Lilla-Turkis Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Nå er den lille herligheten min blitt 6 uker og jeg vil bare komme med noen klestips til dere som ikke har fått enda da jeg kunne ønske noen hadde fortalt meg dette før han ble født:) Jeg vil sterkt anbefale omslagsbodyer den første tiden. å tre bodyer over hodet på en liten baby er noe herk. For både foreldre og den lille:) Elsker blant annet Joha sine tynne ull omslagsbodyer. De koster litt men jeg endte med å kjøpe flere da min lille gulper mye og på sykehuset kastet han opp mye de første dagene. å få litt våt skulder i ullbodyen gjorde ingenting og han holdt seg varm for det og det tørket fort, mens med vanlig bomull ble det kaldt og jeg måtte skifte på han ofte. Om dere finnes pysjer med gledelås så anbefaler jeg det sterkt. Særlig når en står i tåke-ørska klokken 3 på natten og skal skifte bleie så fant jeg ut at glidelås er en fantastisk oppfinnelse:) Alle de hærsens knappene har jeg holdt på å begynne å gråte av opptil flere ganger. Skiftingen går fortere også så fant fort ut at han lille hylgråt heller ikke de gangen det var glidelås:) Og som den supergulperen jeg har fått så har det flere ganger gått med 3 pysjer i løpet av 30min. Enderlig kneppet siste knappen og fokuset er sengen(hvert minutt med hodet på puta teller) og vips så var det gulp og det var bare å kneppe opp igjen:)
Leirha Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Veldig bra innlegg. Det er noe jeg også absolutt kom fram til med førstemann. Glidelås og omslagsbodyer. Har omslagsbodier helt opp til 68, elsker de! Og sokker under sparkebukser er veldig lurt, for ellers sparker ungen seg ut av beina. Klær med hette til de minste er ikke å foretrekker, det blir så utrolig klumpete og vanskelig å legge u ngen godt.
b77h Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Ja, veldig bra tips! Det m omslagsbody har jeg også nevnt for andre gravide - man kommer ikke på det når man er førstegangs...Det skal jeg kjøpe flere av til nr 2. Englebarn har også fine i økologisk ull i liten str, og tror Nøstebarn også har fått nå. Det med sokker under sparkebukse har jeg ikke tenkt på - kun irritert meg over når de har sparket seg ut ;-) takk for tipset! Vi hadde også ei som gulpet ekstremt mye første halve året, og det var mange klesskift til dagen. Men det hjalp veldig med gulpesmekker! Husker jeg kjøpte noen gode hos Bleieboden fra Imse Vimse...3-pakke. I froté (likte ikke de m plast bak). Og noe jeg skal gjøre denne gangen; kjøpe sovepose til 0-6mnd. Kom ikke på det sist, og brukte ufattelig mye tid på å bekymre meg for om baby sparket dynen over ansikt. Ellers myke klær ja, ikke hette. Og kjoler (som vi fikk mange av i gave) syns jeg ikke egnet seg før hun kunne krabbe/gå. De ble bare liggende som en klump rundt magen (og ble lite brukt). Og et lite ps som ikke gjelder klær; i starten brukte vi vaskekluter til bleievasken....OMG...vi var jo litt i koma da. Helt til vi oppdaget Mesoft hos apoteket, som er perfekt (de er mye mykere enn de som bleiemerkene selger).
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Aaaa, sokker inni sparkebuka! TAKK det skal jeg huske på! Med dyna så løste jeg det ved å kjøpe sånne "dyneklyper" på Jysk. Liksom en strikke med to sånne bukseselekløper på. Jeg fester rett og slett dyna i madrassen så den ikke kan dras opp over ansiktet. En periode festa jeg den både her og der, for ungen var urolig og sovepose funka ikke. Nå hadde ungen en periode med mye gråt og drømming, og VELDIG ofte var du\yna da over hodet=redd unge. Så nå har dyneklypene kommet frem igjen, og vi har hatt en deilig soveuke! (Ungen er 2,5 år nå da) Ammemadrass. Genialt. å legge en vaskeklut på brystet til babyen når den bader. babyen min hatet å bade, den skreik og skreik og jeg skjønte ingenting.... Helt til svigerinna mi skulle bade den, og spurte etter vaskeklut... Den la hun bare på brystet og hadde vann på den nå og da. Da frøys tydeligvis ikke ungen og var blid og fornøyd.
Godgutten 07 Junispire :-D Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 Ammemadrass?? Hva er det? Forklar ;-)
mrsrogaland. Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Jeg har brukt bodyer du trer over hodet og har gått veldig fint det. Jeg kjøpte lite dilldall. Det blir ikke brukt. Babyen skal ha det luftig, varmt, og behagelig. Det som jeg skulle ønske jeg visste før var at jeg ikke skulle kjøpt så mye klær. Bortkastet penger. Alt han trengte og trenger er noen bodyer i merinoull, et par strømpebukser i merinoull, ulldress, lue til mildvær/inne og ei litt varmere lue for kaldt vær, votter og ullsko/ullsokker.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Et tips når det gjelder bodyer som tres over hodet: Dersom bodyene var litt tøyelige i halsen, evt. hadde knapper, så tredde jeg dem bare på fra beina og opp i starten:) Mye enklere og skånsomt. Fikk dette tipset da hun lå på nyfødt på sykehuset:)
b77h Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Det med om man trenger mye klær i starten varierer jo...Men sikkert lurt å vente og se. Jeg hadde ei som gulpet konstant + bæsjene tøt ut av bleien i starten...Så der ble det MANGE klesskift, og ofte sto jeg og manglet, fordi jeg ikke hadde så mye skift i de minste størrelsene. Men det er jo forskjellig fra unge til unge.
mrsrogaland. Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Men man bør vente å se. har man basic, litt klær bare... Så finner du ut etter baby er kommet om du trenger mer, og er null problem å stikke ut å kjøpe. Så unngår man å bruke unødvendig mye penger på klær som blir lite, eller ikke brukt i det heletatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå