Gå til innhold

Noen som har barn som har satt noe skikkelig fast i halsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom hjem i dag etter en 12 timers lang arbeidsdag, og der satt svigermor på besøk og hun hadde noe godt med seg til barna. Plutselig ser jeg at vesla på 1,5 har satt en drops i halsen, jeg får dunket henne hardt i ryggen og det ser ut til å løsne. Men så begynner det igjen, hun blir blå i ansiktet og øynene triller bakover. Jeg sier mannen må ringe ambulansen, mens jeg gjør dette her heimlich grepet vi har lært på skolen (er ferdig sykepleier om 2 mnd). Så mens mannen har ambulansen på tlf og de er klar til å rykke ut løsner det endelig. De minuttene føltes som en evighet... Dersom hun ikke hadde begynt å puste tror jeg nesten at jeg hadde stivnet, tenk om hun hadde blitt kvalt!

Måtte bare få dette ut, sitter her og er så bekymret, men har vært å sjekket henne flere ganger etter at hun sovnet for kvelden...

Skrevet

Og derfor gir jeg ikke nøtter/drops til små barn... Fordi jeg er så livende redd for at hun skal sette det i halsen.

Det jeg prøver å si her er at jeg føler med deg!!

Skrevet

Uff, jeg har helt hetta for det der altså, så bra at du klarte holde deg kald..

Hendte med nevøen min en gang familien var samlet her hos oss, han var stor, sikkert 5-6 år og satte korken til en tusj i halsen. Glemmer aldri de rare lydene som kom fra han, og sikkelet som rant av munnen hans... Her er det mommo som er best drillet i førstehjelp (hjelpepleier) så hun tok tak i gutten med dette grepet under mellomgulvet og presset til så korken kom flygende. Ungen brakk seg og kastet opp, tårene trillet og sikkelet rant, men han var like fin. Utrolig skremmende opplevelse.

Helsesøster på helsestasjonen her fortalte at hun hadde vært vitne til at et barn ble kvalt av en drue en gang, inne i en butikk. Ungen "stjal" en drue i fruktdisken og satte den i halsen, selv om flere prøvde riktige grepet klarte de ikke få druen opp og ungen døde. Har fått mange kommentarer på at jeg er hysterisk, men jeg har faktisk delt druene i to før jeg har gitt de til barna helt frem til de har vært 4-5 år.

Skrevet

Nei, gir henne aldri drops, men fikk ikke dette med meg før hun hadde fått dropsen :( Hun har drukket godt etterpå, men spørs om jeg får sove i natt alså..

Skrevet

Nei jeg gikk ut fra at det var mormor eller noe som hadde gitt henne drops. Så jeg mente ikke å angripe deg altså. Jeg hadde nok ikke sovet særlig godt jeg heller etter en sånn episode. Så forferdelig... :S

Skrevet

Her har jeg også delt druer frem til nå... Han er fire (nr 2)... Er livredd for at noen av barna skal sette fast ting i halsen :-( Min første hadde refluks og var skikkelig treg til å spise større ting som måtte tygges, han satte brødbiter fast i halsen til han var godt over året... Helt grusomt...

Skrevet

Jeg har ikke opplevd at noen av barna har satt noe ordentlig fast, men yngstemann fikk noe i halsen mens han satt i sele i tripptrappstolen sin med bøyle foran. Heldigvis fikk han det opp selv med litt dunking i ryggen, men følelsen når jeg skjønte at vi ikke fikk tatt han ut av stolen uten å styre mye var ikke god. Etter det brukte vi ikke selen selvom han ofte prøvde å gå ut av stolen.

Skrevet

Den "drue-episoden" nr 3 fortalte skjedde på Ultra på Strandtorget på Lillehammer....fryktelige greier!

Skrevet

Takk for støtte damer. Setter pris på det!

Grusomt var det, håper aldri vi må oppleve noe sånt igjen! Nå har jeg frisket opp gamle kunnskaper om hjerte-lunge redning..

Skrevet

Kom hjem i dag etter en 12 timers lang arbeidsdag, og der satt svigermor på besøk og hun hadde noe godt med seg til barna. Plutselig ser jeg at vesla på 1,5 har satt en drops i halsen, jeg får dunket henne hardt i ryggen og det ser ut til å løsne. Men så begynner det igjen, hun blir blå i ansiktet og øynene triller bakover. Jeg sier mannen må ringe ambulansen, mens jeg gjør dette her heimlich grepet vi har lært på skolen (er ferdig sykepleier om 2 mnd). Så mens mannen har ambulansen på tlf og de er klar til å rykke ut løsner det endelig. De minuttene føltes som en evighet... Dersom hun ikke hadde begynt å puste tror jeg nesten at jeg hadde stivnet, tenk om hun hadde blitt kvalt!

Måtte bare få dette ut, sitter her og er så bekymret, men har vært å sjekket henne flere ganger etter at hun sovnet for kvelden...

Skummelt.

Slik kommer alltid som en sjokk.

Men synes det er rart at du som snart ferdig utdannet sykepleier ikke vet at heimlich ikke er beste løsning på små barn. Så lenge det er fysisk mulig er det best på holde barnet opp ned etter beina og gi et hardt slag i ryggen. Det blandt annet for at biten skal gli ut av munnen og ikke ned i halsen igjen slik du opplevde.

Skrevet

Huff for en fæl opplevelse!! :(

Jeg har ikke opplevd noe så grusomt og dramatisk, men når storessøter var mindre og jeg tydeligvis ikke så lur ga jeg henne bolle. Hun presset deigen opp i ganen til det var en klump som gikk ned i svelget, men ikke lenger. Da måtte jeg banke henne hardt på ryggen flere ganger mens hun ikke fikk puste til det tilslutt løsnet.

Var mer forsiktig etterpå og hadde sånn fruktnett til barna når de var små.

Det har vært flere episoder der jeg har måttet hive barna på knærne for å banke, men heldigvis ikke så ille.

Skrevet

Mannen synes jeg er hysterisk som nekter å la ungene spise når de sitter fastspent i bilsetet på tur, når jeg leser slike ting som dette vet jeg at jeg gjør rett i å nekte han å gi de f.eks et eple når vi kjører. Tenk om de setter noe i halsen når vi kjører på motorveien, tar litt tid før du har stoppet bilen, kommet det ut, fått ungen ut av bilen og hjulpet altså...

All mulig medfølelse til deg i kveld!

Skrevet

Den "drue-episoden" nr 3 fortalte skjedde på Ultra på Strandtorget på Lillehammer....fryktelige greier!

Oi, fra lhmr selv, når skjedde dette?

Skrevet

Huff noe så ekkelt. Får en til å tenke seg ekstra godt om ja.

Skrevet

Skummelt.

Slik kommer alltid som en sjokk.

Men synes det er rart at du som snart ferdig utdannet sykepleier ikke vet at heimlich ikke er beste løsning på små barn. Så lenge det er fysisk mulig er det best på holde barnet opp ned etter beina og gi et hardt slag i ryggen. Det blandt annet for at biten skal gli ut av munnen og ikke ned i halsen igjen slik du opplevde.

Jeg prøvde først å dunke henne godt mellom skulderbladene, men ble ganske desperat når ingenting virket. Vi har lært at vi skal ta det grepet på barn over 1 år da :/ Håper ikke jeg har gjort henne noe galt..hun sover godt nå da og puster normalt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...