Gå til innhold

to navn igjen.. hvilket skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Hallo damer!

Nå har jeg og mannen kokt det hele ned til to navn vi begge liker veldig godt, og som begge passer med navnene til søskenene, og til etternavnet gutten kommer til å få.

Ingvald og Halvor

Men så var det å velge mellom disse, da...

Vi tenker som følger:

Ingvald:

-perfekt oppkalling (etter flere i familien: Ing-navn er en gjenganger)

-skjeldnere (det liker vi, søsknene har også skjeldne navn)

-klinger pent på vestlandsdialekten rundt oss (men kanskje ikke på alle dialekter? Hva sier dere trøndere? Hvordan blir det for dere?)

-et "rundt" og hyggelig navn som vi ser for oss på en snill liten gutt ;)

-minus at det kanskje kan oppfattes som litt sært.

Halvor:

-vanligere navn (lettere å være han?)

-ganske enkelt et koselig navn som vi begge har gode assosiasjoner til :)

-minus at det er brukt av perifer venninne, og at vi har en eks. i slekten som het det.

-minus at det inneholder en R, ettersom en av oss skarrer, og en ikke gjør det.

Vi er helt surrete etter å ha snakket om navn i hele påsken, og trenger noen gode perspektiver på dette. Skulle nesten ønske vi fikk tvilllinger, så var vi ferdig med det ;)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143927697-to-navn-igjen-hvilket-skal-vi-velge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes begge er supre valg!

Har Ingvald på listen selv, og Halvor er kjempekoselig også (hadde vært vurdert om ikke det var opptatt)

Ingvald er veldig kult, men enig i at Halvor kanskje er mindre sært på en måte. Spørs om dere vil være originale eller ikke vekke for mye oppsikt. Uansett er ikke Halvor såå vanlig akkurat. Men et navn alle har hørt og folk i alle aldere heter. Ingvald derimot er nok en sjelden blomst. Dere vil nok få flere reaksjoner på det. Lykke til! Dette blir bra uansett synes nå jeg :-)

Jeg ville valgt Ingvald. Syns det er stilig og det er sjeldnere enn Halvor. Har gode assosiasjoner til navnet Ingvald.

Ingolf som noen nevnte over her, er rarere og mye mer "gammelmann" navn hvertfall, syns jeg.

Heia Ingvald!!!

Annonse

Fra HI:

hahaha! Dere er skjønne! Tre mot tre og vi er like surrete.

Men jeg ser av tråden at dette er et valg mellom et lite brukt og uvanlig navn, og et trygt og kjent navn. Hvilket tydeliggjorde at jeg kanskje heller ørlittegranne mot Ingvald, mens pappaen heller bittelitt mot Halvor. Dette kan jo bli spennende... Drakamp på fødestua ;)

Tar mer enn gjerne i mot flere inspill og generelle betraktninger rundt navnene. Så vi får litt mer å tygge på. Vanskelig skal det være!

Annonse

Dere kan jo vente å se ann gutten når han kommer ut, og ta det navnet som dere syntes passer best til han, da slipper dere å ta det store valget nå.

Det er det vi skal gjøre, vi sitter også med to navn med forskjellige kvaliteter. Lykke til:D

Jeg snakker trøndsk og synes Ingvald klinger veldig dårlig på min dialekt.. Klangen blir litt for kjedelig og intetsigende synes jeg. Både "Ing" og "vald" får begge trykk på seg, så sammen synes jeg det blir ganske hardt navn.

Halvor uttales mye lettere her. Jeg hadde heller satt punktet med "rundt" og hyggelig under dette navnet:) Etter min mening høres det mye bedre ut og jeg synes også det er finere på papiret.

Når det gjelder det du nevner med skarre-dialekt, så gjelder vel dette også Ingvald. Ikke mtp skarringen, men mtp at mange av disse dialektene også uttaler tydelig g og d i denne typen navn. "Ingvall" vil det bli uttalt på trøndsk (med litt rundere ng-lyd, i skarre-dialekter er denne litt mer lik k-lyden synes jeg), mens det hos dere sikkert blir tydeligere "InGvalD"?

Min "stemme" går til Halvor :) Er enig med sommertiara også, begge navnene vil sikkert bli sett på som bortimot like sjeldne i disse kull uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...