Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ett senter i dag og da vi parkerte bilen, sier samboer til meg..."det ligger et barn i bilen!". I bilen ved siden av sitter et sovende barn i bilsete sitt. Er inne i ett parkeringshus og ett vindu står på gløtt. Ingen foreldre i nærheten som vi kan se. Når vi kommer tilbake ca 20-30 minutter senere, ligger fortsatt barnet der uten tilsyn. Jeg må si jeg ble helt sjokkert og hadde ikke kunne falt meg inn å forlate barnet i bilen!

Hva tenker dere? Hadde dere kunne lagt igjen barnet sånn?

Skrevet

Slik kunne jeg ikke gjort nei, men jeg har gått fra sovende barn (baby) i bil flere ganger. Da har det vært i situasjoner som jeg har ansett som veldig trygge, og utelukkende der vi bodde før. Før bodde vi på et veldig lite sted av typen alle kjenner alle, og om en av ungene som baby sovnet i bilen og jeg bare skulle inn på butikken for et par matvarer lot jeg babyen være. Det stod alltid noen kjente utenfor butikken som jeg gav beskjed til, og jeg kunne i tillegg hele tiden se bilen fra butikken (veldig liten nærbutikk). Men å gå langt fra barnet, uten at noen kjente har oppsyn med barnet, lenge osv... aldri!

I deres tilfelle ville jeg faktisk kontaktet en vakt el og fått dem til å rope opp foreldrene. Det er uansvarlig å forlate et barn i bilen på den måten så lenge.

Skrevet

Jeg hadde ikke gått i fra et sovende barn i bilen uansett om barnet hadde vært 1 mnd eller 5 år...

Hvor gammelt var dette barnet?

Ville tatt skilt nr, søkt det opp, ringt med sjult id og sagt at bilen sto i brann..... BARE for å gi foreldrene ett støkk!

Skrevet

Var på ett senter i dag og da vi parkerte bilen, sier samboer til meg..."det ligger et barn i bilen!". I bilen ved siden av sitter et sovende barn i bilsete sitt. Er inne i ett parkeringshus og ett vindu står på gløtt. Ingen foreldre i nærheten som vi kan se. Når vi kommer tilbake ca 20-30 minutter senere, ligger fortsatt barnet der uten tilsyn. Jeg må si jeg ble helt sjokkert og hadde ikke kunne falt meg inn å forlate barnet i bilen!

Hva gjorde dere når dere så at barnet satt i bilen når dere kom tilbake igjen etter 20-30minutter? Kjørte dere bare vekk? Jeg hadde ringt politiet!

Skrevet

Nei, men jeg hadde ikke gått fra barnet før jeg hadde ringt politi og barnevern..

Skrevet

Barnet kunne vel være rundt 1 år.

Vi ga beskjed til en vekter som var i nærheten og han skulle ordne det. Blir så forbanna over at folk gjør slikt

Skrevet

#3 her igjen.... å når foreldrene hadde kommet hadde jeg fortalt dem akkurat det jeg mente om saken og at jeg kom til å kontakte bv.

sånt gjør man bare ikke...

så dere forresten om bilen var låst?

Skrevet

Nei, hadde nok reagert om jeg hadde sett noe sånt, hvertfall om det var snakk om så lenge som 20-30 minutter! En vet jo aldri når et barn våkner opp, uansett hvor godt du tror han eller hun sover, og tenk hvordan barnet da føler seg, når det finner ut at det er alene og ingen foreldre er i sikte...

Selv har jeg faktisk gjort det en gang, men det var snakk om 3 minutter når jeg var innom en bensinstasjon og betalte for bensinen og kjøpte noe greier.. (Låste bilen) Men jeg kjente på det, at jeg ikke følte meg noe komfortabel med det, så etter det har jeg bare gått ut av bilen når jeg er med noen andre, og dem sitter i bilen.

Skrevet

#3 her igjen.... å når foreldrene hadde kommet hadde jeg fortalt dem akkurat det jeg mente om saken og at jeg kom til å kontakte bv.

sånt gjør man bare ikke...

så dere forresten om bilen var låst?

Så ikke om bilen var låst eller ikke...

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Slikt ville jeg ikke gjort nei.. Har latt ungene få sove i bilen når vi kommer hjem, om de har sovnet der. Men passer på å gå ut med jevne mellomrom, så de ikke blir sittende lenge våken og alene i bilen.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Bra dere sa ifra til vekteren slik at de fikk ordnet det på et vis. Antar at de ble ropt opp på høytaler på butikken (ut fra info fra bilskilt), og kom de ikke da heller, håper jeg de ringte politiet. Forhåpentligvis fikk de uansett en vekker slik at de ikke gjør det igjen.

Skrevet

Kan jo hende at noen kom og skjekket hver 5 min for eksempel. Du vet jo ikke det.

Skrevet

Vi bor på et ganske lite sted, men har aldri latt barna sitte igjen alene i bilen. Selv om jeg bare skal ha feks. en melk. Kanskje litt hønemor, men er livredd for at det skal skje noe...

Skrevet

Har gått fra babyen i bilen en gang da hun sov når vi kom frem til min bestemor langt ute på landet. Brukte babycall, lot bilen stå ulåst (i tilfelle låsen skulle streike), og holdt øye med bilen gjennom vinduet.

Ville ikke gjort det utenfor en butikk eller på et større sted eller uten babycall...

Skrevet

Jeg tenker det er en ting om du er på den lokale butikken på ett lite sted, der du hele tiden ser bilen og er 1 min unna.

Men dette var snakk om ett parkeringshus i oslo der du umulig kan se bilen fra der du er. Og det er ca 100 meter til de nærmeste butikkene fra parkeringshuset.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Har latt junior sove i bilen en gang, men det var hjemme rett utenfor huset, med babycall i bilen.

Hadde absolutt reagert på å finne et barn sovende i bilen på den måten som beskrives her! Veldig bra at dere sa ifra. Lurer på hvordan de hadde forventet at barnet skulle tatt kontakt med de eller hva det skulle gjort om det våknet før de var tilbake? Enn om noen hadde kjørt inn i bilen deres? Eller brutt seg inn og kidnappet barnet? Uff, nei det der hadde jeg aldri gjort. Enten tar man barnet med seg, eller så dropper man å handle akkurat da.

Skrevet

Aldri så lenge. Jeg har kun gått i fra om jeg skal handle 2-3 ting i matbutikken.

Skrevet

Skulle jeg gått fra et sovende barn i bilen, så skulle det kun vært for å løpe inn og kjøpe et brød på nærbutikken eller noe sånt. å gå fra et så lite barn så lenge er jo galskap! Hva hvis stakkaren våkner og blir redd?

Skrevet

Hadde aldri gjort det i et parkeringshus på et kjøpesenter nei!

Men jeg har latt ungen sove i bilen utenfor huset her.

Med motoren av¨og babycall ibilen.

Har igså løpt inn på nærbutikken etter noe småtteri mens ungen har sovet. Men da har jeg parkert så jeg kan se ungen hele tida.

Skrevet (endret)

Desom det var en babycall i bilen og foreldrene befinner seg i kort avstand fra bilen syns jeg det er greit.

Da minsten var baby og jeg skulle levere eldste i barnehagen hendte det ofte at jeg lot babyen sitte sovende i bilen med babycall, mens jeg var inne med eldste. Jeg følte jeg hadde god kontroll, og var bare 30 sek unna dersom babyen våknet.

Jeg vurderte det slik at dette var den beste måten å gjøre det på med hensyn til babyen. Selv syns jeg det egentlig var stor stas å ta med inn babyen å la ungene og personalet beundre han, men følte at minsten hadde det best sovende i bilen de gangene han sov ved levering av storebror.

Eneste betenkligheten jeg hadde med å gjøre det på denne måten var hva de andre foreldrene ville tro om meg som lot babyen være igjen i bilen. Jeg hadde derfor babycallen svært synlig både på meg og babyen, men det var sikkert endel foreldre som ikke fikk det med seg og som syns at dette var rene galskapen, og at jeg må være en forferdelig mor som kunne finne på noe sånt

Endret av Gullblomst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...