Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Hadde dere syntes det var greit at en i samme bygd som holder på med trav som yrke hadde brukt deres private vei til øvelsesgjøring med hest og vogn? Bare i dag har han vært forbi 3 ganger tur retur. Og dette er ikke offentlig vei, han har heller ikke bruksrett på veien, eller spurt om det er greit. Veien går gjennom gården hos oss. Er så lei, og i tillegg til å drite på den, så sparker jo hesten også opp veien... Vi bruker mange tusen på vei i året, med grusing etc, og på sommeren lukter det jo av hestepærene i lang vei... Hva hadde dere gjort? Hadde dere sagt noe?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #2 Skrevet 14. april 2012 Nei, se der, der var han forbi her en gang til....AAAAAAAAAAARGH!
Pærefrø Skrevet 14. april 2012 #3 Skrevet 14. april 2012 Driver selv med hest, og syns ikke det er greit at han bruker deres vei. Kunne aldri falt meg inn å bruke andres private vei til trening av gampen. Ville sagt fra jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #4 Skrevet 14. april 2012 Dere får sette opp en port med skilt da vet du, PRIVAT VEI! Personlig er jeg glad i å se både naboer og mennesker generelt, så å bo øde til uten naboer som farter på veien er helt utenkelig for meg. Jeg er nok derfor ikke rette personen til å uttale meg
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #5 Skrevet 14. april 2012 Driver selv med hest, og syns ikke det er greit at han bruker deres vei. Kunne aldri falt meg inn å bruke andres private vei til trening av gampen. Ville sagt fra jeg. Men hvordan si ifra slik at man ikke blir uthengt som bygdas gnitne person? Er ikke flink til å si i fra... HI
Pærefrø Skrevet 14. april 2012 #6 Skrevet 14. april 2012 Bare si i fra på en ålreit måte.. At du helst ser at han trener hesten en annen vei fordi veien deres blir ødelagt, og du syns ikke noe om hestemøkk. Har dere unger som er ute å leker så kan det fort skje ting. En hest er en hest uansett hvor snill og rolig den måtte være. Det er koselig med dyr ja, men vil du ikke ha dem rett oppi, så blir det irritasjon.
valkyrien Skrevet 14. april 2012 #8 Skrevet 14. april 2012 Jeg er usikker på regelverket i forhold til hest og vogn, men her i bygda har det akkurat vært oppe en sak med ridehester. Konklusjonen var at ridehester og fotgjengere kan man ikke nekte å ferdes.
ellen-propellen Skrevet 14. april 2012 #9 Skrevet 14. april 2012 Han kan kjøre der om han vil. Eneste stedet man kan stenge for ferdsel er dyrket mark
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #10 Skrevet 14. april 2012 Han kan kjøre der om han vil. Eneste stedet man kan stenge for ferdsel er dyrket mark ? Hi sier det er privat vei?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #11 Skrevet 14. april 2012 ...men dette er jo trening av en travhest, ikke vanlig ferdsel? Jeg bor landlig til og har lang gårsvei (som alle får gå på om de vil...), veien går jo bare til huset mitt så det begrenser seg naturlig hvor mange som vil bruke den Dersom noen skulle finne på å trene hesten sin på veien vår ville jeg ikke syntes det var så veldig greit. Jeg har lite til overs for hestemøkk, og barna våre skal kunne gå på veien uten at jeg må være redd for at de skal løpe rett på en hest i trening. Jeg har dessverre erfart at det er vanskelig å si at ting er ugreit uten å bli oppfattet som bygdas hurpe som. Til lags åt alle kan ingen gjera.
Gjest Miryks Skrevet 14. april 2012 #12 Skrevet 14. april 2012 En hest regnes som et kjøretøy, så jeg vil tro du kan nekte ham adgang på din eiendom. Når bruker din vei som treningsbane, så skjønner jeg godt at dere bruker flere tusen i mnd, bare på en treningstur med god fart er det betydelig mye grus som sparkes opp. Undersøk det nærmere, så du har svart på hvitt hva dine rettigheter er, så sier du fra til ham på en fin måte. Om han blir hissig, så trekk frem papirer/utskrifter.
ellen-propellen Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 Han kan kjøre der om han vil. Eneste stedet man kan stenge for ferdsel er dyrket mark ? Hi sier det er privat vei? Etter å ha skumleste lovene på nettet ser det ut til at jeg tar feil. Det er forskjell på ridende og kjørende med hest. Mer info i denne tråden her, og flee linker til lovverket: http://www.hest.no/forum/gren.html?forum_topics.topic_id=5160&forum_topics.forum_id=43
Pærefrø Skrevet 15. april 2012 #14 Skrevet 15. april 2012 En annen ting er jo faktisk også at det kan skje ulykker. Hva om han kommer i full fart med hest og vogn, og noen kommer kjørende..? For alles sikkerhet ville jeg snakka med han, evt hørt med en advokat som har peiling på det ang ferdsel på privat vei. Hest og vogn er som sagt over her kjøretøy.. Håper det ordner seg
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #15 Skrevet 15. april 2012 Om du har barn kan du bruke deres sikkerhet som årsak. Helt greit at han bruker din private vei til å løpe seg en tur, gå, eller til og med ri en rolig tur, men trening med travhest går fort og plutselig er et av dine barn på veien med trehjulsykkelen sin... En av årsakene til å bo landlig er jo nettopp at man kan slippe ut ungene uten å bekymre seg for at de blir meid ned, nå har han ødelagt denne tryggheten for deg siden barna dine kan bli løpt ned av en hest, det er ikke greit.
Gjest Husfrua Skrevet 15. april 2012 #16 Skrevet 15. april 2012 Jeg har vært borti det samme selv med både ridende og kjørende med hest. I følge advokaten min har vi full råderett over vår private vei. Den gikk da kun frem til vårt hus for å føye til det.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 Etter den nye friluftsloven har det blitt vansklig å stoppe folk fra å ri ller gå på stier og veier i utmarka, men å trene travhester på andres vei har du ikke rett til. Vi hadde samme problem på et nett av skogsbilveier. De som trente travhestene måtte faktisk betale erstattning for skaden og slitasjen de hadde gjort på veiene.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #18 Skrevet 15. april 2012 Tusen takk for svar alle sammen! Vi har dessverre vei igjennom gårdsplassen... Får vel dame meg opp og prøve å varsle den det gjelder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå