Gå til innhold

Vekstkontroll ved ultralyd

DiDi2012

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er gravid med tvilling jenter og har termin 6 juni (33uker). Vi var på kontroll onsdag og jentene ble da målt til ca 1500 g. Dette tilsvarer et vekstavvik på ca -15%. Det var etter at de hadde målt om igjen fordi første måling fikk de ett vekstavvik på over -20%!

Vet at disse målingene ikke er 100% til å stole på men lurer på om det er flere som har erfaring med dette?

Føle nesten jeg fikk litt kjeft på sykehuset at det var min feil, men spiser godt og variert og har lagt på meg 14 kilo.

Fortsetter under...

Vi har gått til ultralyd hver 4 uke siden den vanlige rundt uke 18. Og nå skal vi inn igjen om 3 uker, så oppfølgingen har vert bra. Var bare nå siste kontroll det var så stort avvik.

ved tvillinger skal du oftere kontroll. Jeg gikk hver 14dag nå hver uke. For at de skal kunne plukke opp vekstavik tidlig, da det er vanlig med tvillinger. Lykke til

Det står i veiledningen til jordmødrene at man skal inn til UL hver 3. uke etter uke 32. Så hvis du får UL hver uke, tonesnupp, så er du veldig heldig(hvis det ikke er en spesiell grunn til det da). Jeg får enda tvillingoppfølging selv om den ene tvillingen er død. Men de har ikke kapasitet til UL så ofte, så er ca 4 uker mellom mine. Bor på en liten plass, og det er tvillingboom her nå!

Jeg er 32+2. Var på UL i går, da var jenta mi vel 2 kg og lå 5-8 % over gjennomsnittet.

Vi har gått til ultralyd hver 4 uke siden den vanlige rundt uke 18. Og nå skal vi inn igjen om 3 uker, så oppfølgingen har vert bra. Var bare nå siste kontroll det var så stort avvik.

Fikk beskjed sist at de vokser litt i rykk og napp. Så det kan jo gjevne seg ut. Og hadde de vært bekymret hadde de vel tatt deg inn oftere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...