Gå til innhold

Hva har dere i vognen nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker bagen enda, temperaturene ligger rundt 5-10 grader. Har hittil hatt pose med ullteddyfor, hun har hatt på body og strømpebukse, middels tykk fleecedress og lue. Men nå tror jeg det blir litt for varmt med posen? Holder det med teppe og dyne da? Hva kler dere på de? 6 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig varmt ut med det du har på inni posen nå, ja.

Jeg bruker strømpebukse/body, Fleezejakke og lue. Ligger på lammeull og har enten teppe over seg eller en dyne. Mer enn nok.

Gjest peacock
Skrevet (endret)

Om det er for varmt må du nesten merke på barnet. Jeg har tidligere blitt slaktet av de kloke mødrene (??) på dib som mener de vet hva som passer barnet mitt bedre enn jeg selv gjør - det er pisspreik, så ta alt med en klype salt!

Når det så er sagt. Vi bruker sportsdelen nå (7 mnd) og har to poser som jeg bytter på. Den ene er en dun/fleecepose og den andre er en lodger bomull/fleece der man kan bruke enten et eller to lag. Vi har ikke noe i vogna utover posen.

De siste dagene har det vært rundt 5 grader her, så da har vi brukt dunposen men ikke snurpet den sammen i halsen. Under der har han hatt en bomullsbody og tynne bomullsbukser/strømpebukser, en tynn ulllue, et par strikkede ullsparkebukser uten fot som går helt opp i halsen og en strikket ulljakke. I og med at posen er ganske åpen øverst har det passet fint å ha to lag ull på brystet og ryggen :-)

Om temperaturen kryper opp mot 10 eller 15 grader har vi droppet ullbuksen og byttet dunposen med et eller tolags bomull/fleecepose. Denne er også åpen øverst, så han har fortsatt hatt ulljakken på seg (denne er ganske tynn og luftigt strikket). I tillegg har vi byttet ulluen med en i bomull.

Men altså: Om barnet ditt har fin temperatur når du har vært på tur har du på passe med tøy, om h*n er for varm har du for mye. Det er veldig stor forskjell på barn og på de plaggene man bruker. På dager hvor jeg har vært i tvil om jeg har hatt for lite på sønnen min har jeg hatt et helseteppe i ull/silke med på tur. Da får han det opp i posen om han blir for kald :-)

Endret av peacock
Skrevet

Vi bruker lammeskinnsposen fortsatt. Den har glidelåser på begge sider så kan holdes luftig ved behov. Kler mindre på snuppa nå enn da det var minusgrader. Tidligere har hun hatt en tykk fleecedress på seg i lammeskinnsposen, men nå bruker vi bare en ulljakke og lue.

Skrevet

5-11 grader her og. Jeg har på snuppa ei ulljakke og ei tynn lue og votter, og putter henne i lammeskinnsposen. Den er ganske åpen i toppen, og hun ligger med armene opp. Derfor hun har på ulljakke og votter. På underkroppen holder det med de vanlige inneklærne.

Skrevet

Når det er over 0 er det for varmt for gutten min med lammeskinnsposen, da har jeg målt 30+ grader nedi der og jeg liker å ha på vanlig tøy + ulljakke. Så når det bikker over 0 bruker jeg lammeskinn + dyne + en tykkere dress på utsiden body og strømpebukse (bruker mye ull eller ull/silke). Evt. tynn dress + teppe. Når det er 5-10 grader har jeg en tynnere dress på utsiden av body og strømpebukse. Er det enda varmere har jeg bare vanlige klær under dyna. (Evt. hvis han skal sitte passer jeg på at han har på seg nok på overkroppen til at det er greit han strekker seg ut av dyna.)

Det er hva jeg bruker i vogna for tida. Småen er 7 mnd, men er ikke noe glad i å sitte enda så han koser seg i bagen sin.

Hva som passer for ditt barn er det egentlig bare du som kan finne ut, tenk litt på hva du selv ville hatt på deg og begynn der og prøv deg fram. Pass på å kjenne i nakken på barnet, er du veldig i tvil kan du bruke et digitalt inne-/utetermometer og legge uteføleren ved siden av barnet og se hvilken temperatur det er mellom pose/dyne og klærne til barnet.

Skrevet

Mini er 9 mnd og sitter i voksipose med sommerdyna inni og har på seg ullstrømpebukse, ullbody, ullsokker, krinkelull heldress og ull lue.. Bruker sportsdelen! :)

Skrevet

Om det er for varmt må du nesten merke på barnet. Jeg har tidligere blitt slaktet av de kloke mødrene (??) på dib som mener de vet hva som passer barnet mitt bedre enn jeg selv gjør - det er pisspreik, så ta alt med en klype salt!

Når det så er sagt. Vi bruker sportsdelen nå (7 mnd) og har to poser som jeg bytter på. Den ene er en dun/fleecepose og den andre er en lodger bomull/fleece der man kan bruke enten et eller to lag. Vi har ikke noe i vogna utover posen.

De siste dagene har det vært rundt 5 grader her, så da har vi brukt dunposen men ikke snurpet den sammen i halsen. Under der har han hatt en bomullsbody og tynne bomullsbukser/strømpebukser, en tynn ulllue, et par strikkede ullsparkebukser uten fot som går helt opp i halsen og en strikket ulljakke. I og med at posen er ganske åpen øverst har det passet fint å ha to lag ull på brystet og ryggen :-)

Om temperaturen kryper opp mot 10 eller 15 grader har vi droppet ullbuksen og byttet dunposen med et eller tolags bomull/fleecepose. Denne er også åpen øverst, så han har fortsatt hatt ulljakken på seg (denne er ganske tynn og luftigt strikket). I tillegg har vi byttet ulluen med en i bomull.

Men altså: Om barnet ditt har fin temperatur når du har vært på tur har du på passe med tøy, om h*n er for varm har du for mye. Det er veldig stor forskjell på barn og på de plaggene man bruker. På dager hvor jeg har vært i tvil om jeg har hatt for lite på sønnen min har jeg hatt et helseteppe i ull/silke med på tur. Da får han det opp i posen om han blir for kald :-)

For å si det sånn. Du trenger ALDRI være i tvil om du har for lite på ungen din. Jeg har ikke så mye på min når det er 10 minus engang. Din unge må være ekstremt kaldblodig. Dårlig sirkulasjon?

Gjest peacock
Skrevet (endret)

For å si det sånn. Du trenger ALDRI være i tvil om du har for lite på ungen din. Jeg har ikke så mye på min når det er 10 minus engang. Din unge må være ekstremt kaldblodig. Dårlig sirkulasjon?

HAHA! Prøv du å sitte stille i skyggen i 5 grader med bare en tynn bomullstrøye og en tynn ulljakke med hull i (for du må tenke et plagg mindre på deg). Tror kanskje du trenger å ha et teppe over bena? Akkurat som hun som prøvde å fortelle meg at det er varmt nok for ungen min å ligge i 16 grader i en bomullspysj når han har sparket dynen av på natten... Nei vent, det var deg kanskje?! Som trives godt med å ligge naken i 16 graders varme (tenk igjen et plagg mindre på deg) hele natten?

Jesus Christ! Om du putter ungen din i en åpen pose med armene utenfor der det blåser inn i -10 grader (sportsvogn uten trekk) og du bare har på h*n en bomullsbody vil jeg mene at de du som har et problem her!

Synes også det er synd for ungen din at å ikke kunne ha et fleeceteppe eller annet teppe rundt seg (evt over bena og en tynn jakke øverst) selv om det er +15 grader, men bare får sitte i tynne bomullskler. For det får du om du trekker posen/jakken fra her. 15 grader er etter min mening IKKE sydentemperaturer, ikke sommertemperaturer engang.

Endret av peacock
Skrevet

HAHA! Prøv du å sitte stille i skyggen i 5 grader med bare en tynn bomullstrøye og en tynn ulljakke med hull i (for du må tenke et plagg mindre på deg). Tror kanskje du trenger å ha et teppe over bena? Akkurat som hun som prøvde å fortelle meg at det er varmt nok for ungen min å ligge i 16 grader i en bomullspysj når han har sparket dynen av på natten... Nei vent, det var deg kanskje?! Som trives godt med å ligge naken i 16 graders varme (tenk igjen et plagg mindre på deg) hele natten?

Jesus Christ! Om du putter ungen din i en åpen pose med armene utenfor der det blåser inn i -10 grader (sportsvogn uten trekk) og du bare har på h*n en bomullsbody vil jeg mene at de du som har et problem her!

Synes også det er synd for ungen din at å ikke kunne ha et fleeceteppe eller annet teppe rundt seg (evt over bena og en tynn jakke øverst) selv om det er +15 grader, men bare får sitte i tynne bomullskler. For det får du om du trekker posen/jakken fra her. 15 grader er etter min mening IKKE sydentemperaturer, ikke sommertemperaturer engang.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...