Gå til innhold

Sykemeldt-ikke fått forlenget kontrakt

Anbefalte innlegg

Har kommet i en litt vanskelig situasjon. Jeg jobber i et vikariat for en person som jobben ikke vet helt når kommer tilbake. I utgangspunktet har det vært snakk om at jeg skal jobbe ut august.

Jeg har termin i sept, men ble sykemeldt i slutten av feb pga kraftig bekkenløsning/låsing og blødninger (lavtliggende morkake). Jeg har bare opplevd forståelse fra jobben, selv om jeg vet det passer utrolig dårlig at jeg er sykemeldt. Men plutselig får jeg beskjed om at kontrakten min ikke blir forlenget, hadde skrevet fra april 11 til april 12. Siden sykemeldingen min var satt til 15.april sier sjefen at NAV sier at jeg kommer til å få det samme i sykepenger som i lønn, og at jeg ikke kommer til å få ny kontrakt med jobben. Jeg ble helt satt ut, for syns det er utrygt å ikke ha et arbeidsforhold å være sykemeldt fra. Dessuten hadde jeg tenkt å komme tilbake i gradert sykemelding hvis jeg ble bedre etterhvert.

Skal til legen igjen på mandag og er litt rådvill. Føler at det blir feil å spørre om sykemelding ut hele svangerskapet fordi jeg ikke får forlenget kontrakt. I verste fall må jeg begynne på dagpenger hvis jeg blir friskmeldt, og da "taper" jeg penger. Ahh, syns det er så kinkig situasjon. Ikke greit å være gravid og vikar når det blir sånn...Og jobben som liksom skal være en IA-bedrift og greier=(

Fortsetter under...

hei,

når begynte du vikariat og hva gjorte du før du fikk den jobben. Husk du er gravid så det er viktig at du må slappe av og ikke tenkt så mye på jobben eller kontakt som ble ikke forlenget.

For foreldrepenger det er viktig at du har vært i arbeid de siste 6 av 10 ukene. Hvis du ble syk og får sykepenger det blir vurdert som inntekt .

Syns egentlig ikke du burde være sjokkert over at du ikke får forlenget kontrakten når du er sykemeldt fra vikariatet.

For å være ærlig så hadde jeg som arbeidsgiver gjort akkurat det samme.For arbeidsgiver handler det om å ha folk på plass når de trenger det, og som sykemeldt og uten fast jobb syns jeg nesten det er rart du reagerer på at du ikke får forlenget kontrakten din.

Når det er sagt, skjønner jeg din bekymring i forhold til penger osv. I mine svangerskap(nå også) har bekkenløsningen absolutt ikke blitt bedre, jeg kan bare snakke for meg selv, men at du skal friskemeldes er vel lite sannsynlig? Legene sier jo at det ikke blir lettere utover etterhvert som man blir tyngre.

Uansett, lykke til videre.

Det er ikke lov å si opp noen eller ikke forlenge vikariatet pga graviditet. Sjekk ldo.no. Men dette skjer desverre sikkert veldig ofte. Håper det ordner seg med videre sykemelding for deg. Vet hvor sensitiv man blir av sånt når man er gravid så lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...