Gå til innhold

Sosialhjelp til koftekjøp. Seriøst??!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Nav-leder Márjá Elise Hætta Eira i Kautokeino sier til avisen Ságat at det gis sosialhjelp i forbindelse med koftekjøp til konfirmasjon i Finnmark.

- Vi har en regel på at det kan gis mellom 6.000 og 7.000 kroner til kjøp av kofte, sier hun.

Eira forklarer at de legger til grunn at konfirmasjon er en religiøs høytid som er svært viktig i Kautokeino.

– Dette gjelder foreldre som har dårlig råd.

Utspillet kommer i forbindelse med NRK Sápmis sak om koftebruk på påskefestivalen i Kautokeino. Sametingspolitiker Janoš Trosten frykter fremstillingen av Kautokeino som "kofteby" skal være stigmatisernede for familien som ikke har råd til det samiske festplagget.

- På mange måter lager NRK her en «Kautokeino-symbiose», og stigmatiser familier og enslige forsørgere som ikke har så god råd, sier Trosten til Ságat."

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6009384.ece

Seriøst??! Får man stønad til bunad også da? Dette er jo fullstendig galskap!!

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Og jeg får ikke innvilget sosial stønad til å kjøpe meg klær en gang, ikke så mye som undertøy.. Snakk om tull.. Her gikk klærne med da jeg gikk gravid, siden jeg ikke hadde penger til gravidklær, og ikke fikk noe støtte for å skaffe det heller, nå er alle klærne utslitt etter voksene mage, og de er blitt 2 nr for store. Men NAV avviste søknaden min., så løper rundt med gensere som faller fra hverandre og bukser som faller av meg..

(Sitter fint i det, lært på den harde måten at jobb er best å ha når man får barn, men samboeren tjente like mye som vi kunne tjent sammen, barn nr to kom til tross for prevensjon, og abort er jeg sterkt imot. Men samboeren fikk lavere stilling i jobben når jeg var 5 mnd på vei med yngste. Håper nå at jeg kan komme i jobb fra høsten av, krysser fingrene for å få meg jobb.)

Skrevet

Det blir veldig tydelig hvor stor forskjell det er fra kommune til kommune på hva det innvilges støtte til...

Skrevet

Sosialhjelp SKAL være ulik fra kommune til kommune. Det er utrykkelig sagt av våre rikspolitikere at det kommunale selvstyret ikke skal svekkes med den nye loven om sosialetjenster i NAV.

Flott tiltak fra Kautokeino. Mange øvrige kommuner gir også temmelig solid støtte til fattige familier ved konfirmasjon.

Det er et mål for sosiale tjenester å utjevne sosiale forskjeller og å sikre deltagelse i samfunnet på lik linje for alle, særlig for barn og unge.

Skrevet

Synes vi skylder samene såpass etter århundrer med undertrykkelse. Er mange fattige samefamilier og det er den norske stat sin feil.

Skrevet

Synes vi skylder samene såpass etter århundrer med undertrykkelse. Er mange fattige samefamilier og det er den norske stat sin feil.

Herrefred... Er vi ikke ferdige med dette snart? Det hjelper ikke om Stoltenberg og kongen ber om unnskyldning for den harde fornorskningsprosessen, gjort er gjort - og spist er spist. Hvor finner du alle de fattige samefamiliene, og mener du de er fattige pga fornorskningsprosessene? Er det fler fattige "samefamilier" enn det er fattige norske, pakistanske eller russiske familier?

Ellers signerer jeg bare under det #4 skriver.

Skrevet

Dagens dummeste Askepott!! De kan jo bare slakte et reinsdyr og selge skinn og kjøtt så blir det penger til kofte. Noen har penga i banken, andre har formuen i reinsdyr!

Gjest overlord
Skrevet

?????

Skrevet

Dagens dummeste Askepott!! De kan jo bare slakte et reinsdyr og selge skinn og kjøtt så blir det penger til kofte. Noen har penga i banken, andre har formuen i reinsdyr!

Nei, Askepott kommer på en god andreplass idag.... :P

Skrevet

Ikke mye å få for de utsulta og radmagre reinsdyra. Finnmarksvidda er overbeitet.

Skulle bare mangle at ikke sosialen sponser samekofter til urbefolkningen.

Skrevet

Mon tro om jeg kan få dekke en lusekofte, om ikke annet en halv??

Skrevet

Ha ha ha, ja! :D

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Til hovedinnlegget; Omg...

Til Askepott; Omg...

Skrevet

kom jo ikke som en bombe at de som slenger med leppa skriver på anonym. Eg skrev meningen min og så blir jeg kalt for dum??? typisk dib.

Skrevet

Tror du alle samer har reinsdyr? og du påstår jeg har dagens dummeste innlegg?
Skrevet

Er jo anonymforum detta da jenta mi.

Skrevet

Jeg syns samene krever litt mye!

Skrevet

Neida, ikke dagens dummeste. Hun som skrev det med reinsdyr fikk førsteplass, du fikk andreplassen. Heng med da! :P

Skrevet

Neida, ikke dagens dummeste. Hun som skrev det med reinsdyr fikk førsteplass, du fikk andreplassen. Heng med da! :P

Ler så jeg tisser i buksa, ha ha ha :D

Skrevet

Tror ikke hun skjønte hun fikk 1 plass, drt var det såvidt jeg gjorde
Skrevet

Hahaha...enkelte her skjønner virkelig ikke spøk som det med reinsdyrene.

Skrevet

Gir de tilskudd til Finnmarksbunad til de som vil ha det også, tro..?

Skrevet

Hahaha...enkelte her skjønner virkelig ikke spøk som det med reinsdyrene.

Er ikke akkurat noe å spøke med da. Jeg fikk inntrykk av at du trodde det var sånn. Dårlig humor har du hvertfall¿
Skrevet

Samekofte er noe som står sterkere til samene enn bunad gjør for oss som bruker bunad.
Skrevet

Samekofte er noe som står sterkere til samene enn bunad gjør for oss som bruker bunad.

Hvordan vet du det? Snakker du for alle som har bunad du da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...