Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 jeg lurer på en ting! Må først bare si at mitt barn på 19 mnd. sitter i bakovervendt sete og at vi har planer om å gjøre det så lenge som overhodet mulig! Naboen vår snudde det da barnet deres var rundt 14 mnd gammel fordi de mente det ble så trangt (og de har en ganske stor stasjonsvogn)... noe jeg mener er direkte uforsvarlig! men... hvor lenge satt deres barn i bakovervendt sete? tenker bare at det etterhvert begynner å bli litt liten plass etterhvert som barnet vokser... Det er jo anbefalt med bakovervendt sete til ca 4 års alder... er det noen av dere som har hatt barnet deres bakovervendt så lenge? Hvor gammelt var barnet deres da dere snudde setet? Hva tenker dere?
anonym91 Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 er bedre at de sitter trangt en skader seg mer. ved kolisjon når de sitter trangt øker muligens sjangsen for og brekke føttene. men om du snur sete kan de knekke nakken eller store hodeskader. så vill heller anbefale trangt. og når det kommer til om det er ubehaglig så kan en no bare ser når de små leker sitter de lett på huk i enn time og bygger med dupplo ol. så det tåler de har hatt besafe sete der kunne eg stille på det så det blei bedre plass til føttene. kunne bruke det lenge bakovervent.
Tutla Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Vi har ei jente på 4,5, hun snudde vi noen få uker før hun ble 3 år for da måtte lillebror ha setet hennes. Broren er nå snart 2 og skal ikke snus før nesteår på denne tid tidligst! Vi har vært i en kollisjon, relativt kraftig, da jenta var 3 mnd. Siden hun satt i bilsete og ikke lå i bag eller satt i fanget mitt kom hun uskadd fra det. Jeg fikk meg en nakkeskade og mannen et skadet kne. Kolliderte i 70 km/h nesten uten å ha fått bremset opp, og de som vi kolliderte med var politiet - de mente at vi bare hadde flaks som gjorde at dette ikke ble en dødsulykke. De i politibilen hadde også bare lettere skader - heldigvis. Etter dette ble jeg bare enda mer bevisst på at barna skal sitte trygt i bilen! De skal sitte bakovervendt alltid til de er store nok (nærmere 3 år, og helst enda lenger) ha trygge seter og sikre biler! Trafikken tar mange liv og skader enda flere, og det kan være på den korte turen som skaden skjer. På vei til barnehagen, butikken eller besteforeldrene. Dersom andre skal passe ungene må de enten ha bakovervendt sete i bilen eller låne vår bil! Så konservativ er jeg! Men du tar ikke sjangser i traffikken med mine barns liv!
ticalinda Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Vår jente er passert 3 år, og er litt lang for alderen. Hun sitter fint bakovervendt enda, med beina litt trukket oppunder seg.... Hun har aldri klaget, men vi snakker heller aldri om det så hun hører. For oss er det en selvfølge at hun sitter slik til hun blir 4 år, eller til hun eventuelt sier at hun sitter vondt i løpet av neste vinter en gang.
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Jenta vår var 3 år når vi snudde sete. Jeg hører mange bruke argumentet om at det er for trangt for et barn på 1- 2 år å sitte bakovervendt, og det mener jeg er feil. Det gjør da ingenting om beina er litt bøyd. De sitter ikke noe ubehagelig av den grunn. Barn er meget tøyelige. Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om mitt barn hadde fått store skader i en bilulykke som kunne vært unngått om barnet hadde sittet i et bakovervendt sete. Skrekk og gru.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 jenta vår sitter bakovervendt i acto graco i midten bak i en ford focus. For at hun skal få skikkelig beinplass har vi klemt setet hennes delvis mellom førersetene... ;-) Ikke MELLOM da, men dere skjønner... Lillebror kommer i mai, og blir sittende ved siden av i maxi cosi til han vokser ut av det. (Ca. et år.) Da må vi nok snu tøtta, for da må han ha setet hennes... Men da er hun jo 3 år og 9 måneder, så jeg føler at det er ok. Hun har veldig god beinplass nå, kommer ikke borti baksetet med føttene sine engang. Men hun er ikke stor for alderen da. Gjetter på max 90 cm og 12 kilo
AO3 Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Jeg har en stor gutt på 3,5 år som sitter bakovervendt, og planen er å la ham sitte den veien så lenge som overhode mulig! Gjerne il fem år eller enda lenger. Jeg er kjempeglad for at jeg kjøpte et sete som går til 25 kilo - anbefaler alle å gjøre det, altså, barnet kan fort bli mer enn 18kg, eller bli for langt, for et av setene som går fra 9-18kg og liksom skal være "opptil fire år" - lenge før barnet blir fire år. Jeg satte ham opp i et slik sete, tror det var BeSafe sitt, da han var drøyt to år. Da var han for stor for det allerede. Lillebror på drøyt ett år sitter selvsagt også bakovervendt.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 minsta mi måtte jeg få henne til foroverlent pga av at vi ble lei av at hun spydde så masse når vi kjørte bil...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 Vi snudde det når han nærmet seg 4. Tenk hvis det skulle skje noe - sikkerheten må gå først! Koste hva det koste vil! En får aldri fred hvis det skulle skjedd noe.
Anna1981 Skrevet 11. april 2012 #10 Skrevet 11. april 2012 Har en lang fireåring som fortsatt sitter bakovervendt. Setet går til 25 kg og kan kun brukes bakovervendt, så han skal nok få sitte mot kjøreretningen en god stund til. Har aldri hørt ham klage over liten plass til bena. Minsten på snart to år sitter selvfølgelig også bakovervendt. Må si jeg ofte har lurt på hva foreldre som setter ettåringene sine forovervendt tenker på - er det uvitenhet, eller velger de å ta sjansen på at det går bra?
utålmodig-11 Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Jenta mi er drøyt 4 år, og sitter fortsatt bakovervendt i min bil. Hun er ca 105 cm lang og 15 kg, og klager ikke. Blir nok sittende den veien til utpå høsten, da må hun vike plass for yngre søsken :-) Faren snudde setet i sin bil for leeenge siden, jeg var ikke imponert, men bør vel være glad for at han ventet såpass lenge :-/
Nummer tre <3 Skrevet 12. april 2012 #12 Skrevet 12. april 2012 Gutten vår ble snudd rett før han ble 3 år. 95 cm og 15 kg.
MammaMia=) Skrevet 12. april 2012 #13 Skrevet 12. april 2012 Dattera her, snudde vi samtidig som hun gikk over til vanlig barnesete(sittepute med rygg) når hu var ca 3 år, pga hu veide for mye til bakovervendt. Er nå 3,5 år, ca 115 cm og 30 kg.. Gutta er 18 mnd og sitter fremdeles bakovervendt, og hvis de ikke vokser like fort som søstra så sitter de sånn lengre også=)
~ §oL ~ Skrevet 14. april 2012 #15 Skrevet 14. april 2012 Vi snudde vår 98cm lange, nesten 3 år gamle gutt nå til påske... Var rett og slett ikke plass til bena lengre. Han hadde tydelig begynt å gi uttrykk for at han fikk vondt i beina når vi kjørte langt, og da syns jeg ikke han skulle sitte den veien når vi skulle ta en 8 timers biltur... Vi har familie som bor langt unna (4-8 timer i forskjellige retninger) så her blir det mange lange turer... Hadde vi bare brukt bilen til småturer på mindre enn en time hadde han nok blitt sittende bakovervendt MYE lengre!
optimist77 Skrevet 15. april 2012 #16 Skrevet 15. april 2012 Vår har sittet framovervendt siden han var 2 år. Han ble veldig urolig av å sitte bakovervendt og de gangene jeg skulle kjøre hjem til foreldrene mine alene sammen med han (tre timers kjøring), så tok han fokuset mitt bort fra kjøringa noe som heller ikke er bra...Bakovervendt er sikkert det beste, men, mulig jeg er kynisk nå, men, jeg har ikke dårlig samvittighet for at han sitter forovervendt siden det ikke er påbudt å sitte bakovervendt.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 For dere som sier at barna blir urolige når de sitter bakovervendt: Vi har en gutt på snart 2 som hver gang vi har kjørt på helgetur (ca 2 timers kjøring) så skrek han etter 30 min fra han var helt liten. Han vred seg i selen, gråt hysterisk og ville bare utav. Vi har prøvd å gi han tutt, leker, speil - ja alt. Men har ikke gitt oss på at han skal sitte bakovervendt - nå, når vi har reist på tur de to siste gangene har det vært en fryd å kjøre med han. Nå har han endelig akseptert at det er den veien han skal sitte og at han må sitte i bilsetet. Så ikke gi opp! Vi har ofte måttet stoppe for å roe han, og oss ned, slik at vi kan kjøre videre en stund til - men det er verdt det! Ulykker skjer når en minst kanskje skulle tro de skulle skje (snakker desverre av erfaring, da jeg har mistet et søksen selv i trafikken og vært med på en alvorlig og stygg ulykke selv - og ingen av ulykkene var stygg ungdomskjøring - men forsvarlig voksne kjøring hvor ingen ble straffet for ulykkene!) Ikke gamble med livene til ungene deres! Ta heller pauser, gi de noe å holde på med, syng med de, vis film i bilen, gi de tegnesaker, klister +++++
tre håpefulle Skrevet 15. april 2012 #18 Skrevet 15. april 2012 Heisann. Jeg er veldig for at barn sitter lengst mulig i bakovervendt sete. Tror faktisk ikke personer vet hvor store konsekvenser det kan være å snu barna for tidlig, med tanke på hvor tungt hodet er i forhold til kroppen (1/4 av kroppsvekten), så faren for nakkeskader på små barn er store. Vi skulle lært av våre svenske naboer, der de fleste sitter bakovervendt til de er over fire år. Jeg har en jente på fire og en gutt på fem år, begge sitter bakovervendt. Gutten min har acta graco sete (uten isofix), og det har mye bedre plass for beina enn hos søsteren som har besafe. Jeg har faktisk begynt på en blogg om barnas sikkerhet, der jeg har skrevet et innlegg om akkurat dette, for de som tenker på dette med fremover eller bakover. Der er også innlegg for førstehjelp til små barn for de som vil ha en oppdatering på det. http://barnassikkerhet.blogg.no/1330108935_sikring_av_barn_i_bil.html
eaglebeagle Skrevet 15. april 2012 #19 Skrevet 15. april 2012 Vi er sikkert dårlige foreldre, men vi snudde yngste fremover når hun var litt over 3 år. Hovedsaklig fordi hun satt med knærne omtrent opp til ørene, og det med "top of the line" bilsete og justeringer av alt som heter seter i sjuseteren vår (ny moderne bil). Jeg har fulgt med i debatten om dette, og ser alle "argumentene" for at barna skal sitte bakover til de er fire - men det har ikke fungert i praksis hos oss og for å være ærlig har jeg enda ikke sett at det fungerer godt når man har mange barn som skal sitte i samme bil. Mellomste gutten vår var 1.28 som treåring (er i dag 12 og 1,80) og da var det vondt for han å sitte i bakoversetet - det var rett og slett ikke mulig å trekke forsetetet langt nok frem så han fikk plass. Jeg innser at alle råd sier noe annet - men for våre fire har vi snudd pluss/minus 3 år.
Vogndilla Skrevet 15. april 2012 #20 Skrevet 15. april 2012 Når man har sett ulykker hvor barn har blitt skadet i trafikken pga. for dårlig sikring, så slutter man å høre dårlige argumenter. Alle får feie for sin egen dør, men de som snur barna sine tidligere enn anbefalt skal vite at de bedriver ekstremsport med barna sine som innsats. Jeg gleder meg til den dagen det blir påbudt at barn skal sitte bakovervendt til minimum 4år, da blir det straffbart per lov å snu før. Trygg trafikk jobber hardt for å få igjennom dette!
VinterSol+2 Skrevet 15. april 2012 #21 Skrevet 15. april 2012 eldste snudde vi da hun fylte fire. Minste sitter bakovervendt enda. Eldste hadde sittet bakovervendt lenger, hvis ikke det plutselig var for at hun begynte å bli bilsyk og å kaste opp selv på korte turer. Minsten vår er en diger kar, som nå er på vei til å vokse ut av bilsetet sitt (han er nok over vektgrensa allerede, men kroppen har til nå passet, så vi har vurdert det som beste løsningen tross alt) så vi vrir hodet i hvordan vi skal løse setesituasjonen med tre barneseter, og hva slags sete han kan ha nå. barnas trygghet går foran mitt behov for lettvinthet.
eaglebeagle Skrevet 15. april 2012 #22 Skrevet 15. april 2012 Jeg tror ingen er uenige i at barn skal sitte bakoverlent, og at det gir en bedre sikkerhet/beskyttelse i en kollisjon. Men det er jo ikke sånn at det er utrygt og farlig med foroverlent stol for relativt store barn - det er bare noe mindre sikkert, ref. trygg trafikks egne hjemmesider. Der kan man lese mer om prosentvis sikkerhet mht størrelse på barnet, seter, tips mv. Jo mindre barnet er, jo viktigere er det å sitte bakoverlent. Rent praktisk er det likevel vanskelig for noen, slik som oss, som har mange barn og seter, og der de barna vi får, sprenger "normalgrensene" for størrelse. Man kan ha fireåringer som er som andres toåringer og motsatt. Det er jo ikke alderen, men størrelsen som er det kritiske punktet mht stol/ulykke. Vi har kjøpt to nye biler, derav en sjuseter, for å sikre barna best mulig, men likevel er det altså praktisk vanskelig gjennomførbarn. Til slutt er det verdt å merke seg at stadig færre barn skades i bilulykker - nettopp på grunn av god sikring.
lucifine Skrevet 15. april 2012 #23 Skrevet 15. april 2012 Snuppa (født Mars 2008) sitter enda bakovervendt her.
tre håpefulle Skrevet 15. april 2012 #24 Skrevet 15. april 2012 Anbefaler dere å se denne videoen. Dette er kollisjon i 50km/t. De fleste ulykker skjer vel i høyere fart enn dette.
lilli81 Skrevet 25. mai 2012 #25 Skrevet 25. mai 2012 Våre barn sitter bakovervent. Minste på 2 år og ei på 4 år. Ingen seter skal snus ennå her. Da vi kjøpte bil valgte vi med tanke på barnas sikkerhet, så det går helt fint at de begge sitter slik en stund til. Det skal da også sies at vår eldste datter er lang for alderen, men har null problem med å sitte slik. Jeg vet hva som er det sikreste og velger derfor deretter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå