Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hs anbefalte å begynne med grøt fra 4 mnd. Jeg har så langt kun gitt en skje eller to med fruktmos, og litt smaksprøver på grøt.

Dere som begynte med fast føde fra 4 mnd - hvordan gikk dere frem? Hva begynte dere med? Hvor lang tid tok det til dere gik opp i full porsjon på grøt? Får babyen noe å drikke sammen med grøten - vann eller mm/mme? Og hvor stor del av dagsmenyen består/ bestod av fast føde?

Her får hun mme utenom.

Ble en del spm, men blir veldig glad for svar. Skal ta dette opp med Hs neste time, men ønsker så gjerne å høre andres erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Som sagt i forrige tråd (om rutiner og 4-måninger) skal vi også begynne med litt fast føde snart. Jenta vår er straks fire måneder og virker veldig interessert. Hun får kun mm nå.

Har jo gjort dette med fast føde en gang før, men tror du jeg husker...?! Det jeg husker er at vi startet med maisgrøt blandet med mm, og at vi nok brukte et par uker på å komme opp i full porsjon. Og da fikk hun ikke noe annet enn denne maisgrøten. Deretter introduserte vi en ny type grøt og/eller grønnsak (mos) i ny og ne. En uke tror jeg vi brukte på hver ny matvare for å være sikre på at hun tålte det...tror jeg.

Håper noen med litt ferskere erfaring svarer på tråden! Er veldig interessert i svar!

Ellers får vi oppdatere hverandre! :)

Skrevet

Her begynte vi også med maisgrøt med storesøster husker jeg. Og litt sviskemos/most banan også tror jeg. Men ikke før hun var 5.5 mnd. Syns ikke det er noe i veien med å begynne med smaksprøver allerede nå. Har lest litt rundt og sett at noen mødre har blitt anbefalt av HS å begynne med fast føde ved 4 mnd. Her sier HS at jeg bør fullamme til 6 mnd, for så å begynne å introdusere fast føde. Lurer på hvor de forskjellige helsesøstrene henter infoen sin fra ettersom noen sier 4 og andre 6 mnd..

Skrevet

HS fortalte meg at det har litt å si om du ammer eller gir erstatning. Ammer du får barnet smaken av det du spiser gjennom melken, og de anbefaler å vente til barnet er 6 mnd. Men får det erstatning smaker det likt hele tiden, og barnet trenger kanskje forandring. Da begynner gjerne mange med grøt.

Noen andre som har fått andre forklaringer? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...