Gå til innhold

uke 20 og lukter på delvis sykemelding/svangerskapspenger.

Anbefalte innlegg

Æsj! Jeg vil ikke sykemeldes, men... Nå begynner bekkenet å trøble skikkelig. Begynte i påska. :S Merker at det er vanskelig å jobbe nå. Står og går og bøyer meg ofte på jobb. Det fungerer ikke så godt. Dessuten merker jeg at siden jeg biter tennene sammen og holder ut så straffer det seg med at jeg blir verre for hver dag og får fortere vondt for hver dag som går... :(

Har ikke TID til å bli sykemeldt! Jeg er bitter her....;)

Er det flere her som er sykemeldt så tidlig i 2 trimester?

Dessuten så har jordmor vÆrt så på meg at jeg bør ha svangerskapspenger istedet for sykepenger, men når jeg sjekker på NAV så må man begrunne hvorfor jobben medfører risiko for fosteret?`Trøblete bekken funker ikke på jobben min, men medfører da ingen risiko for barnet mitt? Blir forvirra av det her jeg... :S

Fortsetter under...

æsj! Jeg vil ikke sykemeldes, men... Nå begynner bekkenet å trøble skikkelig. Begynte i påska. :S Merker at det er vanskelig å jobbe nå. Står og går og bøyer meg ofte på jobb. Det fungerer ikke så godt. Dessuten merker jeg at siden jeg biter tennene sammen og holder ut så straffer det seg med at jeg blir verre for hver dag og får fortere vondt for hver dag som går... :(

Har ikke TID til å bli sykemeldt! Jeg er bitter her.... ;)

Dessuten så har jordmor vært så på meg at jeg bør ha svangerskapspenger istedet for sykepenger, men når jeg sjekker på NAV så må man begrunne hvorfor jobben medfører risiko for fosteret?`Trøblete bekken funker ikke på jobben min, men medfører da ingen risiko for barnet mitt? Blir forvirra av det her jeg... :S

Tilrettelegging på jobb er første skritt da :) Og om jobben ikke kan tilrettelegge kan du søke om svangerskapspenger. Er i uke 28 og venter på svar fra jobb om de kan tilrettelegge mere for meg nå. Kan de ikke det blir det 100% svangerskapspenger. Lykke til! :)

Når det gjelder svangerskapspenger og bekkenet virker det som det kommer litt ann på saksbehandleren man får, noen blir godtatt men har hørt om noen hvor nav sier at dette ikke er fare for foster men "plage" hos mor, dermed sykepenger.

Jeg får svangerskapspenger, men jeg lakk fostervann i uke 16, og dermed er min jobb med mye løfting/bæring fare for foster. Det var Nav selv som sa jeg måtte søke på svangerskapspenger og ikke sykepenger. Ring å hør med dem.

Æsj! Jeg vil ikke sykemeldes, men... Nå begynner bekkenet å trøble skikkelig. Begynte i påska. :S Merker at det er vanskelig å jobbe nå. Står og går og bøyer meg ofte på jobb. Det fungerer ikke så godt. Dessuten merker jeg at siden jeg biter tennene sammen og holder ut så straffer det seg med at jeg blir verre for hver dag og får fortere vondt for hver dag som går... :(

Har ikke TID til å bli sykemeldt! Jeg er bitter her....;)

Dessuten så har jordmor vÆrt så på meg at jeg bør ha svangerskapspenger istedet for sykepenger, men når jeg sjekker på NAV så må man begrunne hvorfor jobben medfører risiko for fosteret?`Trøblete bekken funker ikke på jobben min, men medfører da ingen risiko for barnet mitt? Blir forvirra av det her jeg... :S

Jeg pratet med nav i går faktisk ang sv.penger.

Bekken går mer på deg og ikke på fosteret så om ikke legen skriver skikkelig anbefaling på at du MÅ ha svangerskapspenger så får du nok bare sykemelding.

Men hvilken rolle spiller det egentlig om man får svangerskapspenger eller sykepenger? Utbetalingen blir vel den samme uansett? Det samme med fraværet på jobb? Eller er det noe jeg ikke helt ser her?

Annonse

du kan bare være sykmeldt ett år, dersom du mottar svangerskapspenger kan du bli sykemeldt etterpå, om du skulle få plager, uten at dette får innvirkning.

Ja, det høres logisk ut, men man rekker jo ikke være sykmeldt i ett år før man går ut i permisjon. Så er man jo borte fra jobb i nesten ett år i permisjonstiden. Så hvis man i tillegg kanskje er syk etter det igjen, ja da må jeg jammen si at man virkelig er langtidssyk.... :( Hvor sannsynlig er egentlig det? Hmmm. Dette er ikke ment som noe kritikk til syke, men mer en refleksjon :)

Det som i aller verste fall kan skje er at man er sykmeldt (sykepenger) nesten hele svangerskapet og så skjer det noe uforutsett (som en dødfødsel) og så har man brukt opp hele store deler av året man kan være sykmeldt allerede..

Eller at man blir alvorlig syk da. Det er mye som kan skje som man ikke kan planlegge. :/ Det blir jo slik max uflaks, men kan jo skje...

Dessuten så er det også en forskjell for arbeidsgiver. Får du svangerskapspenger så betaler NAV fra dag 1..

Tusen takk for svar jenter. Ble litt klokere. Siden jordmor er så veldig på meg med svangerskapspenger så får jeg kontakte henne og ikke lege først vel. Siden hun er så engasjert så har ho vel noen gode grunner hun kan skrive på søknaden da. :)

Har god tilrettelegging, dette ordner jeg nemlig med selv, så derfor kan jeg jobbe 50% fremover tenker jeg. Så lenge som mulig håper jeg!

du kan bare være sykmeldt ett år, dersom du mottar svangerskapspenger kan du bli sykemeldt etterpå, om du skulle få plager, uten at dette får innvirkning.

Ja, det høres logisk ut, men man rekker jo ikke være sykmeldt i ett år før man går ut i permisjon. Så er man jo borte fra jobb i nesten ett år i permisjonstiden. Så hvis man i tillegg kanskje er syk etter det igjen, ja da må jeg jammen si at man virkelig er langtidssyk.... :( Hvor sannsynlig er egentlig det? Hmmm. Dette er ikke ment som noe kritikk til syke, men mer en refleksjon :)

dersom "noe" skulle skje f.eks. under fødsel, kan du bli sykemeldt, og da starter ikke permisjonen før du er friskmeldt, er du da sykemeldt under hele svangerskapet, må en friskmeldes innen 3 mndr etter fødsel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...