Gå til innhold

Plaget med soppinfeksjon ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man først har fått det i svangerskapet blir man ikke kvitt det da?

Fikk det for noen uker siden,behandlet det over litt lengre tid enn anbefalt,og nå er det tilbake virker det som... :-((

Blir man plaget ? er det bare å behandle det med canesten på nytt eller skal jeg snakke med lege først ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte bytte fra Canesten til Pevaryl for å bli kvitt soppinfeksjonen jeg hadde for en stund siden. Kan jo være verdt et forsøk?

Skrevet

Jeg måtte bytte fra Canesten til Pevaryl for å bli kvitt soppinfeksjonen jeg hadde for en stund siden. Kan jo være verdt et forsøk?

åh takk for tips..skal prøve det jeg :)

Skrevet

Sjekk ossen det står til med mannen din og! :)

Jeg var suuuperplaga med sopp i høst, etter hver endte Canestenkur kom soppen like herlig tilbake. Lang historie kort, det viste seg at min samboer hadde sopp i munnen i forbindelse med en kraftlig forkjølelse... Hehehe... Som han da smittet meg med, gang på gang. Jeg lo godt da jeg gikk ut av legekontoret den dagen... :P

Skrevet

Jeg måtte få en tablett jeg svelget isteden,et eller annet på Fung... Fikk resept av legen min,ikke fått det noe mer :)

Skrevet

Eg spurte legen min om den tabletter eg kunne svelge, men han sa at den fikk ikkje gravide :(

Var/er du gravid da du fikk den?

Skrevet

Jeg er gravid ja,var hos min gynekolog og etter det vi leste og ringte å hørte med produsent så var det ikke registrert noe bivirkning ved graviditet..

Skrevet

Å kutte ned på sukker og gjærprodukter er også lurt når man vil bli kvitt soppinfeksjon (i tillegg til det andre da).

Skrevet

Då sjal eg høyra med legen min igjen.

Ja eg og jar lest det med sukker/gjær, mens andre meine da ikkje virka

Skrevet

De sa så lenge man ikke tok det flere ganger så var det ikke farlig,hjalp med den ene på meg :)

Ellers så fikk jeg beskjed om å gå i min kjærestes boxer eller ligge på soffan med håndkle mellom beina for å lufte der nede :)

Lykke til,veit hvor slitsomt det er :/

Skrevet

Det hjelper nok kanskje ikke m bare å kutte ut sukker og gjær - men det er det soppen livnærer seg på, så du gjør det i det minste vanskeligere for den å vokse/spre seg.

Og det kan være lurt å tenke på senere som forebyggende, så det ikke kommer tilbake.

Og luft er bra, og bomullsundertøy (ikke kunststoff).

Skrevet

Jeg hadde sopp under forrige graviditet, og brukte canesten + smurte meg med yogurth naturell.... Var visst et gammelt kjerringråd. Ble borte etter en stund. Fikk det heller aldri igjen. For min del skyldtes det nok gravid svømming i 35 grader varmt vann, tror sopp trives godt i et sånt klima 2 ganger i uka...

Skrevet

Hadde en runde med Pevaryl-tablett og krem tidligere i år og soppen har holdt seg borte siden. Har også blitt mer påpasselig på at det ikke blir tett/klamt der nede. Gikk tilbake til stringtruser igjen i stedet for boksere (ble nok litt for klamt selv med bomull), bruker sjeldnere trange bukser/strømpebukser og skifter til luftig joggebukse med en gang jeg er hjemme :) Og lufter hele natta ;)

Skrevet

Jeg sliter også med soppinfeksjon (er 36 +3). Har vært plaget med dette i flere år før jeg ble gravid, men etter at jeg fikk GODE tips fra lege/apotek ble jeg HELT kvitt det :):) Nå er det kommet tilbake, noe jeg ser som uunngåelig pga. at jeg har hatt mye utflod hele svangerskapet. Nå har jeg i tillegg et dilemma: Jeg har begynt å smøre/massere med "fødselsforberedende olje" for å forebygge rifter under fødsel, men misstenker at denne gir enda bedre forhold for sopp :( Må bare slutte tror jeg... Velger heller å ikke ha soppinfeksjon enn å smøre med noe som KAN ha effekt! Jordmor sa også at de med mye soppinfeksjon i svangerskapet har større risiko for rifter under fødsel. Snakk om motstridende faktorer!! :(

MEN de rådene jeg fikk fra lege/apotek for å forebygge soppinfeksjon (og som fungerte ypperlig før svangerskapet) er:

- Tørke seg forfra og bakover (UVI og soppinfeksjoner hører ofte sammen)

- Vaske undertøy på min. 60 grader (det er sikkert en selvfølge) og UTEN skyllemiddel!

- Sove uten truse

- Bruke glidemiddel under samleie (soppen får bedre forhold hvis man blir litt sår etter samleie)

- Bruke "godkjente" underlivssåper: Lactacyd, Asan, Dr. Greve

- Bruke tamponger med melkesyrebakterier: Ellen (gjelder jo ikke under svangerskapet da)

- Holde det generelt tørt "der nede", unngå trange bukser og skifte truse hvis man bli klam.

Soppinfeksjon har også ofte sammenheng med stress :/

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...