Gå til innhold

Dere med små barn, løfter dere på dem?

Anbefalte innlegg

Jeg har en toddler fra før av som jeg bærer en del på. Ikke konstant, barnet er i bhg, men ettermiddager og helger må jeg motvillig innrømme at barnet mitt bæres og løftes en del gjennom dagen. :P

En venninne snakket i kveld om at gravide ikke skal bære tungt, og ikke over 12-13 kg.....????!!!!! (hun vet ikke om min graviditet ennå så jeg sa ingenting til henne)

Men det gjorde meg brått usikker. Ikke tenkt på det engang. Barnet mitt er bare halvannet år, så jeg føler det naturlig at det fremdeles er noe bæring.

Men kan det stemme at det ikke er bra, og at det øker sjanse for abort og fortidlig fødsel???

Hva gjør dere andre med små barn?

Fortsetter under...

Takk for svar :)

Tenkt det samme selv, med ble brått usikker. Du har jo to tette ser det ut som på nicket, så du vet vel sånt :)

Gikk det greit gjennom svangerskapet da du bar på nr 1?

Tror ikke det er noe risiko.. Så lenge kroppen i utgangspunktet er vant til å løfte og bære den vekta, vil ikke det skade verken deg eller barnet i magen. Derimot kan du få vond rygg osv når du blir litt større og tyngre :-)

Jeg har ei jente på 3 år. Hun er 13-14 kg. Bærer henne innimellom, men begrenser så godt jeg kan. Hun er innforstått med at mamma har baby i magen. Men litt forskjell når din er så liten enda.

Ikke bekymre deg :-) Lykke til!

Annonse

Jeg er gravid i uke 9 og har to fra før der den minste er 14mnd og har enda ikke giddet lære seg å gå, så her løfter og hipser jeg på lillemann og koser meg. Tror det henger igjen i fra gammelt av at en ikke skulle ditt eller datt... Hehe, før lå de jo i senga i 14dg etter fødselen og døde av blodpropp!! Jepp, tenker vi løfter jeg, jenter!!

God helg :)

Jeg har tre tette fra før, og venter nå to tette igjen ( ett år mellom hver tette), og kroppen min har sagt ifra når det ikke har vært greit å bære lengre.

Noe løfting opp og ned fra stellebord/ ut og inn av bil og opp og ut av vogn har det jo blitt uansett, men det har gått veldig greit.

Jeg er ikke redd for å belaste for mye, kroppen er vant med denne bæringen, og sier fra dersom det ikke føles greit lengre.. min gjør i alle fall det :-) Og sier kroppen ifra, er det viktig å ta hensyn til dette tenker jeg..

Jeg løfter en del på jenta mi på 4,5 år, hun er 20 kg, men som andre sier, det er kroppen min vandt til! var noe mer skeptisk når jeg skulle ommøblere rommet hennes og bl.a flytte sovesofa ++ og når jeg skulle bære inn den nye oppvaskmaskinen(liten), men joa det gjorde jeg!

Annonse

Jeg har en gutt på 4,5 år som veier ca 23 kg. Han er vant til at han innimellom blir løftet og bært på, både for å leke, og for å kose når han er trøtt. Men etter at jeg ble gravid har jeg bestemt meg for å ikke løfte ham. Jeg vet at norske leger avviser at det har noen betydning, man kan videre trene som før dersom det ikke innebærer direkte slag mot magen. Jeg mener derimot at de gamle kjerringrådene har noe for seg. Jeg har selv opplevd at jeg begynte å blø etter å ha stått slalom i uke 11 forrige graviditet. Denne graviditeten er etterlengtet og dyrebar for oss, så jeg vil passe ekstra godt på. Dessuten er det kanskje bedre at han lærer det allerede nå, at han må finne seg i at jeg ikke kan bære rundt på ham så mye mer fordi det kommer en liten baby som må bæres. For dere som har små barn på under 12 kg, tenker jeg det ikke er noe som helst problem og dessuten nødvendig.

Endret av barmfager

Har løftet tungt i begge mine tidligere svangerskap. Har gjort det i dette svangerskapet også. Det er visst ikke fare for SA i forbindelse med løfting, men pga at kroppen forbereder seg til fødsel så blir leddene mer utsatt. Derfor bør man ta hensyn hvis kroppen gir signaler om at det ikke er ok og løfte, som bl.a. vondt ulike steder...

Så det er greit å løfte så lenge kroppen din tåler det :)

Lykke til videre i svangerskapet.

Jeg løfter også mine dersom jeg må. Har ei på 4 og en på snart 2 - men de klarer seg stort sett mye selv. Er veldig hva jeg legger opp til også. Nå har minsten begynt å komme seg ut og inn av bilen også, så nå minker det veldig på de gangene han må løftes i løpet av en dag.

Jeg har hatt bæreforbud i noen uker, etter at gynekologen oppdaget at morkaken lå over mormunnen, og eggstokkene var sprekkferdige. Men hun sa at jeg kunne løfte barna dersom de hadde behov for det. Men hun ville at jeg så sant som råd var skulle unngå alle løft som var over 5 kg. Nå har morkaken flyttet seg og eggstokkene har minket så nå er det fritt fram, så lenge jeg ikke får blødninger eller smerter - da skal jeg stoppe med en gang. Så jeg tror ikke det gjør noe om en bærer på det som en er vant med så lenge det ikke er oppdaget komplikasjoner som foranliggende morkake, blødninger, kort livmorhals mm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...