Rosepus™ Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 For noen år siden var jeg og gubben på ferie på Tenerife. I ekte gamlis-stil så var vi på busstur til Teide. På veien opp var vi innom en butikk, der de solgte "autentiske" sauser. Ofte i to-pakninger, med en rød og en grønn saus på. Er det noen eksellente sjeler her inne som kan svare på hva dissse sausene var for noe? Hva de heter og eventuellt også en oppskrift? Da blir jeg glad
Gjest sug lut Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Jeg har ingen peiling på noe som helst, men kanskje med utgangspunkt i hhv røde og grønne tomater? Rop på sydentøsa, hun veit sånt.
Rosepus™ Skrevet 16. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2012 Genialt, da er det håp! Var sikkert tomat i den røde, men den grønne smakte ikke tomat i alle fall. Angrer vilt på at jeg ikke fylte kofferten. Har ikke tenkt meg til Tenerife med det første. *roper på sydentøsa*
bIomstre Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 (endret) De heter Mojo Rojo og Mojo Verde som vel betyr henholdsvis rød og grønn saus. Den røde er laget på paprika og den grønne på koriander, hvitløk i begge. Sausene brukes til canaripoteter. Google-tips for oppskrift er "patatas + mojo" eller "Patatas arrugadas". Har ikke testet ut oppskrifter selv, men takk for påminnelsen! Canaripoteter er fast på min 17-mai buffet nemlig, på tide de får følge av litt autentisk mojo Endret 16. april 2012 av bIomstre
bIomstre Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Hva er canaripotet? Det er vel egentlig mitt navn på patatas arrugadas... saltbakte poteter på norsk?
bIomstre Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 (endret) Canariposten må vel være troverdig kilde hva autentisk oppskrift anngår? http://www.canaripos.../42o/n_24_4.htm Selv om jeg tror jeg skal gå for coop sin faktisk. Jeg synes den bør være uten tomat... (forskjell på fastlands spansk og canarisk mojo kanskje??) http://coop.no/Tips-og-rad/Mat-og-oppskrifter/Oppskriftene/Tilbehor/Gronnsaker/Under-20-min/Mojo-rojo/?addRecipe=true Endret 16. april 2012 av bIomstre
Gjest sug lut Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Aha. Ikke at jeg vet hva det er heller men det kan jeg finne ut.
Gjest sug lut Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 For noen år siden var jeg og gubben på ferie på Tenerife. I ekte gamlis-stil så var vi på busstur til Teide. På veien opp var vi innom en butikk, der de solgte "autentiske" sauser. Ofte i to-pakninger, med en rød og en grønn saus på. Er det noen eksellente sjeler her inne som kan svare på hva dissse sausene var for noe? Hva de heter og eventuellt også en oppskrift? Da blir jeg glad Neders på sida her står link til oppskrifter! http://spanishfood.about.com/od/sidedishes/r/patatasarrugada.htm
Rosepus™ Skrevet 16. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 16. april 2012 ÅÅÅÅH! TUSEN TAKK! Canaripotet er vel det eneste jeg ikke har brukt sammen med disse sausene.. MÅ prøves Kjøpte mojosaus pÅ flaske pÅ mega, og trodde det var det samme, men den smaka høgg. Ble sÅ skuffa Mulig det var det samme likevel da, bare at den norske ikke var god.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 ÅÅÅÅÅh, kanariske poteter er knallgodt SmÅ poteter kokt i vann som er mettet med salt, sÅ de fÅr et tynt saltlag utenpÅ skallet. Og sÅ dyppes de i mojosaus, og bare NYTES, mmmmmmmmmmm Ser at vi kanskje var litt "norske" som kalte det Papas arrugadas, but but, it's not only only. Mojosausen mÅ absolutt lages selv, jeg kjøpte en bok pÅ Fuerteventura som omhandlet kun den sausen hehe.. Er det det man kaller hekta? Mannen gÅr i knestÅende hver gang vi lager dette hjemme
Rosepus™ Skrevet 16. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 16. april 2012 Har du hatt muligheten til å skrive ned den oppskriten du har? Har så lyst til å gå ned i knestående, legger meg flat om det kreves:)
Gjest Mentha & Junior Skrevet 17. april 2012 #13 Skrevet 17. april 2012 (endret) Klabert! God mat blir enda bedre om den deles Boka heter noe så fint som "The secrets of the Canary Islands garlic sauces - Recipes for garlic fans and such, who would like to be one" Allerede der var jeg solgt, kjente jeg Anywho: Papas arrugadas: Bruk små nypoteter, vask, men ikke skrell. Ta en kjele med vann og ha i salt som røres ut i vannet helt til en potet som puttes oppi ikke lenger synker til bunns (altså: mye!). Kok potetene som vanlig. Når de er ferdigkokte helles vannet av, før kjelen settes tilbake på platen. La de siste vannrestene fordampe på lav varme, mens kjelen ristes forsiktig helt til saltet har krystallisert seg på skallet og potetene har blitt litt rynkete. Grønn mojo saus: 1 hvitløk 1 ts salt 200 ml olje 50-100 ml hvitvinseddik 1 bunt persille eller frisk koriander 1/2 ts spisskummen Hvitløken skrelles, og blandes med salt, spisskummen og 50 ml eddik i en foodprocessor/blender til det er finmalt. Fjern stilkene fra persillen/korianderen og putt i blenderen. Tilsett oljen sakte mens det mikser. Evt smak til med mer eddik til slutt. Rød mojo saus: 2-4 tørkede chili (avhengig av hvor sterk mat du liker) 1 hvitløk 1 ts salt 200 ml nøytral olje 50-100 ml hvitvinseddik 1/2 ts spisskummen 1/2 ts "hot paprika" (jeg bruker chilipulver) 1 klype safran (jeg bruker gurkemeie) Hell kokende vann over chiliene og la de ligge en time. Ta ut frøende og kutt i ringer. Skrell hvitløken og ha i en blender sammen med chili, salt, paprika, safran og 50 ml eddik. Miks til en jevn blanding. Ha i oljen i en tynn stråle mens det mikser, og smak til med eddik til slutt. Tips: for en mer "kremete" variant kan du kutte rå rød pepper i terninger og ha i blenderen sammen med chilien og hvitløken. Sånn! Nå ble jeg sulten.. Hehe Bånn gass til butikken og bon apetit! Endret 17. april 2012 av Mentha & Junior
Gjest Mentha & Junior Skrevet 17. april 2012 #15 Skrevet 17. april 2012 Bare husk at om du skal på jobb dagen etter, så bør du kun prate til folk du ikke liker!
Gjest sug lut Skrevet 17. april 2012 #16 Skrevet 17. april 2012 Klabert! God mat blir enda bedre om den deles Boka heter noe så fint som "The secrets of the Canary Islands garlic sauces - Recipes for garlic fans and such, who would like to be one" Allerede der var jeg solgt, kjente jeg Anywho: Papas arrugadas: Bruk små nypoteter, vask, men ikke skrell. Ta en kjele med vann og ha i salt som røres ut i vannet helt til en potet som puttes oppi ikke lenger synker til bunns (altså: mye!). Kok potetene som vanlig. Når de er ferdigkokte helles vannet av, før kjelen settes tilbake på platen. La de siste vannrestene fordampe på lav varme, mens kjelen ristes forsiktig helt til saltet har krystallisert seg på skallet og potetene har blitt litt rynkete. Grønn mojo saus: 1 hvitløk 1 ts salt 200 ml olje 50-100 ml hvitvinseddik 1 bunt persille eller frisk koriander 1/2 ts spisskummen Hvitløken skrelles, og blandes med salt, spisskummen og 50 ml eddik i en foodprocessor/blender til det er finmalt. Fjern stilkene fra persillen/korianderen og putt i blenderen. Tilsett oljen sakte mens det mikser. Evt smak til med mer eddik til slutt. Rød mojo saus: 2-4 tørkede chili (avhengig av hvor sterk mat du liker) 1 hvitløk 1 ts salt 200 ml nøytral olje 50-100 ml hvitvinseddik 1/2 ts spisskummen 1/2 ts "hot paprika" (jeg bruker chilipulver) 1 klype safran (jeg bruker gurkemeie) Hell kokende vann over chiliene og la de ligge en time. Ta ut frøende og kutt i ringer. Skrell hvitløken og ha i en blender sammen med chili, salt, paprika, safran og 50 ml eddik. Miks til en jevn blanding. Ha i oljen i en tynn stråle mens det mikser, og smak til med eddik til slutt. Tips: for en mer "kremete" variant kan du kutte rå rød pepper i terninger og ha i blenderen sammen med chilien og hvitløken. Sånn! Nå ble jeg sulten.. Hehe Bånn gass til butikken og bon apetit! Dette skal testes, hurra! Både rød og grønn, get my mojo working!
Gjest Siklerotte Skrevet 17. april 2012 #17 Skrevet 17. april 2012 Nam, der der skal jeg også lage en gang i løpet av 2012!
Gjest Mentha & Junior Skrevet 17. april 2012 #18 Skrevet 17. april 2012 Ja det blir en nammelig stund det her Til denne retten passer det godt med en kald øl. Velbekomme!
Patetica fåkksi Skrevet 17. april 2012 #19 Skrevet 17. april 2012 *roper på sydentøsa* ¡Zorrilla del sur, presente!
Patetica fåkksi Skrevet 17. april 2012 #20 Skrevet 17. april 2012 Ok og hvorfor ble skriften min så liten liksom? Informasjonsbit: *holder pekefingeren opp og den andre foran leppene* Canarios-folka sier ikke patatas, som man sier på castellano (spansk språk), de sier papas. Arrugadas betyr rynkete. Rynkepoteter. De er KJEMPEGODE!! Men noen ting får de kun til på de riktige områdene, og papas arrugadas får de bare til på Kanariøyene. Gambas al pil-pil får de bare til i Andalucía - hvilket betyr at jeg er en racer på det siden jeg er andalusisk. Apropos lusisk - vi har faen meg fått lus i hus igjen. *grrrr hat*
Rosepus™ Skrevet 17. april 2012 Forfatter #21 Skrevet 17. april 2012 Gambas al pil-pil Hva er det da? Åh, Andalucia ja. Vi var pÅ biltur Spania og Purtugal rundt i 2009. Andalucia var et høydepunkt! Men, husker ikke annet en at vi sÅ flott natur og spiste god mat. Ser i ettertid at det hadde vært snedi Å notert seg navnet pÅ det vi spiste. Jeg har større sjanse til Å spikre gele pÅ veggen enn Å huske navnet pÅ hva vi gomla i oss...
Rosepus™ Skrevet 17. april 2012 Forfatter #22 Skrevet 17. april 2012 Ja det blir en nammelig stund det her Til denne retten passer det godt med en kald øl. Velbekomme! Dos servezas por favor! Nøyaktig så langt strekker spansken min seg...
Rosepus™ Skrevet 17. april 2012 Forfatter #23 Skrevet 17. april 2012 (endret) Eller skrives det med c? Cervezas? Det ser rettere ut:D Endret 17. april 2012 av Rosepus™
Patetica fåkksi Skrevet 17. april 2012 #24 Skrevet 17. april 2012 Una cerveza, dos cervezas, sí señora.
Rosepus™ Skrevet 17. april 2012 Forfatter #25 Skrevet 17. april 2012 Una cerveza, dos cervezas, sí señora. Shjån klåd vænn Damn, I'm good!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå