Gå til innhold

Dere som har opplevd kynnere og ligamentsmerter..

Anbefalte innlegg

.. hvordan kjentes det?

Jeg er førstegangs, straks 15 uker på vei. De siste dagene har jeg kjent at det strammer/kiler veldig nederst i magen på begge sider, føles litt sårt... Det kommer særlig hvis jeg stresser mye, og kan vare alt fra 2 minutter til flere timer (!) ad gangen.. Det endrer seg ikke om jeg beveger på meg, sitter, står e.l., men om jeg klarer å stresse ned forsvinner det. Får også litt hvitlig utflod samtidig (dere som har hatt kynnere: får dere økt utflod ifm kynneren?)..

Grunnen til at jeg spør er at jeg er litt bekymret for om det er tidlige og sterke kynnere og ikke blir helt klok på om det er det eller ligamentsmerter. Veldig takknemlig om dere vil dele litt erfaringer!

Fortsetter under...

min erfaring er att ligamentsmertene kjente jeg som krampe smerter på siden av lysken/magen liksom. de kommer særlig hvis jeg beveger meg for fort, reiser meg opp for fort osv.

i forje svangerskap hadde jeg kynnere fra veldig tidlig. ca uke 14 mener jeg. det kjennes ut som lett-middels mageknip. jeg kjente mine veldig godt, men de fleste gjør vell ikke det.

Ligamentsmertene mine kommer når jeg reiser meg fort opp fra sittende eller liggende stilling, og jeg blir "låst" i litt kjerringstilling. Det kjennes litt krampeaktig ut fra lysken og oppover.

Kynnere, da blir magen hard og holder seg slik fra noen minutter til en time. Det kommer ofte når jeg stresser eller er veldig aktiv.

Fikk kynnere allerede fra uke 12 i forrige gang, og veldig hyppig. Denne gangen er de sjeldnere og kom seinere, ca uke 14-15.

Her så er ligamentsmertene som mensmerter, eller som et slags eh, strekk i siden på magen.

Kynnere oppleves her som at magen strammes og står ut, mer irritasjon enn vondt. Har jeg stresset mye og løftet mye, så er kynnerene småvonde, ett slags smerteteppe over magen. men er allikavel ikke vondt vondt. Haha.. Er jo så god til å forklare, så er ikke sikkert at du får noe uta det.. :P

Hmm, det høres utfra det dere beskriver ut som om jeg har kynnere.. Snakket med jordmoren min som også trodde det var snakk om det, og anbefalte nedstressing/gradert sykemelding.. Kan være plaga en hel arbeidsdag, blir jo bekymra for blodforsyningen til fosteret :( Huff.

Takk for alle erfaringer, tar gjerne imot fler!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...