.

På menyen:

Gambas al pil-pil (kjempereker i den deiligste olje, hvitløk- og chilisaus), serveres boblende varm i keramikkskål, baguettbiter dyppes oppi og gåsehuden melder seg sporenstreks.

Det ser muligens gyselig ut: http://www.ifood.tv/recipe/gambas_pil_pil

men tro meg: dette er guds gave til verdens ganer.

Carne enrollada (rullet kjøtt) á la Patetica, dvs. med hemmelighetsfyll, men igjen: hvitløk, urter, soltørkede tomater og annet er noen av ingrediensene. Denne retten har jeg fått trampeklapp for før.

Ymse hemmelighetstapas á la Patetica.

Muligens også paella, jeg er en gudinne på paella. Lager den uten blekkspruttentakler og blåskjell, men heller med kylling og andre ymse hemmelighetsingredienser. Dritgod.

Alt svelges med vin (ikke min sterkeste side) og mucha mucha cerveza.

Samt spanjoler på øret: spansk musikk kan jeg.

Suksesskveld med større garanti enn Dnb.

Hilsen sikker på seg selv,

Patetica Fåkksi.

Gjest sug lut
Skrevet

Selvsagt.

På menyen:

Gambas al pil-pil (kjempereker i den deiligste olje, hvitløk- og chilisaus), serveres boblende varm i keramikkskål, baguettbiter dyppes oppi og gåsehuden melder seg sporenstreks.

Det ser muligens gyselig ut: http://www.ifood.tv/.../gambas_pil_pil

Carne enrollada (rullet kjøtt) á la Patetica, dvs. med hemmelighetsfyll, men igjen: hvitløk, urter, soltørkede tomater og annet er noen av ingrediensene. Denne retten har jeg fått trampeklapp for før.

Ymse hemmelighetstapas á la Patetica.

Muligens også paella, jeg er en gudinne på paella. Lager den uten blekkspruttentakler og blåskjell, men heller med kylling og andre ymse hemmelighetsingredienser. Dritgod.

Alt svelges med vin (ikke min sterkeste side) og mucha mucha cerveza.

Samt spanjoler på øret: spansk musikk kan jeg.

Suksesskveld med større garanti enn Dnb.

Hilsen sikker på seg selv,

Patetica Fåkksi.

Jeg er faktisk jævlig søt når jeg sikler. Inviter meg - eller kom og lag hos meg, jeg holder alle råvarer, bare send handleliste.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Ja det blir en nammelig stund det her :D Til denne retten passer det godt med en kald øl. Velbekomme!

Dos servezas por favor! Nøyaktig så langt strekker spansken min seg... :D

Det er jo strengt tatt det viktigste og det da ;) Og: Dónde están los servicios (hvor er doen) etter et par runder med din setning ;)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Selvsagt.

På menyen:

Det ser muligens gyselig ut: http://www.ifood.tv/.../gambas_pil_pil

Gambas al pil-pil! åååaaarrrrhhhh (les: sikle sikle)! Tror jeg kunne torturert noen sakte og pinefullt for en porsjon! Det var stort sett det jeg levde på i mine glade dager på hundeøyene, sammen med mine elskede papas arrugadas.

Er det for mye bedt med litt mengdemål og fremgangsmåte på herligheten?

Skrevet

Dónde están los servicios

*gjentar for seg selv til det sitter*

Noterer cerveza på handlelisten til helga :D (må bruke nylig ervervet kunnskap)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Tror jaggu meg det blir spanske dager hos oss også i helga. Har bursdag på lørdag, så da bestemmer JEG! Ikke at jeg tror gubben blir vanskelig å overtale, han sto og trippet som en liten gutt før julaften her i går da han så denne tråden og boka som lå framme :D

Fram med sombreroen og kastanjettene og syng: Aarrrrrrriba!

Skrevet

Tror jaggu meg det blir spanske dager hos oss også i helga. Har bursdag på lørdag, så da bestemmer JEG! Ikke at jeg tror gubben blir vanskelig å overtale, han sto og trippet som en liten gutt før julaften her i går da han så denne tråden og boka som lå framme :D

Bursdag med spanske dager blir bra. Og er det virkelig fler enn meg som faktisk har sombrero?! Jeg skal også ha spanske dager på bursdagen min - i spania :) fordi jeg fortjener det!

Ha en fin bursdagshelg, husk rikelig med sangria!

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Bursdag med spanske dager blir bra. Og er det virkelig fler enn meg som faktisk har sombrero?! Jeg skal også ha spanske dager på bursdagen min - i spania :) fordi jeg fortjener det!

Ha en fin bursdagshelg, husk rikelig med sangria!

Takketakk :D Ja, man må da ha sombrero! Kjøpte min på en ekte souvenirsjappe i Mexico (Det står til og med Mexico på den med store røde bokstaver), sammen med et sånt årntli innfødt-vevd teppe made in Shanghai. Du vet, man har gjerne sansen for gode lokale råvarer når man er 18.

Sangria må det bli vettu, kanskje jeg skal investere i en flamencokjole også, det fristet litt nå.... Men det passer vel ikke så godt sammen med sombreroen. Hmmm.

Og det blir jo ikke bedre enn spanske dager i Spania! Kos deg masse når den tid kommer og le godt av oss frossenpinner her hjemme :)

Skrevet

Patetiquita Fåkksi junior på fire har flamencokjole fra Nille, den duger som bare det.

Ordet "do" har forresten sinnsykt mange varianter på spansk; i forbifarten kommer jeg bare på aseo, baño, retrete og servicio.

Jeg skal innrømme en ting her:

Jeg har aldri laget pil-pil før, men jeg HAR spist det noen tusen ganger.

Gluteo: mi casa o tu casa - samme for meg.

Gjest sug lut
Skrevet

Patetiquita Fåkksi junior på fire har flamencokjole fra Nille, den duger som bare det.

Ordet "do" har forresten sinnsykt mange varianter på spansk; i forbifarten kommer jeg bare på aseo, baño, retrete og servicio.

Jeg skal innrømme en ting her:

Jeg har aldri laget pil-pil før, men jeg HAR spist det noen tusen ganger.

Gluteo: mi casa o tu casa - samme for meg.

Så do-regla er spansk versjon av do-dass-dritern, femti øre litern? kult.

Når det gjelder pil-pil stoler jeg masse på din innsikt og gane, hehe, så jeg er ikke bekymra.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

mmmm, nå er jeg sulten! Og enda mer klar for vinkveld med jentene på min veranda i kveld, skal sannelig lage tapas for anledningen og sangria!

Da trengs bare sol og 20+grader så blir veranda venninne vin kvelden fulkommen!

Gjest sug lut
Skrevet

Bare til info så skal jeg nå lage kanaripoteter og grønn saus, watch this space! har nå flytende poteter i saltvann (mye salt, ja!) og slo egt opp tråden for å finne igjen oppskrifta. Rapport følger.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Så hyggelig da Luten, men da kommer du bort til meg en tur alikevel da? Jeg holder drikke og veranda...

Gjest amandine
Skrevet

Å himmel nÅ ble jeg misunnelig pÅ dere!

Det eneste jeg har er verdens beste tapas-oppskrifter!

Her er lørdagspizzaen fortært, og nÅr bare Mesternes mester er ferdig og ungene lagt skal vi drikke rødvin. Med mannen og ikke jentene, riktignok. Jeg hiver meg pÅ første fly!

Gjest sug lut
Skrevet

Rapport (raaaaap):

Kanaripoteter, strimlet svinebiff og grønn saus.

Potetene var sånne små nye delikatessepoteter, kokt i mengder av salt og så dampet. Hvorfor ble de ikke rynkete, spør jeg dere som kan det? Men knallgode likevel, med saltet utenpå.

Utrolig god saus. Altså 1 bunt koriander, en kvart ts spisskumen (cumin), fire fedd hvitløk, litt salt, fire ss vann, 2,5 dl olivenolje, kjør i blender. Kjente at jeg hadde spist den før, uten å vite hva det var. Og skjønte også at det må dobles skal det rekke til mer enn meg, fnis.

Svinekjøttet ble stekt på sterk varme med salt, cumin og jalapenos. Det passet kjempegodt til, faktisk.

Alt i alt uendelig godt og uendelig enkelt å lage.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Åh, dette høres forferdelig, sinnsykt, grusomt godt ut!

Sitter her med kald pizza fra i gÅr, og det er stort sett det jeg har levd pÅ i dag. Ingen gourmetkokk akkurat. Men vi fÅr ta det igjen en annen gang! Litt digg ogsÅ, nÅr man først er alene hjemme, sÅ kan man leve litt som da man var singel, pÅ gÅrsdagens middagsrester og en halv pose potetgull hehe.

Men det frister unektelig mer med noen gode papas arrugadas og mojosaus. Svinekjøtt har jeg all tro pÅ at er fantastisk til! Hmm, har begynt Å lage en meny i hodet alt. Skal jeg være verdens beste kjæreste nÅr mannen kommer hjem i morgen tro? Hmm...

• 5 måneder senere...
Skrevet

Snart klar for spanske dager, og må derfor dytte på denne :D

• 2 måneder senere...
Gjest Julemusa83
Skrevet

Hvor lenge på forhånd kan man lage disse sausene?

Gjest cunning stunts
Skrevet

Hvor lenge på forhånd kan man lage disse sausene?

Jeg ville tro at de holder seg i kjøleskap med tett lokk, men jeg har aldri klart å teste det ut mer enn en dag, siden den grønnne (som er den eneste jeg har laget) er så sinnsykt god.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...