Gå til innhold

Tror vi må flytte, synd, men takler ikke kebabnorsk!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skjønner hovedinnlegger. Er en grunn til at vi flytta til landet. Når hverken naboer, ansatte i barnehagen, eller ungene i barnehagen snakker norsk, ja da blir det håpløst.

Her kan alle norsk flytende, og ungene får mye bedre oppfølging på skole og barnehage.

Er egentlig litt enig her altså. Gutten vår begynte på skolen for tre år siden, de var 25 barn i klassen og kun 3 helnorske unger. Halvparten av de andre ungene kunne ikke norsk! Læreren brukte hele første skoleåret på å lære disse ungene norsk, mens de som snakket norsk ble satt i ett hjørne med tegnesaker!?

Vi gjorde som de over, flyttet ut av Oslo, og vi har fått en helt ny skolehverdag. Er noe i samfunnet som ikke fungerer...

Annonse

Og jeg som ikke vil flytte til Kristiansand-Stavanger-Bergen fordi dialekta er så fæl.

Vil ikke ha unger som snakker kebab-norsk heller, det er hakket verre enn kråkemålet på sørlandet/vestlandet.

Er mange andre fordeler ved å flytte ut av byen også da. Frisk luft, miljø, etc. BLir vel så som så klassemiljøet også når foreldrene ikke kan norsk heller? Ser for meg sosiale foreldretreff...

Er det virkelig så ille i Oslo? Er det ikke bare et par skoler i et par områder hvor det er litt vel mange nyinnvandra og ikke ferdig integrerte familier?

Nei det er det ikke. Kanskje gjelder dette i et par bydeler, men det finnes mange flotte områder i Oslo hvor ingen snakker 'kebab-norsk'.

Er det virkelig så ille i Oslo? Er det ikke bare et par skoler i et par områder hvor det er litt vel mange nyinnvandra og ikke ferdig integrerte familier?

Det er ikke så ille i hele Oslo, men i enkelte områder er det så ille. Noen steder kan det være sånn på en skole, mens på naboskolen er det veldig mange flere norske.

Jeg er veldig imponert over lærere som jobber i disse områdene. Det å skulle ta ansvar for å lære mange av elevene grunnleggende norsk samtidig som man skal prøve å lære både dem og resten av elevene det som egentlig skal være pensum i første klasse.

Hvorfor skulle dette være troll da?

Er så lei man roper "troll" med en gang noen skriver noe som faller utenfor A4 normalen som enkelte har satt....

Og det er ikke så ille i hele Oslo, men der vi bodde var det håpløst altså.

Ungene var redde på skolen og turde ikke leke ute eller noe.

Om ca 30 år, vil vel halvparten av alle elevene i oslo være innvandrere og, siden de sier at halvparten av befolkningen der vil være det.

Det er fem skoler hvor innvandrerandelen er mer enn 90 prosent, og 48 skoler hvor det er mer enn 50 %.

Lærere på mange av disse skolene får jo mer lønn og mer oppfølging pga utfordringene dette innebærer, og hatten av for de som orker å jobbe der! :)

Jeg har selv en tospråklig unge. Hun begynte i barnehagen når hun var 3 år gammel og kunne ikke norsk utenom ja, takk, hadet, nei og litt sånn små ord. Lærte henne kun mitt morsmål etter anbefalning på helsestasjonen. Det tok henne 4 mnd før hun snakket flytende norsk. Nå går hun i andre klasse og læreren er imponert over hvordan hun leser og skriver norsk. De hadde lesetest for ikke lenge siden der de skulle se hvor mange ord de klarte på 1 minutt. Hele testen hadde 110 (mener jeg å huske) og læreren hadde måttet ta en 3.klasse test for hun hadde lest teksten før alle andre barna ( som nesten alle er norske, utenom en til som har utenlandske foreldre). Jeg synes det er veldig rart at mitt barn har lært perfekt norsk på så kort tid, og deres barn som har norske foreldre snakker "kebabnorsk". Jeg har bodd i norge i 21 år. Og snakker også flytende norsk!

Annonse

Jeg har selv en tospråklig unge. Hun begynte i barnehagen når hun var 3 år gammel og kunne ikke norsk utenom ja, takk, hadet, nei og litt sånn små ord. Lærte henne kun mitt morsmål etter anbefalning på helsestasjonen. Det tok henne 4 mnd før hun snakket flytende norsk. Nå går hun i andre klasse og læreren er imponert over hvordan hun leser og skriver norsk. De hadde lesetest for ikke lenge siden der de skulle se hvor mange ord de klarte på 1 minutt. Hele testen hadde 110 (mener jeg å huske) og læreren hadde måttet ta en 3.klasse test for hun hadde lest teksten før alle andre barna ( som nesten alle er norske, utenom en til som har utenlandske foreldre). Jeg synes det er veldig rart at mitt barn har lært perfekt norsk på så kort tid, og deres barn som har norske foreldre snakker "kebabnorsk". Jeg har bodd i norge i 21 år. Og snakker også flytende norsk!

Det som menes med at barna snakker "kebabnorsk" er jo at de tar etter uttalen til de andre de leker med. Hvis flertallet av barna har utenlandske foreldre og knapt har snakket norsk før de begynner på skolen, så er det vanskelig for de barna å lære seg norsk ordentlig og alle vil mest sannsynlig ha uttale som "kebabnorsk". Det er ikke så langt man skal bevege seg før uttale og enkelte uttrykk forandrer seg. Hvis flertallet av barna er norske, vil mest sannsynligheten uttalen være "norsk", men hvis flertallet av barna har et annet språk som førstespråk, så vil uttalen mest sannsynlig være "kebabnorsk". Akkurat som at hvis man flytter med seg et barn fra østlandet til Bergen, så vil det med stor sannsynlighet snakke bergensdialekt i løpet av en tid selvom foreldrene hjemme snakker østlandsdiaklekt.

Jaaaah, da har jeg sjekket kebabnorsk på youtube og kan i så fall ikke fatte at du forstår et kvekk av hva barnet ditt sier hvis han prater sånn!

Ingen klasse! Vi trenger mer klasse over språk og holdning!

Jeg skjønte godt utrykket "kebabnorsk" altså:-) jeg snakker østlandsdialekt, det var der jeg bodde fra jeg var 7 til 16 år. dattera mi er født i kristiansand. Når vi snakker norsk hjemme snakker hun akkuratt som meg, på skolen snakker hun flytende sørlandsk dialekt, då den sammenligningen passet dårlig her du:-) det er veldig synd at barn ikke kan norsk når de begynner på skolen, men norge har sagt ja til å ta imot så mange utlendinger så er ligger det også et ansvar for at disse barna får den oppfølgingen de trenger, hvor dumt den enn høres ut så er det jo et faktum. Hilsen jeg som har bodd her i 21 år;-)

Gjest Miryks

Kebabnorsk, det er sånn shylling, shino, shøttboller osv?

Glem det. Sjekka på youtube.

Jeg hadde til daglig tatt til takke med shyssing på shino mens vi spiste shylling i stedet for det der.

Endret av Miryks

Skjønner det veldig godt jeg. Jeg hadde overhode ikke likt det selv. Jeg håper de fleste i klassen til jenta mi snakker ganske godt norsk når ho begynner på skolen. 2-3 fremmespråkelige er greit, men ikke fler.

Klarer ikke la vær å komentere videre:-) det som faktisk er med disse barna som snakker "kebabnorsk eller shyling norsk" er at foreldrene kommer fra et land der de har den aksenten/ dialekten i sitt eget språk. Der de har mange sh-lyder. Jeg har ikke det i mitt morsmål, men mine foreldre kan f.eks ikke si Y:-) det blir nesten som i, når de sier det. Vi har Y i alfabetet men utaler den som deres u. U i mitt morsmål er som deres o, o hos oss er deres å. Kan ta et annet eksempel; når jeg begynte å lære engelsk hadde jeg ikke problem med Th-lyden for eksempel, nesten alle i klassen sa "Dis" i stede for "this" , men jeg Bruker denne lyden mye i mitt morsmål og hadde derfor ikke noe problem med uttalelsen. Så det er ikke at foreldrene ikke vil lære norsk, men det skal godt gjøres å lære perfekt norsk om du kommer her etter fyllte 15-16 år.

Det du skriver #21 virker logisk, men sorry, "Kebab norsk og shylling norsk " er i mine øyne slurving med språket, dette er et fenomen blandt unge og en del unge voksne.

At fremmedspråklige har problem med utale er jo natturlig men at andre genrasjon ikke klarer og lære seg språket er latskap.

at etnisk norske ikke klarer å klarer å si kjøttlkaker, kino, kjole er latskap.

Men jeg skjønner HI godt at hun flytter fra omeråder hvor det ikke er mange som snakker norsk.

Og jeg som ikke vil flytte til Kristiansand-Stavanger-Bergen fordi dialekta er så fæl.

Vil ikke ha unger som snakker kebab-norsk heller, det er hakket verre enn kråkemålet på sørlandet/vestlandet.

Er mange andre fordeler ved å flytte ut av byen også da. Frisk luft, miljø, etc. BLir vel så som så klassemiljøet også når foreldrene ikke kan norsk heller? Ser for meg sosiale foreldretreff...

Takk :)

Klem fra kristiansandsjenta.

Ser en er nevner troll, og det kan jeg forsikre deg om at jeg ikke er!

I seksåringens klasse er de faktisk ca 50/50 med norske og utenlandske foreldre. Han leker faktisk mest med de norske, men blir jo påvirka av de andre i klassen. Vi må nok bare se det an litt, vi har uansett ikke mulighet til å flytte før om ett par år.. Kebabnorsk er noe av det verste jeg hører, huff!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...