Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Jeg ser på planen at bhg skal ha bytur til uka. Har ikke fått noe info om turen. Jeg antar at min datter på to år skal ta buss til sentrum og traske i byen sammen med avd. Jeg kjenner at jeg har lite lyst til å sende henne i bhg den dagen. For det første: hun er veldig impulsiv og løper lett ut på gata der bilene kjører, bhg skal ta vanlig rutebuss uten noe form for seler/sikkerhet og ikke minst; 1 voksen med 3. barn hver, er det forsvarlig nok? Det er mye vikarer i avd og noen av dem virker litt uerfaren. Jeg er vanligvis ikke skeptisk, men denne gang er magefølelsen min for dette turen ikke noe særlig. Kan man si til bhg at jeg ikke ønsker at mitt barn skal være med og om hun kan være i bhg isteden? Hva tenker dere som har toåringer?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #2 Skrevet 14. april 2012 Signerte du ikke på skjema da ungen begynte i barnehagen der det spørres om det er ok med buss, personbil, fotografering etc.? Om du har signert for at det er ok med buss så har du lite å klage på og om du ikke vil at ungen skal bli med så får du ha henne hjemme den dagen.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #3 Skrevet 14. april 2012 Jeg syns du er hysterisk. Og kjedelig for jenta di å gå glipp av en spennende tur.
PeppaPig Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 Før du bestemmer deg for om du skal la jenta di bli med på turen så kan du kanskje få litt mer informasjon om selve turen? Du sier jo selv at det eneste du vet er at de skal på bytur. Du antar at de skal ta rutebuss og du antar at de skal traske rundt i byen. Det kan jo hende at de skal på museum og ikke kommer til å gå langs en vei i det hele tatt. Hvis magefølelsen din da enda sier at du ikke vil sende jenta di med på turen så får du enten holde henne hjemme, eller finne annet alternativ for henne denne dagen. Barnehagen har kanskje et opplegg for de ungene som ikke skal på turen som hun kan følge denne dagen?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 Jeg syns du er hysterisk. Og kjedelig for jenta di å gå glipp av en spennende tur. HI her, jeg er ikke ute etter personangrep. Men konstruktive tilbakemeldinger :-) Jeg skal høre med bhg hva målet med turen er og om primærkontakten kommer til å være med (som jeg nevnte: det er ofte ukjente vikarer og høy sykefravær i avd). Saken er at min datter er ganske umoden når det gjelder å vandre utendørs. Hun løper kjapt avgårde og har ganske sterk vilje. Hvis det er ukjent vikar så må de ha struktur på opplegget for å unngå uønskete situasjoner. Jeg personlig synes det jobbig å være ALENE med henne i byen, hun stikker fort av og er nysjerrig høyt og lavt. -en voksen på tre barn sier i seg selv hvor mye struktur det kreves. Ei venninne av meg har et barn på samme alder som går pent ved siden av mens han holder i hånda, min datter er motsatt. Så prøv å sette dere inn i min situasjon isteden for å dømme meg som hysterisk mor. Barn er ulike. Vi er heller ofte i skogen der det ikke er noe biler, der kan hun klatre, løpe og hoppe i snø/sølepytter så mye hun vil ;-) Jeg har undertegnet for fotografering, men ikke om buss etc. De har vært på turer med buss flere ganger før, men da var det ikke i sentrum med mye trafikk. Vi bor i storby. Takk til dere som kom(mer) med konstruktive tilbakemeldinger. Jeg skal ta en samtale med bhg og høre om rammen omkring dette :-) Kunnskap gir trygghet og da må bhg gi mer info utover å skrive "buss til byen". Får se om det kommer oppslag i morgen.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 15. april 2012 #6 Skrevet 15. april 2012 Jeg er helt enig med deg i at det nok er smart å få litt mer informasjon om turen. Synes det er rart at dere ikke har fått det allerede, så du burde nok forhøre deg litt mer om dette i morgen. Ettersom jeg ikke vet hva som er formålet med turen, så skal jeg ikke si så veldig mye. Men generelt sett tror jeg de fleste 2-åringer ikke har så stort behov for å reise så langt bort fra barnehagen. I vår barnehage får barna bli med på små turer i nærområdet, som f.eks til togstasjonen som ligger ca 200 meter fra barnehagen. Turer ned til byen og på andre arrangementer er forbeholdt de som er litt eldre.
Edelweis Skrevet 15. april 2012 #7 Skrevet 15. april 2012 Jeg regner med at ped.leder på avd ikke planlegger en bytur hun ikke vil ha kontroll over. dessuten har de vel med vogner på bytur om de skal ha med seg så små på langturer. i forhold til soving og slikt. jeg har vært på bytur med barna i bhg og det gikk kjempe fint. vi var 3 barn på 1 voksen. og de var 2-3 år. vi tok bybussen til museumet utenfor byen og gikk tilbake til bhg, en tur på ca 4 km. barna oppfører seg ofte annerledes i bhg også. barna vil som regel gjøre som de andre gjør, og om personalet vet at jenta di ikke er god på slike turer så tar de helt sikkert forhåndsregler. men ta kontakt med ped.leder og spør hvordan de har tenkt å legge opp turen. det går helt sikkert bra!
abella Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 De har som regel med seg vogner så det er ikke sånn at 1 voksen passer på 3 stykker som løper løse rett ved en trafikkert vei. I vår bhg er de minste og de som er viltre som blir plassert i vognene. Bare de de eldste som går selv. Vi har bhg midt i Oslo og bhg er ofte på tur. De har også mye vikarer, men dette er de vant med så de har fast opplegg for hvordan de gjør det.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #9 Skrevet 15. april 2012 Jeg ser på planen at bhg skal ha bytur til uka. Har ikke fått noe info om turen. Jeg antar at min datter på to år skal ta buss til sentrum og traske i byen sammen med avd. Jeg kjenner at jeg har lite lyst til å sende henne i bhg den dagen. For det første: hun er veldig impulsiv og løper lett ut på gata der bilene kjører, bhg skal ta vanlig rutebuss uten noe form for seler/sikkerhet og ikke minst; 1 voksen med 3. barn hver, er det forsvarlig nok? Det er mye vikarer i avd og noen av dem virker litt uerfaren. Jeg er vanligvis ikke skeptisk, men denne gang er magefølelsen min for dette turen ikke noe særlig. Kan man si til bhg at jeg ikke ønsker at mitt barn skal være med og om hun kan være i bhg isteden? Hva tenker dere som har toåringer? Jeg jobber på småbarnsavdeling og reagerer på at du sier de skal ta vanlig rutebuss uten noe form for seler/sikkerhet. Når vi reiser på tur i min barnehage må alle barn sitte i godkjente barneseter. Vi kan ikke reise med vanlig rutebuss siden barna ikke kan festes forsvarlig. Ang det å reise på tur med 1 voksen på 3 barn, så er det helt vanlig. Hos oss så kjenner vi barna så godt at vi vet hvem som må sitte i vogn, hvem som er litt uberegnelige, hvem som vimser, hvem som har all verdens tid, og hvem som hører mindre på de voksne. Regner med at den voksne som har ansvar for turen passer på at det er forsvarlig selv om det er vikarer med.
81-Mamma<3<3 Skrevet 15. april 2012 #10 Skrevet 15. april 2012 Jeg hadde også vært skeptisk. Mi jente er også av det aktive slaget. Men forhør deg, og si at du bekymrer deg.
hol(L)y COW Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 Enig med HI her. Jeg sender ikke min 2-åring på busstur uten barnesete og seler. Jeg tar knapt bussen selv med han av samme grunn. En 2-åring har ikke særlig behov for en bytur, kan ha det like fint i barnehagen og vil ikke bli misunnelig på at de andre får dra. Jeg hadde sagt at min 2-åring ikke fikk reise på en tur med buss uten sikring.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #12 Skrevet 16. april 2012 Eette dreier seg vel ikke om turbusser, men vanlige bybusser vil jeg anta? Der sitter jo alle barn enten i vanlig sete eller i vogna si. Det er vel ingen barnehage som drar med seg en hel avdeling inn i en turbuss uten noe som helst form for sikring?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 Reagerer på at 3 barn på en voksen dras fram som uforsvarlig, om så kanskje ikke med samme ord. Hva da med oss med tre tette barn? Er alle skeptiske til at vi skal bevege oss ute med alle uten å ha med en ekstra voksen? Barnehager drar på tur, og det er høydepunkt for barna.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #14 Skrevet 17. april 2012 Reagerer på at 3 barn på en voksen dras fram som uforsvarlig, om så kanskje ikke med samme ord. Hva da med oss med tre tette barn? Er alle skeptiske til at vi skal bevege oss ute med alle uten å ha med en ekstra voksen? Barnehager drar på tur, og det er høydepunkt for barna. Skjønner poenget ditt. Men, det er vesentlig stor forskjell på en mor som kjenner sine barn godt og vikarer som ikke kjenner barna noe særlig. HI
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #15 Skrevet 22. april 2012 Husk at barn OFTE ikke er like impulsive (les løper ut i gata etc) når de er sammen med barnehagen eller andre voksne. synes det høres fryktelig sært ut at barnet ditt evt. skal være alene igjen med en annen avd. mens hennes avd. drar på tur. Hva gjør du når hun er 4-5 år og skal på tur til byen med barnehagen? Må bli igjen da også? Forresten så er det sikkerhetsseler på samtlige rutebusser her hvor jeg bor... 1 voksen pr. 3 barn er BRA dekning....
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #16 Skrevet 22. april 2012 Barnehagen hadde neppe reist på tur hadde det vært så utrygt som du føler det er. Og en voksen per. . 3 barn er veldig bra!! La nå ungen din kose seg på bytur med vennene sine....
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #17 Skrevet 22. april 2012 Jeg setter punktum for diskusjonen, saken er avsluttet :-) HI
Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #18 Skrevet 25. april 2012 Min sønn er også at den viltre uberegnelige typen når han og mamma er ute på tur. MEN, sammen med barnehagen på tur er han visstnok eksemplarisk....
Marbella Skrevet 28. april 2012 #19 Skrevet 28. april 2012 Skjønner godt at du er skeptisk, en barnehage her i byen glemte nettopp en 3-4 åring etter en tur i fjæra, de var 9 unger og 2 voksne. Ungen ble funnet vandrende på E6 og tatt vare på av forbipasserende......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå