ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Altså hvis man inngår en avtale som privatperson med en annen, og låner f. Eks 100 000, skriver gjeldsbrev men man ikke tinglyser dette. Kommer man noen vei hvis den som har lånt penger ikke betaler for seg? Siden det ikke er tinglyst?
Amygdala84 Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Avtalen mellom deg og låntaker er like fullt gyldig selv om den ikke er tinglyst. Litt forenklet sagt: Dersom vedkommende ikke betaler, kan kravet tvangsinndrives ved hjelp av Namsmannen. Tinglysing har med beskyttelse mot tredjemann å gjøre.
Solstrålen Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Problemet er hvis man ikke tinglyser det, og personen som har lånt pengene for betalingsproblemer. Da vil alle som har tinglyst pant i bolig ha rett på å få sine penger før deg. Ditt lån vil være usikret gjeld og du må stille deg i kø med alle andre som har et krav som ikke er sikret med pant. Ett annet problemet hvis du låner privat, er at hvis personen du har lånt penger til ikke gjør opp for seg, er hvordan du har tenkt å få inn igjen pengene dine. å få Lindorf eller andre innkrevningsbyråer til å kreve inn pengene for deg, koster litt (vet ikke hvor mye) Er det familie du låner til rentefritt er det en ting. Men låner du penger til noen som ikke får lån i bank, enten pga betalingsanmerkninger eller har får mye lån, ville jeg vært skeptisk med å lånt denne personen penger.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2012 Det er ikke meg det gjelder, men en venn som kjenner en som har lånt 100 000 av en annen for en del år siden privat. Han som han lånte penger av har han ikke hørt noe fra på 5 år så venninnen min lurte på om han som lånte vekk penger kan komme f. Eks nå etter 5 år og kreve pengene.
Amygdala84 Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Ja, han kan komme når som helst og kreve pengene tilbakebetalt. Betaler ikke vennen din frivillig, vil låntakeren lett kunne få dom i forliksrådet og deretter vil namsmannen (staten) kunne ta utlegg i lønn, trygd etc. Det er derfor ikke helt korrekt det Solstrålen skriver om at man som privatperson ikke har sankjsonsmuligheter - for det har man. Problemet kan komme dersom skyldneren er totalt blakk, ikke har lønn eller trygd. Da kan selv ikke namsmannen hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Det koster jo bare 1935,- å tinglyse, så jeg ser ikke en eneste god grunn til å la være!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå