Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Jeg har mange naboer og noen av dem er rimlig frekke til å ta seg til rette. Jeg opplever at folk dumper store mengder snø om vinteren, utvider plenen sin inn over eiendomsgrensen, forsyner seg med jord til haen osv. Det siste er at en nabo har hugget over 20 trær på min eiendom uten så mye som å ha nevnt noe om trærne på forhånd. Hvordan forholder man seg til sånt? Selv om jeg har en eiendom som er større enn de fleste betyr da ikke det at alle naboene kan gjøre som de vil hos meg!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Da vil jeg tro at de ikke er klar over at det er på din eiendom, eller at det plager deg. Det med trærne hørtes veldig sært ut. Men kom i dialog med dem, snakk med dem og si ifra hvor tomtegrensene går og at dem gjerne kan komme å snakke med deg om det er behov for fjerning av trær pga lys e.l. slik at du blir konfrontert først. Og at dere kan tenke ut en løsning ang snø. Mitt beste råd er å sette opp lukket gjerde, det er det beste middelet for å snakke uten å si ord
Gjest Ziva Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Trærne kan du anmelde h*n for faktisk. Men få opp pinner som markerer tomtegrensen og få opp gjerde.
3 nøtter til Askepott Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Neste vinter når dem dumper snø over på din side finner du fram vannslangen og spyler på dem og sier. Unndkyld jeg skulle bare vannen blomstene, jeg så deg ikke...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 Eiendommen min er på ca 200 mål så det å sette opp et gjerde er ikke aktuelt. Jeg har ikke lov til det en gang. Folk vet godt hvor grensene går. En ting er om noen bomer med en halvmeter. Det kunne jeg forstå, men feller du trær 15 meter inn i naboens skog når du selv har opparbeidet hele hagen din selv burde du ha en såpass sterk mistanke om at du er over grensen at du sjekker det. Jeg har over 30 naboer. Det kan da ikke være sån at jeg må gå fra dør til dør og fortelle voksne folk at jeg ikke liker at folk kaster søppel på eiendommen min eller at det ikke er greit å forsyne seg med juletrør hos naboen selvom jeg har mer enn 10 ol? Man må jo forvente at voksne mennesker har lært noe om hva som er rett og galt. Mange naboer er greie, men noen gjør akkurat som det passer dem selv. HI
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Trærne kan du anmelde h*n for faktisk. Men få opp pinner som markerer tomtegrensen og få opp gjerde. Jeg har faktisk forsøkt å annmelde det. Politiet nekter å ta mot annmeldelsen med mindre jeg kan bevise at jeg har gjort mitt ytterste for å få til en minnelig løsning først. Hva slaks "løsning" det skulle være sier de ikke noe om.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Da ville jeg lagt et fellesbrev i postkassen til alle naboene, om at det har vært div. hendelser ang snødumping, søppelkasting, trehogging ol på din eiendom, og du ber dem om å stoppe med dette. Oppfrdre naboene om å ta kontakt med deg dersom det er behov for div avtaler ift snø/trefelling e.l. Om du virkelig må understreke dette kan du jo føre til at overtredelser vil anmeldes. Om dette blir for "strengt" ville jeg tatt en prat med de det gjelder om du vet hvilke naboer det er. Evt kan du anmelde det med en gang, men ikke sikkert de får vite om det, mulig det bare henlegges. Men du bør jo ta tak i det. Du kan jo sette opp skilt også, men det vil vel bli en del skilt går jeg utifra.
Gjest Ziva Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 Ta kontakt med huseiernes landsforening, kanskje de kan hjelpe deg.
Kosemosepose Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Ta kontakt med advokat - du kan få erstatning for trærne. Sjekk om din kommune har gratistime til advokat.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 Si i fra Min eks svigerfar eier gård og skog, og opplevde ofte at folk var å hogg juletre og div i skogen hans uten å spørre om lov, så han alltid øks med i bilen, tok den fram og fjærna grenene på ene siden av treet når han fant juletre liggende klar i skogen for henting!!
Rosepus™ Skrevet 13. april 2012 #11 Skrevet 13. april 2012 Ta kontakt med advokat - du kan få erstatning for trærne. Sjekk om din kommune har gratistime til advokat. Og er du NAF-medlem har du en gratis time der. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #12 Skrevet 13. april 2012 det du kan gjøre for og bevise dette er jo og spraye en farge på trærne. og om du oppdager at trærne er borte så kan du ta deg en kjøre runde og se om du finner tømmer på tomta til noen av naboene dine.. finner du det. ta bilde. og anmeld til politiet.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #13 Skrevet 13. april 2012 det du kan gjøre for og bevise dette er jo og spraye en farge på trærne. og om du oppdager at trærne er borte så kan du ta deg en kjøre runde og se om du finner tømmer på tomta til noen av naboene dine.. finner du det. ta bilde. og anmeld til politiet. "Tømmeret" finner jeg uansett. Det ligger igjen der det er felt. Uansett er det ikke spessielt pent med en skog full av spraymalte trær. Jeg vet jo som regel hvem det er som har vært på ferde.å bevise det er en annen sak, og selv om jeg kan bevise det er det lite jeg kan gjøre. Selv om naboen mot formodning skulle bli dømt til å betale 10.000,- i erstattningen for herverket vil de bare gni seg i hendene og tenke at det var vell abvendte penger. Hva tror du skjer om man tar noen for å stjele juletrær. Rettsvesenet bryr seg ikke med tyverier fra utmark eller landbruk på samme måte som med butikktyverier, lommetyverier ol. Jeg vil kansje måtte jobbe i 20 timer for å få noen reaksjon og da ville tyven eventuelt måtte betale 200,- for treet og saken være ute av verden. Driver man jordbruk eller skogbruk i Norge har man minimal faktisk rettsbeskyttelse mot vandaler eller tyver som forsyner seg utendørs. Hogger du naboens hagetre kan det bli dyrt for deg. Hogger du naboens skog skjer det ingenting.
Gjest Ziva Skrevet 13. april 2012 #14 Skrevet 13. april 2012 På hytta er skillet mellom kommuneskogen og privat grunn markert med farge på trærene.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #15 Skrevet 13. april 2012 På hytta er skillet mellom kommuneskogen og privat grunn markert med farge på trærene. Hvorfor det? Privatpersoner har da de samme rettighetene uansett om skogen er eid av komunen eller en privatperson. Er det for å forhindre hytteeigerene å hugge ned komuneskogen?
Mrs. Bouquet Skrevet 13. april 2012 #16 Skrevet 13. april 2012 Gjør det noe at det blir dumpet snø på eiendommen din om du har 200 mål? Jeg aner forresten ikke hva du skal gjøre, men kanskje bite i deg det som egentlig ikke gjør noe og heller ta tak i det som er et problem.
Gjest Ziva Skrevet 13. april 2012 #17 Skrevet 13. april 2012 For å vite hvor grensene går. Og fordi man kan få felle juletre (mot betaling) på kommunens område, men ikke den private grunnen. Og mot gebyr kan man få ta nedfallstrær til ved på kommunens grunn.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #18 Skrevet 13. april 2012 Snøen er et problem da jeg dyrker jorda. Noen steder har det blitt dumpet så mye snø at jeg har måttet utsette våronna med opptil 3 uker. Det koster meg en god del penger. Søpla er ofte ikke noe problem for meg, men når det blir seende for ille ut et sted er det andre naboer som klager og krever at jeg rydder opp.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #19 Skrevet 13. april 2012 For å vite hvor grensene går. Og fordi man kan få felle juletre (mot betaling) på kommunens område, men ikke den private grunnen. Og mot gebyr kan man få ta nedfallstrær til ved på kommunens grunn. Da forstår jeg poenget.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #20 Skrevet 13. april 2012 Jeg har det på nøyaktig samme måte som deg. Naboer som tar seg til rette. Jeg irriterte meg grenseløst over det en periode, men så satte jeg meg ned og noterte for meg selv hva naboene hadde gjort på min tomt, vi snakker om kapping av trær og en nabo har også anlagt parkeringsplass på min tomt fordi gårdsplassen hans er for liten - så de utvidet den bare elegang over på vår tomt uten å spørre. Jeg kom frem til etter å ha gått en runde meg meg selv om at jeg ikke gidder å gjøre noe nummer ut av det. Dette er områder av tomta vi ikke bruker uansett, og knapt ser i hverdagen, så jeg oppnår egentlig ingen verdens ting med å si fra annet enn å "være kjip" mot naboene. Så jeg tenker heller slik at vi kan skape oss litt "goodwill" hos naboene ved å ikke si noe. Skulle de derimot prøve seg på å klage på noe ved en senere anledning skal de sannelig få høre Tenk litt gjennom om det virkelig gjør noe at de tar litt jord o.l. Men de kunne jo rydde opp etter seg, det synes jeg du kan si til dem!
Gjest Ziva Skrevet 13. april 2012 #21 Skrevet 13. april 2012 Så hør om du kan sette opp skilt mot dumping av snø og søppel.
Eliane Skrevet 13. april 2012 #22 Skrevet 13. april 2012 men du forstår jo at du må gjøre en innsats selv? du sier bare at "det går ikke" det er uaktuelt" "nei,de fleste er hyggelige" hva vil du ha hjelp til da? enig med at du kan jo sende ut et fellesbrev til dine naboer hvor du presiserer at tomtegrenser er der for en grunn,og at du ikke vil akseptere at man bare tar seg til rette! dersom noen trenger et juletre,så kan de komme med en forespørsel til deg. bli enige om hvilken del av tomta som evnt kan brukes til å dumpe snø på. du sier at "må jeg virkelig prate med alle mine 30 naboer?" ja, du må nødvendigvis det om du vil ha orden i sakene og respekt for tomtegrensen din. er ditt ansvar. om ikke du reagerer så tror da naboene at det er helt greit siden du har 200 mål...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #23 Skrevet 13. april 2012 Jeg har det på nøyaktig samme måte som deg. Naboer som tar seg til rette. Jeg irriterte meg grenseløst over det en periode, men så satte jeg meg ned og noterte for meg selv hva naboene hadde gjort på min tomt, vi snakker om kapping av trær og en nabo har også anlagt parkeringsplass på min tomt fordi gårdsplassen hans er for liten - så de utvidet den bare elegang over på vår tomt uten å spørre. Jeg kom frem til etter å ha gått en runde meg meg selv om at jeg ikke gidder å gjøre noe nummer ut av det. Dette er områder av tomta vi ikke bruker uansett, og knapt ser i hverdagen, så jeg oppnår egentlig ingen verdens ting med å si fra annet enn å "være kjip" mot naboene. Så jeg tenker heller slik at vi kan skape oss litt "goodwill" hos naboene ved å ikke si noe. Skulle de derimot prøve seg på å klage på noe ved en senere anledning skal de sannelig få høre Tenk litt gjennom om det virkelig gjør noe at de tar litt jord o.l. Men de kunne jo rydde opp etter seg, det synes jeg du kan si til dem! Bare husk at om du godtar for eksempel den parkeringsplassen uten å protestere vil naboen opparbeide seg en rett til å fortsatt bruke den. Hvis du i fremtiden skulle ønske å bruke området til noe annet, beite, selge det til tomter eller hva som helst, vil du ikke få lov til det. Hver gang folk tar seg til rette uten at du protesterer opparbeider de seg hevdvunnene rettigheter. Den nye friluftsloven er problematisk på den måten. Da er det ofte mye bedre å lage en avtale der det står at det er i orden inntil du har behov for arealet selv. Da blir det ikke opparbeidet rettigheter.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #24 Skrevet 13. april 2012 men du forstår jo at du må gjøre en innsats selv? du sier bare at "det går ikke" det er uaktuelt" "nei,de fleste er hyggelige" hva vil du ha hjelp til da? enig med at du kan jo sende ut et fellesbrev til dine naboer hvor du presiserer at tomtegrenser er der for en grunn,og at du ikke vil akseptere at man bare tar seg til rette! dersom noen trenger et juletre,så kan de komme med en forespørsel til deg. bli enige om hvilken del av tomta som evnt kan brukes til å dumpe snø på. du sier at "må jeg virkelig prate med alle mine 30 naboer?" ja, du må nødvendigvis det om du vil ha orden i sakene og respekt for tomtegrensen din. er ditt ansvar. om ikke du reagerer så tror da naboene at det er helt greit siden du har 200 mål... De fleste oppegående mennesker kjenner til privat eiendomsrett. Selv om noen går rundt med store pengesummer i lomme kan ikke jeg bare forsyne meg med begrunnelsen av at de "har jo så mye". Slik er det med eiendomer også. Desverre finnes det noen mennesker som ikke har lært hva andres eiendomsrett er, men det er ganske sprøtt at en del mener at en grunneier har ansvar for å fortelle naboene at tyveri og herverk ikke er ok. Enkelte ting kan det være at naboene ikke forstår at er et problem, men i utgangspunktet må det være den som har planer om å gjøre et eller annet på en annens eiendom som har ansvare for å kontrolere at det er lovlig eller i orden fra grunneier.
Eliane Skrevet 13. april 2012 #25 Skrevet 13. april 2012 men du forstår jo at du må gjøre en innsats selv? du sier bare at "det går ikke" det er uaktuelt" "nei,de fleste er hyggelige" hva vil du ha hjelp til da? enig med at du kan jo sende ut et fellesbrev til dine naboer hvor du presiserer at tomtegrenser er der for en grunn,og at du ikke vil akseptere at man bare tar seg til rette! dersom noen trenger et juletre,så kan de komme med en forespørsel til deg. bli enige om hvilken del av tomta som evnt kan brukes til å dumpe snø på. du sier at "må jeg virkelig prate med alle mine 30 naboer?" ja, du må nødvendigvis det om du vil ha orden i sakene og respekt for tomtegrensen din. er ditt ansvar. om ikke du reagerer så tror da naboene at det er helt greit siden du har 200 mål... De fleste oppegående mennesker kjenner til privat eiendomsrett. Selv om noen går rundt med store pengesummer i lomme kan ikke jeg bare forsyne meg med begrunnelsen av at de "har jo så mye". Slik er det med eiendomer også. Desverre finnes det noen mennesker som ikke har lært hva andres eiendomsrett er, men det er ganske sprøtt at en del mener at en grunneier har ansvar for å fortelle naboene at tyveri og herverk ikke er ok. Enkelte ting kan det være at naboene ikke forstår at er et problem, men i utgangspunktet må det være den som har planer om å gjøre et eller annet på en annens eiendom som har ansvare for å kontrolere at det er lovlig eller i orden fra grunneier. Men når det da er gått så langt at folk tar seg tilrette, da må jo grunneier ta vare på egne interesser og stramme inn uautorisert bruk av egen eiendom! Jeg kan ikke se probleme i å sende ut et fellesbrev som setter klare linjer for hva som er akseptert. de som da ikke har forstått at man ikke kan gjøre som man vil,de må vel ha det inn med t-skje da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå