Philomele Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Hei alle sammen. Hadde en sa i november og har ikke lykkes å bli gravid etterpå, hverken med aid eller ivf. Livmoren ser bra ut på ultralyd, men lurer veldig på om det fremdeles kan ligge noe igjen der inne. Har dere noen tanker om dette her? Hvordan merker man eventuelt at ikke alt har kommet ut? Hadde ingen utskrapning eller medikamenter, men aborterte på naturlig måte. Håper inderlig noen kan hjelpe. Klem fra en litt sliten prøver.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Hei! Så trist å lese at du har mistet, mistet selv i MA i november...så jeg vet hvordan du har det. Du sier livmoren ser fin ut på UL, da anter jeg du har vært å tatt innvendig UL hos gyenkolog? Der vil gyn se at livmoren er tom, eller om det evt er igjen rester. Jeg slet lenge med blødninger i ettertid, på ørtende kontroll hos gyn så h*n noen få millimeter rester, som kroppen ikke hadde klart å kvitte seg med på egenhånd. Så jeg endte med utskrapning. Har du fått igjen mensen? og tester du evt etter EL?
dincene Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Hvor langt hadde du kommet? Dei ser nok ganske så mye på ul, så jeg skulle nok ha stolt på det legen sier. Men det er jo sånn at man begynner å stille masse spørsmål og lurer på ting og tang. Det er vel normalt. For meg hjelper å snakke med fatslegen min, med noen som har vaert gjennom det samme som jeg. Noen som kan si noe mere...
Philomele Skrevet 13. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2012 Hei anonym og dincene, og takk for at dere forsøker å hjelpe meg. Jada, jeg har fått igjen mensen og har eggløsning hver måned. Var bare 6+1, og har hatt to aid og en ivf siden, og med masse ultralyder da, og alle har sett normale ut. Får ut mange egg, som også lar seg fertilisere og som deler seg slik de skal, men altså ingen graviditet..... Og da begynner jo å lure... Trist å høre at du også har mistet, anonym. Kjenner liksom at jeg blir så sliten av alt dette her...,
Tante_Esel Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 heisann hvis du lurer på om det er noe igjen i livmora, så er det vel ikke noe problem å få hysterioskopi jeg har hatt etter sa.. men ble ikke gravid på neste ivf allikevel... så om det hjelper er jeg ikke sikker på.. og det er ikke noen hyggelig undersøkelse... men hvis du kjenner smerter i magen.. fra navelen og ned og opp i en linje, så er det sannsynlig at det er noe som ikke stemmer i livmora di... ønsker deg masse lykke til!
dincene Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Jeg også hadde en SA mellom uke 5 og 6. Har hatt en del forsøk, hatt en kjemisk etterpå, men ikke noe anna. Og opplever akuratt det samme som du skreiv, får ut greie egg, nesten alle blir befrukta, men egget ikke fester seg. Nå har jeg det siste offentlige forsøket igjen. Før en månad side hadde jeg telefonsamtale med legen min fra st.olavs. Jeg kunne spørre alt og følte at jeg fikk skikkelige svar på det jeg lurte på. Vi gikk gjennom hele mappa mi og enda opp med at det ikke er vits å ta noe blodprøve utredning. Legen sa, noen trenger bare flere forsøk. Og begynner man å lete etter noe, så finner man noe som regel, men det skal ikke bety at det kan spille noe rolle på det om egget fester seg eller ikke. Jeg også ville ha hysteroskopi av livmora. Men en gynekolog som jeg spurte dette om sa at det ikke er så lurt fordi man kan unødvendig skade livmora også. Og skulle det vaert polypper, cyster osv, så skulle man sett det på en ul. Jeg skal få embryoglue ved neste innsett, det skal jo hjelpe for egget å feste seg på en måte. Ellers skal jeg gå på andre sprøyter, har gått på gonal f før, men tror han sa jeg skal få prøve puregon nå (tror det var det) og gå ekstra lenge på srayen (i 8 uker, jeg har endometriose, det kan hjelpe å dempe sykdommen). Jeg selv lurer jo likedans som du. Er litt urolig om blodgjennomstømminga. Jeg fryser veldig lett, er kald på føtter, hender. Og etter thai masage sa han som maserte at på en side av magen min er pulsen mye svakere enn på den andre. Så jeg kunne ha likt å tatt noen blodprøver angåendes dette. Bare for å beroligere megselv.... Så, skjønner deg godt på en måte. Men jeg tror det er veldig sjelden at etter en så tidlig SA det blir noen rester i livmora. Har du tatt en prat med legen din? Han kan sikkert svare deg bedre på dette. han har jo dine blodprøve svar, amh verdier osv...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Hva er hysteroskopi? Ts, jeg som er første AB. Vet du hvordan mannens svømmere er? Kan det ha noe med saken å gjøre? Ellers har jeg også hørt at det bare tar litt tid for noen....ønsker deg alt godt! Krysser fingrene for dere alle Lykke til!
Philomele Skrevet 13. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2012 Kjære adine og dincene Tusen takk for gode forslag. Er trist å høre at dere også sliter. Og det her høres liksom litt rart ut, men av og til kunne jeg nesen ønske at de fant noe konkret galt med meg. Det at alt ser bra ut, og så blir det aldri til noe er vanskelig å forholde seg til. Og da begynner man å leke doktor selv. Så jeg skjønner at det er vanskelig for dere også. Høres allikevel fint ut, dincene, at du fikk en samtale med legen. Synes også det er viktig, slik du nevner, at undersøkelser også kan gjøre skade, og at ikke alle funn nødvendigvis har noe å si. Interessant det du nevner om sirkulasjon. Har vært bekymret for det samme selv og har bla. prøve akupunktur ved innsett. Skal til gyn. på mandag, og skal ta det opp med henne da. Men....er det bare meg, eller er fertilitetsleger litt passive av seg? Skal spørre henne om medisiner også. Klem til alle dere snillinger som forsøker å hjelpe meg her inne.
Tante_Esel Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Kjære adine og dincene Tusen takk for gode forslag. Er trist å høre at dere også sliter. Og det her høres liksom litt rart ut, men av og til kunne jeg nesen ønske at de fant noe konkret galt med meg. Det at alt ser bra ut, og så blir det aldri til noe er vanskelig å forholde seg til. Og da begynner man å leke doktor selv. Så jeg skjønner at det er vanskelig for dere også. Høres allikevel fint ut, dincene, at du fikk en samtale med legen. Synes også det er viktig, slik du nevner, at undersøkelser også kan gjøre skade, og at ikke alle funn nødvendigvis har noe å si. Interessant det du nevner om sirkulasjon. Har vært bekymret for det samme selv og har bla. prøve akupunktur ved innsett. Skal til gyn. på mandag, og skal ta det opp med henne da. Men....er det bare meg, eller er fertilitetsleger litt passive av seg? Skal spørre henne om medisiner også. Klem til alle dere snillinger som forsøker å hjelpe meg her inne. ja kjenner godt tankene dine.man ønsker å finne noe galt for å kunne gjøre noe med situasjonen.. men vi skal jo egentlig bare være lykkelige for at vi er friske OG at vi har blitt gravide er ikke sikkert det var oss som det var noe galt med engang bare fosteret . hos meg er det jo noe feil da, men ikke innei livmor, så jeg skulle jo blitt gravid med ivf... legene skryter alltid så veldig av egga før insett... så får også veldig høye håp... ved hysterioskopi, så skyller de jo bare gjennom livmor, så ser ihvertfall på det som mye mindre risikabelt enn lapraskopi f.eks... hvor de faktisk skjærer i buken... Ja de fertilitetslegene er veldig fåmælte av seg enten må man stille tusen spørsmål, eller så må man bare holde kjeft, og stole på at de kan jobben sin akupunktur skal være godt for kroppens boldsirkulasjon da selv lurer jeg på om det er en hormonellubalanse som gjør det eklstra vanskelig for meg... Men det skal jeg fikse med homeopati og refleksologi nå har jeg tenkt
Philomele Skrevet 13. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 13. april 2012 Hei igjen, Adine Ja, hva utsetter vi ikke oss for bare vi nå får disse barna! Må bare oppklare en liten misforståelse: Hysteroskopi er en undersøkelse av livmoren hvor man fører et tynt stålrør med kamera på tuppen gjennom livmorhalsen. Dette i motsetning til hysterosalpingografi, som jo er en gjennomskylling av eggleder og livmor med saltvann eller kontrastvæske. Har inntrykk av at man ser mye mer på hysteroskopi, og at man da også samtidig kan fjerne det som måtte være av uhumskheter. Så vi får se hvordan dette går.... Stor klem til deg, Adine
Tante_Esel Skrevet 13. april 2012 #11 Skrevet 13. april 2012 Hei igjen, Adine Ja, hva utsetter vi ikke oss for bare vi nå får disse barna! Må bare oppklare en liten misforståelse: Hysteroskopi er en undersøkelse av livmoren hvor man fører et tynt stålrør med kamera på tuppen gjennom livmorhalsen. Dette i motsetning til hysterosalpingografi, som jo er en gjennomskylling av eggleder og livmor med saltvann eller kontrastvæske. Har inntrykk av at man ser mye mer på hysteroskopi, og at man da også samtidig kan fjerne det som måtte være av uhumskheter. Så vi får se hvordan dette går.... Stor klem til deg, Adine ja det stemmer, men de som utfører det kaller det å spyle gjennom livmor... det sa de ihvertfall til meg... men de ser KUN livmor da.. ikke hvordan det står til med eggledere... hos meg var det rent og pent men jeg anbefaler det ikke, for det var ikke noe gøy... vondt! Og mensen fra helvete noen syklusser etter... pluss at kroppen trenger litt restitusjon før nytt forsøk sikkert
Philomele Skrevet 13. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2012 Ok, da er det jeg som har misforstått. Og det der høres virkelig ikke gøy ut. Får nesten håpe jeg slippper, men er så nedkjørt og desperat nå at jeg er villig til å gjøre hva som helst. God natt snille Adine, og takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg.:-)
dincene Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 Nå skal forsvare legene våre Tenk, hvor mange av oss går gjennom der hver dag! Og så har dei kontorarbeid i tillegg. Jeg skjønner på en måte at dei ikke kan sette seg inn i hvert enkelte sitt tilfelle etter hver eneste forsøk. Og det trenger jo dem kanskje heller. Vi passer jo på at dei gjør det Men angåendes nye medisin, nye undersøkelse - det er vel mere generelt i norge at man mase seg til ting selv. Når jeg spør fastlegen min om noe jeg har lest, så får jeg det, men ikke at han skal forslå selv noe til meg!
vårsol73 Skrevet 14. april 2012 #14 Skrevet 14. april 2012 Jeg vil anbefale både lap og hysteroskopi. Jeg fikk ett barn, ventet noen år og ville ha ett barn til. Ble da raskt gravid, men spontanaborterte. Prøvde deretter å bli gravid i 3 år, uten å lykkes (inkludert 3 mislykkede ivf). Hadde etter 3 mislykkede ivf lap og hystoskopi, og ble da gravid 1pp med naturmetden etterpå. Er nå gravid i uke 25:))
Philomele Skrevet 15. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 15. april 2012 Hei, Vårsol Tusen takk for at du forsøker å hjelpe meg.:-) Er veldig hyggelig at lap og hyst har fungert for deg! Tar med meg tipset om å BEGGE undersøkelser til gyn. i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå