Supersnusken Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Store søvnvansker på Vesla på over 10mnd, våkner fremdeles hver eneste time gjennom natten. Har håpet det skulle blir bedre, men det blir det ikke. Ammer mye, men ikke hver gang. Frytelig vanskuelig uten å amme, er litt uslitt og trett for tiden så orker ikke ta den kampen.. Var hos lege i dag pga lett eksem, diskutere også søvn. Legen anbefalte Vallergan 2,5ml før sengetid i 1-2 uker. Deretter trappe ned og slutte raskt. Håpet er at hun kan hjelpes m dette til å sove bedre. Hjelper det ikke har vi i alle fall forsøkt, hjelper det er det jo flott. Skal vist være lite bivirkninger...bivirkningen er jo tretthet som er det man ønsker;-) Merker jeg er veldig skeptisk, lurer på omnoen har erfaringer m å gi vallergan til så små? Skal egentlig ikke gis til barn under 2år, men iflg legen gjorde man det "hele tiden".. Veldig takknemmelig for erfaringer/innspill!
Babyønske �� Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Ikke så lenge siden det var en tråd her om det samme, jeg svarte der, så du kan jo lese i den: http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/143918082-noen-med-erfaring-med-vallergan/page__fromsearch__1
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Hei! Vi har en sønn på 7 mnd som har eksem og vi har prøvd masse med kremer, kjerringråd og vi har vært hos flere leger. Legen vår har skrevet ut forskjellige allergimedsiner, men ingen har hjulpet, der iblandt Vallergan. Han fikk 0,5 og vi trappet opp til 1,5, men til tross for det så våknet han hele tiden på natten og klødde så en galen. Det eneste så hjalp var å amme han i søvn - hele tiden, gjerne 3 ganger i timen. Så vi bestemte nå i påsken at nok er nok og tok en nattavvenning mens vi brukte Vallergan. Det tok 1 natt og så sov han natten igjennom! Kunne ikke tro det og tror det ikke enda! Men han våkner noen ganger i løpet av natten enda, men da får han bare tutten og sover videre. Jeg leste masse på nettet om dette på forhånd og det er så sinnsykt mange som kritiserer, men vallergan er et allergimedisin som er klødempende, men bivirkningen er trøtthet. Vi merket ikke noe til hangover som mange snakker om, men den første kvelden han fikk det så virket han veldig "dopet", men det var kun første kvelden. Jeg anbefaler det, men begynn gjerne med litt mild dose først for å se! Det beste av alt er at eksemen begynner å bli bedre fordi den får ro på natten og han klør ikke. Så vi holder på å trappe ned nå på medisinen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Jeg ville absolutt forsøkt nattavvenning før medisin.
Snart mamma <3 Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Heisann! Svarte deg på forrige tråden din og, men siden den "forsvant" svarer jeg her og husker jeg riktig når jeg tror mini'n din har refluks og får medisin for dette? I så fall kan søvnproblemene skyldes medisinen.. evt hvilken medisin bruker dere? Sorry hvis jeg husker feil, bare føler jeg må dele min erfaring. Lillegutt på 10 mnd har hele livet våknet hver time/annenhver time natta gjennom og jeg vet hvor tøft og tungt det er.. Men nå begynner jeg å se lys i tunnelen etter medisinbytte! (bank i bordet! )
to tettitett Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Har også brukt vallergan pga sterk eksem som medfører kløe og dårligere nattesøvn som igjen gir mer eksem... Syns 2,5 ml høres mye ut, uten noen som helst opp/- nedtrapping. Vi har gjort som anonym over, bare at vi trappet ned til 0,5 igjen... 1 uke på 0,5 til 1,5, deretter holde oss på 1,5 til eksem og nattesøvn har bedret seg og deretter en uke på nedtrapping... Har aldri merket hverken at poden har blitt dopet eller sløv. Han blir veldig trøtt og sovner kjemperaskt. Min pode er 1,5 år... Det står i bruksanvisning at det er for barn fra to år pga lite forskning på mindre barn. Jeg for min del bruker det med god samvittighet i dårlige perioder med mye eksem og det har hjulpet oss enormt.
Cerese Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Jeg tror ikke jeg ville gjort det. Jeg forstår og vet godt hvordan det er å bli desperat etter søvn, men jeg føler det blir absolutt siste kriseløsning å gi sovemedisin. Jeg har selv fått vallergan i en periode i tenårene pga dødsfall i familien, og det er uten tvil en virkning som sovemedisin etter min erfaring. Husker at jeg ikke ble uthvilt, det føltes ikke som om jeg hadde sovet, men at jeg bare hadde vært "borte" eller slått ut. Og så satt følelsen i dagen etter, jeg hadde kjempevansker med å stå opp fordi jeg var så slapp. Det skal tilføyes at jeg ikke vet dosen, men det ble skrevet ut av lege, så så voldsomt kan det ikke ha vært. Det var iallefall 1 tablett. Jeg vet at det i utgangspunktet er en allergimedisin, men den er nok kraftigere enn folk flest tror. Jobber med unge rusavhengige idag, og vallergan er hyppig brukt som sovemedisin blant de. Jeg mener ikke at dere som har valgt å bruke det er dårlige foreldre, mener ikke å fornærme noen i det hele tatt. Tror at de aller fleste ønsker det beste for barnet sitt. Jeg ønsker bare å dele min erfaring.
Cerese Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 http://www.tv2.no/gmn/norske-barn-dopes-i-soevn-med-allergimedisin-3522232.html Denne linken dukket opp i en liknende tråd
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Jeg snakket m lege om dette og ble frarådet pga bivirkning som plutselig spedbarnsdød hos barn under 2år.
Nummer2.2014 Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 Jeg har selv tatt det mot søvnproblemer og det er helt forferdelig 1-2 dager etter. Jeg hadde null krefter. Orket ikke en gang gå ut med hunden min. Som cerese over her sier,jeg følte ikke jeg ble uthvilt.
Cimorene Skrevet 14. april 2012 #11 Skrevet 14. april 2012 (endret) Jeg er for vallergan brukt som allergimedisin i alvorlige tilfeller, men ikke som sovemedisin. Det er mange bivirkninger, gir hangover og er vel strengt tatt lite forsket på. Pga at det er uetisk å bruke barn som forsøkskaniner, er de færreste medisiner utprøvd for barn. De bare skalerer ned dosene fra en voksendose og håper det har samme virkning. Fra felleskatalogen: Midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Det er rapportert at fentaziner kan senke krampeterskelen hos predisponerte individer. åndedrettsforstyrrelser er rapportert hos spedbarn behandlet med fentiaziner. Har dere fått utredet barnet deres grundig for andre årsaker for soveproblemet? Låsinger i nakke/rygg, refluks, smerter i ører/kjever etc. Det finnes jo mange andre medisiner for eksem, og det høres jo ikke ut på hva du skriver at det ikke er eksemet som holder henne våken. Uansett, har stor forståelse for at du er utslitt etter 10 mnd med avbrutt søvn hver natt. :/ Dette er jo en avgjørelse du som foreldre må ta. Endret 14. april 2012 av Cimorene
Supersnusken Skrevet 14. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 14. april 2012 Heisann! Svarte deg på forrige tråden din og, men siden den "forsvant" svarer jeg her og husker jeg riktig når jeg tror mini'n din har refluks og får medisin for dette? I så fall kan søvnproblemene skyldes medisinen.. evt hvilken medisin bruker dere? Sorry hvis jeg husker feil, bare føler jeg må dele min erfaring. Lillegutt på 10 mnd har hele livet våknet hver time/annenhver time natta gjennom og jeg vet hvor tøft og tungt det er.. Men nå begynner jeg å se lys i tunnelen etter medisinbytte! (bank i bordet! ) Hei! Stemmer at vi har brutk Losec mot reflux. Har forsøkt p slutte flere ganger men begynt på igjen fordi hun har blitt dårlig igjen (bare sutrete og spiser lite, vil ikke ligge flatt i det hele tatt). Hvilke medisin brukte dere og hvilken har dere byttet til? Kan medisinen gi hyppig oppvåkning altså?
Supersnusken Skrevet 14. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2012 Takk for mange svar! Var svært skeptisk selv, men jeg og mannen ble enige om å prøve halv dose for å se om det hadde effekt. Resultatet var en bittelitte granne bedre natt, men fremdeles 5-6 oppvåkninger hvor hun var lys våken som vanlig. I dag har det vært en særdeles dårlig dag, tipper det kan være bivirkning/hangover? Har bestemt oss for å ikke bruke mer Vallergan etter dette... Så da er det vel bare å holde ut! Skal gjøre nytt forøsk på nattavvenning snart. Iflg fastlegen ville hun "vokse det av seg" av seg selv m tiden, men skal jo begynne å jobbe snart, kan ikke akkurat amme hver time gjennom natten mer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå