Gå til innhold

Hvorfor skal vi IVF damer, ha tidlig UL??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vi større sjanse for å miste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere grunner:

For å uttelukket at egget er utenfor livmora (exu);

For å vite hvor mange det er der inne;

I uke 7 ser jo man egentlig også ofte om hjerte slår og størrelse på embryo.

Skrevet

jeg tror man har større sjangs for å miste og utenfor livmora.. også er det vel at vi trenger litt bekreftelse på at det ser bra ut pga veien vår mot graviditet vel :P

Skrevet

Og det at man setter inn bare ett egg betyr ikke at man ikke kan få tvillinger. Jeg tror det var puregonen for eksempel som gir sjanse for flere. Og sikkert andre av dei medisiner vi bruker også.

Skrevet

Men ul er jo ikke noe forsikring mot å miste. Det har lite med det å gjøre vil jeg nok si ;) Mister man, så mister man, samme om man har ul eller ikke.

Skrevet

Gode svar dincene :) har du lært alt dette på klinikken?

Skrevet

Holdt på med dette i 1,5 år. Lest enormt mye. På klinikken har jo man så lite tid og ved uttakene er jeg sååå stressa og redd at da klarer jeg ikke å spørre om noe :P

Skrevet

Jeg har vært i dette gamet siden 2004 og har hatt 16 forsøk, så det er litt av hvert av (uønsket) "kunnskap" man tillegger seg ;)

Akkurat det med ul uke 7 og hcg er i all hovedsak beregnet på å kunne, forhåpentligvis, bevise at hjertet slår og at det utvikler seg som det skal (hcg). Antall også, men der tar de feil noen ganger....ser en på ul uke 7 og obs! - der dukket det opp en til i uke 12 :)

Jeg var på ul uke 7 rett før påske og nå bare gleder jeg meg til ul uke 12 :) Venter vår tredje og er både ydmyk og takknemlig for å ha kommet så langt som dette, altså å mest sannsynlig få oppleve å bli 3-barnsmamma ved hjelp av ivf. Bare tanken er litt for overveldende for meg.. ønsker dere alle i samme situasjon og håper snart det buler ut både her og der hos dere alle :)

LYKKE TIL!! :)

Skrevet

Det er 4% større nulighet på at egget fester seg i egglederen.

Ikke større/mindre mulighet på å miste ifølge min lege ved Volvat.

Min ul viste tvillinger, så jeg fikk ultralyd i uke 7, 11 og annenhver uke frem til uke 30, da ble det hver uke.

Skrevet

Min ul viste tvillinger, så jeg fikk ultralyd i uke 7, 11 og annenhver uke frem til uke 30, da ble det hver uke.

Satte du inn ett eller to egg?? Kan en få tvillinger når det settes inn ett befruktet egg??? Hmmmmm.........

Skrevet

Satte du inn ett eller to egg?? Kan en få tvillinger når det settes inn ett befruktet egg??? Hmmmmm.........

Ja såklart, egget kan jo dele seg, da får en eneggede tvillinger :)

Skrevet

Ja det kan det jo... men når skjer det?

Skrevet

En annen årsak er dersom du har ferskforsøk sjekker de eggstokkene nøye også med tanke på overstimulering og andre komplikasjoner som kan oppstå etter et uttak. Hos meg var det først på UL i uke 7 at det ble bekreftet at jeg var moderat overstimulert, selv om det ikke var mer enn 12 eggposer som ble tømt, og legen trodde ikke at jeg skulle kunne bli overstimulert...... Så UL har også det formålet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...