Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå komme eg sikkert med noen teite spørsmål :P Men.. etter nettopp å ha oppdaga at gravide bør holde seg unna egg og spesielt gårdsegg så blei eg veldig redd for om det e andre ting eg ikkje vet om som en bør holde seg unna.

Så eg lure på.. vanlig kvitost (norvegia), e det ok å spise? Lettrømme, Kesam og yoghurt e vel ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri hørt! Hvorfor skal man ikke spise egg??

Skrevet

Hadde visst med salmonella å gjøre.. men så lenge egget e steikt eller kokt trur eg det skulle være ok. Men eg skvatt litt.. aldri hørt om det før og i f.eks sjokoladefyll til kake e det helt vanlig å piske i et rått egg.. glad eg ikkje åt kake i bursdag her hin dagen :P

(las det inne på jordmorSiri)

Så derfor eg lurte på om det e flere ting eg ikkje e klar over..det e det helt sikkert men..

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Hei! Jeg spurte Matportalen om dette:

Hei! Er det trygt for gravide å spise rå, vanlige egg? Jeg har lest at det kan inneholde toxoplasmose, listeria og salmonella. Det står ingenting om dette i anbefalingen til gravide, men jordmødre og leger jeg har snakket med er usikre. Det vil jo involvere ganske mye forskjellig mat (eggedosis, kake-kremer, bløtkokt egg, majones..). Vet også at flere lurer på dette. Veldig takknemlig for svar!

Svaret jeg fikk:

Hei

Den vanligste sykdomsfremkallende bakterien som forbindes med egg er Salmonella. Norske matmyndigheter har nasjonale overvåkingsprogrammer for Salmonella i levende fjørfe, og bakterien forekommer svært sjelden her i landet. Salmonella i fjørfebestanden i Norge er vesentlig lavere enn for eksempel i Danmark og andre land i Europa. På utenlandsreise bør du ikke spise rå egg eller produkter som inneholder dette. http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/egg/#tabs-1-2-anchor

Her kan du se generelle råd ifbm reise utenlands. http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/syk_av_maten/mat_paa_reise_utenlands

Problemstillingen knyttet til rå egg/salmonella, og gjelder ikke gravide spesielt - derfor står det ingenting om dette under rådene til gravide. Det er Listeria og Toxoplasma som kan skade fosteret. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Hilsen

Redaksjonen Matportalen

Skrevet (endret)

har ikke hørt om at gravide ikke kan spise egg, for det er jo egg i gud vet hvor mye matvarer. men kom over denne annonsen, og der står det at gravide ikke skal spise måsegg. denne artikkelen er 10 år gammel, så vet ikke om alt sopm står der gjelder den dag idag, for har hørt at man fint kan spise sushi, mens her står det at man ikke burde det så...

http://www.dagbladet.../12/356174.html

Endret av mamman_til_oliver
Skrevet

Noen som vet hvordan det er med kaviar? Kan vi spise det?

Skrevet

Sushi kan vi spise! Det er så strenge regler for hvordan fisken skal fryses ned før tillaging her i landet så det er jeg ikke redd for. Men jeg unngår tunfisk da. For sikkerhets skyld. Og kjøper ikke sushi på Rema og sånn der jeg ikke vet hvor lenge pakken har ligget og ligget, men bruker vanlige take away-steder.

Kaviar aner jeg ikke, men så lenge det ikke står nevnt på matportalen så går jeg ut fra at det er safe.

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Nå komme eg sikkert med noen teite spørsmål :P Men.. etter nettopp å ha oppdaga at gravide bør holde seg unna egg og spesielt gårdsegg så blei eg veldig redd for om det e andre ting eg ikkje vet om som en bør holde seg unna.

Så eg lure på.. vanlig kvitost (norvegia), e det ok å spise? Lettrømme, Kesam og yoghurt e vel ok?

Norvegia, Jarlsberg og parmesan er helt trygt. Lettrømme, kesam og yoghurt har jeg ikke hørt noe skummelt om, annet enn at vi gravide jo bør få i oss melkeprodukter siden det er en god kilde til kalsium. Man kommer langt med reglene på Matportalen, i alle fall her i Norge :)

Skrevet

Min far har drevet med høner, og jeg hadde ansvaret for driften de tre siste månedene da far ble alvorlig syk. I forhold til salmonella så er det ikke noe farlig. Det blir sjekket flere ganger i året om det er det på gården eller ikke. Så jeg har ikke noe betenkeligheter med å spise egg. Speila egg er jo såååå godt:-)

Skrevet

Kan vi ete smør, vanlig smør på brødskiva? Softflora, bremykt osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...