Gå til innhold

Renselsen- hvordan opplevde du den?

Anbefalte innlegg

Jeg er sikkert kjemperar, men nå har det seg ihvertfall sånn at jeg gruer meg til renselsen etter å ha født....har tidligere hatt en MA, fryktelig opplevelse med masse blod- og menstruasjonene som fulgte var "heavy saker". Noe som har gitt meg et fryktelig anstrengt forhold til blod, da spesielt i store mengder......

Jeg lurer på hvordan du opplevde renselen, da både første tiden etter fødselen og i ukene som fulgte?

Setter stor pris på svar!:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143927412-renselsen-hvordan-opplevde-du-den/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må jo si at jeg ikke likte renselsen så veldig godt... Hadde vondt, var sår og det luktet ikke godt... En del blod var det jo, og veldig lenge- men kan ikke huske at det kom i så voldsomme mengder..?

Det verste var vel å gå på do den første tiden, og å sitte på det veldig mørbankede området. Gleder meg ikke, men alt går. Dette klarer vi fint :-)

• 1 måned senere...

Jeg gruet meg også til den men det var ikke noe å grue seg til i mitt tilfelle. Blødde ganske mye de 2-3 første dagene så gikk det mer over til vanlig menstruasjon blødning. Nå blør jeg nesten ikke lengre 3 uker etter fødsel.

Det værste er å gå på toalettet siden man er ganske sår og mørbanket. Men det klarer du fint:) nå er jeg så og si meg selv igjen der nede:))

Lykke til:)

• 1 måned senere...

Jeg så nesten mørkere på den enn på selve fødselen! Men, det var, akkurat som fødselen, ikke noe å grue segtil :-) Jeg blødde i tre uker, men tror ikke jeg blødde mye mer enn de to første dagene, hadde nesten gitt seg innen jeg dro fra sykehuset. Også var det bare litt etter det. Litt ekkelt er det jo men, det er bare en periode. Så det går fint, kos deg med babyen din å ikke tenk noe på det :-D

• 2 uker senere...

Blødde i ca 6-8 uker etterpå sist - var ikkje klar over at det var litt lenge, så fekk lav blodprosent med påfølgende slappehet, nedstemthet osv....fekk jerntabl. på 1.kontroll hos legen etterpå - kom svært fort tilbake til normal form og blodprosent.

I forhold til sårhet fant eg fort ut sist at å vaske seg nedentil med Pampers sensitive våtservietter (med aloevera) som me brukte til babyen fungerte kjempegodt. Hjalp også mot lukt. Forsiktig dusjing kun med vann og klappe tørt med håndklede etterpå hjalp også.

Har forresten hørt at det blir mindre ømt/sårt som regel når man har født før, så reknar med det blir mindre ømt denne gang, sjølv om det gjekk greit sist.

Grunn til at eg blødde så masse 1.gg kan mulig ha vært litt kort navlesnor, men ingen grunn til at det skal skje igjen....statistisk og erfaringsmessig i følge jordmor skjer dette nestan aldri 2gg med samme kvinne, så ingen grunn til å anta at det kan bidra til økt blødning denne gang for min del (kan "rive" morkake løs slik at man blør meir).

Reknar med du får ein fin opplevelse - det er i alle fall eg instilt på å ha. Termin om 20dg.

• 2 uker senere...

Fødte for 9 dager siden. Har klart meg med truseinnlegg dei siste 5 dagane.

Var ikkje spesielt sår ved sitting etter fødsel, og hadde overhodet ingen problem ved toalettbesøk. Verken eine eller andre veien.

Det treng ikkje å bli fælt, og eg trur du skal prøve å spare deg sorgane på forskudd.

• 4 uker senere...

Annonse

• 1 måned senere...

Renselsen var "helt ok". De første 2-3 dagene var det litt blodbad, men da var det verste at jeg var så hoven etter fødselen. Var på sykehuset og brukte en sånn dusjgreie istedetfor papir etter å ha vært på do. Etter dette var det som å ha mensen egentlig. Ikke noen ville mengder blod, bare en langdryg affære :) Gruet meg ikke til renselsen på forhånd, og ser ingen grunn til å grue seg til neste renselse heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...