Gå til innhold

Hvorfor dobbeltnavn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min sønn har dobbeltnavn. Vi bruker for det meste begge navnene. Vi valgte å gi han to navn fordi:

1. Vi synes begge navnene var kjempefine og passet godt sammen

2. Det ene er oppkalling og ville derfor ha et annet navn i tilleg

3. Han kan velge hva han vil bruke når har blir eldre

;)

Her har alle barna våre dobbeltnavn.

Men likevel har de korte navn, ala Per-Erik og Thor- Arne. ( de heter ikke noe av dette da :-) )

Her bruker vi begge navna på alle sammen, og det gjør alle rundt dem også.

Grunnen er fordi eldstemann ble oppkaldt etter mine bestefedre, og da falt det seg at de andre også fikk to navn.

De er alle oppkaldt etter noen i familien også.

Jeg kjenner flere voksne som aldri har likt sitt første navn, og som i løpet av ungdomstiden har begynt å bruke det andre navnet istedenfor. På grunn av det så synes jeg det er veldig lurt å gi to navn. Det er jo ganske vanskelig å gi navn, og jeg har hørt mange som sier at de ikke liker sitt eget navn. Har man et navn nr.2 som man liker mye bedre eller til og med syntes er kjempefint, er det jo bare flott å begynne å bruke det. Mine tre gutter har bare fått ett navn for jeg ønsker bare å ha et "kallenavn", men i etterkant angrer jeg at de ikke fikk to navn. Heldigvis er de glad i navnene sine...

Annonse

Det lurer jeg også på. Jeg syns to navn er greit så lenge det er korte enkle navn og man bruker begge to, ala Per Erik, Kai Rune, men utenom det er jeg vedig motstander av dobbeltnavn. Sikkert fordi jeg har to navn sjøl, men bare bruker det ene. Det har jeg alltid vært så irritert for. Når jeg var liten var jeg sur på mamma fordi hun hadde gitt meg to navn, hva var vitsen. Syns mitt navn nr 2 er finere enn navn nr 1, men jeg identifiserer meg mest med navn nr 1 fordi det er det jeg alltid har brukt. Syns navn nr 2 er bare i veien. Vurderer seriøst å fjerne det, kutte det ut den dagen jeg evt velger å bytte etternavn igjen. Hvis jeg kommer til å gjøre det.

Artikkel i Dagbladet om mange navn:

http://www.dagbladet.no/2012/04/09/tema/navn/klikk/helse/21034665/

Gjennomsnittet i Sverige ligger visst nok på 2,35 fornavn per svenske.

"En viktig grunn til at mange svenske foreldre ønsker å gi barnet tre navn, er at dette er en måte å knytte barnet til slekten. Tiltalenavnet vil de fleste at skal være et eget navn, og dette navnet velges ut fra mote og smak. De andre navnene knyttes gjerne til slekt og tradisjon, sier hun. Ved å velge to navn til kan de da bruke ett navn fra mors familie og ett fra fars. På den måten blir hele barnets bakgrunn representert."

Artikkel i Dagbladet om mange navn:

http://www.dagbladet...helse/21034665/

Gjennomsnittet i Sverige ligger visst nok på 2,35 fornavn per svenske.

"En viktig grunn til at mange svenske foreldre ønsker å gi barnet tre navn, er at dette er en måte å knytte barnet til slekten. Tiltalenavnet vil de fleste at skal være et eget navn, og dette navnet velges ut fra mote og smak. De andre navnene knyttes gjerne til slekt og tradisjon, sier hun. Ved å velge to navn til kan de da bruke ett navn fra mors familie og ett fra fars. På den måten blir hele barnets bakgrunn representert."

Glad det ikke er meg. Hørtes slitsomt ut. Stakkars barna når de skal lære seg å skrive sitt eget navn da..... Nei bedre med ett navn, ferdig med det.

Har alltid tenkt at foreldre som gir barna to navn ikke har blitt enige om ett så da slenger de navnene sammen åsså får de begge det de vil ha.

Nå har jeg bare ett navn, og et veldig uvanlig et (bare 10 i norge som heter det) og jeg har hatet navnet mitt hele oppveksten pga ble alltid tatt for å være gutt(før de så meg da så klart) og at jeg alltid har måtte rette på uttale. Så skjønner godt nå når jeg skal ha barn selv at det å gi dobbeltnavn kan være både praktiskt og fint, men har nå selv kommet frem med bare ett enkelt navn til jenta mi.

Mener nå fok må tenke nøye gjennom hva de kaller barna sine, også når det kommer til kombinasjoner, de skal tross alt hete dette resten av livet..

godt vi er forskjellige sier jeg bare.

jeg vil ha dobbeltnavn på mine. jeg har alltid ønsket at jeg selv hadde hatt det, og da kan barnet velge hvilket de vil bruke når de blir ungdommer; eller blanding som kallenavn. det finnes så mange folk som ikke liker navnet de har fått.

mine tantebarn har alle 3 dobbeltnavn.

Annonse

Gjest Lilu87

Jeg kunne gjerne gitt mine barn dobbeltnavn, jeg kommer på kjempemange fine kombinasjoner. Mannen min synes ikke noe om det i det hele tatt, han mener det er tungvindt og unødvendig.

Har aldri tenkt på dobbeltnavn som at foreldrene ikke ble enige og tok begge, men at de synes det var en fin kombinasjon eller at ett eller begge er oppkalling.

Jeg er selv oppkalt etter begge mine bestemødre, og har dermed dobbeltnavn selv.

Jeg har valgt å ha dobbeltnavn på jenta mi fordi jeg selv har det, og begge foreldrene mine har det. Alle søskene til moren min har også to navn. Jeg bruker forøverig ikke begge navnene som feks min far gjør. Jeg har to lange navn, Marielle Katarina, så for meg blir det litt mye (jeg fikk kun dobbeltnavn pga min eldre søster ikke ville ha meg om ikke hun fikk bestemme navnet ;) ) Datteren min har jeg valgt å gi navnet Mille Amalie, to enkle, men fine navn syns jeg selv. Bruker kun Mille. Nå er jeg gravid igjen og tror selv det er en gutt, og da har vi tenkt oss ut et navn som jeg syns er vanskelig å kombinere med noe, nemlig Samuel. Så får se om det blir dobbeltnavn denne gangen, OM det er gutt da. Det er jo ikke sikkert :)

Fordi vi ikke blir enige om navn selv om fødselen er rett rundt hjørnet, og navnet mannen har valgt er for sukkersøtt i mine ører. Det er et kort navn, som ble mye kulere med et sterkt navn bak, et som jeg selv liker. Dermed har begge vært like mye med i navnvalget, begge er fornøyd, og navnet ble ganske så særegent og flott om jeg skal si det selv :)

Mitt eldste barn har britisk far, og et tiltalenavn som funker på begge språk (men som i UK oppfattes som skandinavnisk) , og andre fornavn (skotsk) som representerer "farsarven". Siden hun vokser opp her og ellers blir veldig norsk, syns jeg det var en fin måte å gi litt vekt til den siden. Hun er ti år og veldig stolt over sitt skotske navn.

Nr 2 ble oppkalt etter min mor som døde like før hun ble født, for meg var det fint å kalle opp, men jeg syns det kunne bli litt voldsomt å ha det som tiltalenavn, både pga at det er et tungt navn, og fordi det var så ferskt. Dessuten fikk min søster og jeg døtre med 2 mnd mellomrom, og vi har begge kalt opp etter mormor, men begge som andre fornavn.

Nå venter jeg nr 3, og det blir nok 2 fornavn der også, selv om det ikke er noen åpenbar grunn denne gangen, annet enn at søsknene har det. Men det blir et tiltalenavn og en initial...

Min sønn har 2 navn. Vi valgte å kalle han opp etter min avdøde bror, og syntes da det ble feil å ha det som fornavn. Derfor fikk han dobbeltnavn. Men tror nok vi hadde gått for dobbeltnavn uansett. Vi bruker stort sett bare det ene navnet, men ser at det er veldig praktisk i settinger der han møter på andre barn med samme navn for å slippe forvekslinger. F.eks. i bhg han gikk før så var det 2 barn med samme navn og da brukte de begge navnene på han.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen skal bry seg så veldig med at andre velger å ha dobbeltnavn på sine barn. Greit ikke dere synes om dobbeltnavn, men det må da være opp til hvert foreldrepar å velge hvor mange navn de ønsker å gi til barna. Smaken er forskjellig. Jeg legger meg ikke opp i hva andre kaller sine barn uansett hvor sterkt jeg misliker navna;)

Når jeg var liten ønsket jeg meg dobbeltnavn og synes det var så pent. Alle dyra mine fikk både to og tre navn hver, så når jeg ble stor visste at når jeg fikk barn selv så skulle de få dobbelt navn også...rett og slett fordi jeg synes det er fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...