Gå til innhold

Hormoner på avveie, engstelig og litt forvirret (til dere med peiling på pco, hormonverdier osv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk en velskapt sønn 5.mars 2011. Svangerskapet gikk flott, og jeg hadde masse melk. Han var veldig treg med å ville ta til seg fast føde, så jeg fullammet ham faktisk til han var et år. Han var en del syk også (astma + lungebetennelse + rs-virus), så det ble en del nattamming helt til han var 11 mnd. Jeg har altså ammet mye og lenge. Jeg sluttet å amme for tre uker siden, fordi jeg er svært sliten og har gått en del ned i vekt, slik at jeg nå kun veier 60 kg og er 1,82 cm høy. Min kropps trivselsvekt ligger normalt på ca 63-65 kg.

Jeg har ikke fått tilbake menstruasjon enda. For ca 17 dager siden begynte jeg å teste meg med eggløsningstester, da jeg trodde jeg så symptomer på dette (blank og strekkbar utflod). Bestemte meg for å teste til testen ble negativ igjen. Tester hver morgen i morgenurin. Problemet er at de er klinkende positive hele tiden!!! Jeg er ikke gravid. Mao har jeg permanent forhøyet nivå av lh. Kontaktet gynekolog, og foretok innvendig ul i går. Hun fant eggstokker med "pco-bilde" samt slimhinne i livmor som viste til lite østrogen. Hun mente det ikke var nødvendig å ta blodprøver før det har gått lengre tid siden ammeslutt.

Nå er jeg ordentlig lei meg og ganske redd. Vil dette si at jeg har pco? Tok innvendig ul hos gynekolog for 2 år siden, da var det ikke snakk om dårlig østrogen eller pco-eggstokker. Kan pco plutselig oppstå? Er det en permanent diagnose, eller er det slik at dette hormonbildet (med høy lh og lav østrogen) kan normaliseres ettersom jeg får litt mer kjøtt på kroppen og det går lengre tid siden ammeslutt? Lav østrogen er jo forbundet både med lav bmi og amming. Jeg har så lyst på flere barn, men er redd det ikke skal gå fordi jeg plutselig har fått en diagnose?! Hvor lang tid bør jeg vente før jeg oppsøker gynekolog igjen om mensen ikke kommer tilbake? Finner ikke info om pco og normalvektige. Jeg kan jo ikke akkurat slanke meg for å få bedre hormonbalanse, slik jeg ser mange pco/pcos-pasienter anbefales å gjøre! er ordentlig forvirret og lei meg.

Det hører med til opplysnuingene at jeg har en lang hirstorie med hormonkluss. Begynte på østrøgentilskudd da jeg var 12 år pga at jeg var veldig høy. Fremprovoserte pubertet. La på meg 15 kg på tre mnd., noe som igjen resulterte i anoreksi. Var sjuk fra jeg var 12-19 år. Kun blødninger forårsaket av p-piller mellom 15-17 år. Fikk p-piller av gyn da jeg var 19 for å "få i gang systemet". Ble helt frisk fra sykdommen da jeg var 19-20:):):) Aldri hatt regelmessig mens, langt tidsintervall (70 dager en gang jeg husker jeg telte), og kraftige blødninger. Ble uventet gravid da jeg var 22 og tok abort (dette ønsker jeg INGEN kommentarer på, da dte er et sårt emne for meg). Ble gravid på 3. forsøk da jeg var 24 med sønnen min som nå er 13 mnd:) Har mao blitt gravid to ganger uten hjelp fra gyn, tross lange og uregelmessige sykluser.

Har forresten ingen andre tegn opå pco/pcos. Ikke uønsket hårvekst, lite hår på hodet eller hudproblemer etc.

Min mor kom i overgangsalderen da hun var bare 37 år! Skrekk.

Takk for tanker og svar!!! Betyr mye for meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...