Apple80 Skrevet 11. april 2012 #1 Del Skrevet 11. april 2012 Er veldig usikker på om vi skal velge ultralyd i uke 12 eller ikke. Er 10+5 nå. Hadde ultralyd 8+3 og da så alt veldig fint ut. Jeg tenker at man ikke trenger det siden det ikke tilbys automatisk,men i andre land er det vanlig at alle gravide får gratis tilbud om ul i uke 12. Noen som har gjort seg opp noen tanker rundt det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143926680-ultralyd-i-uke-12-eller-ikke-synspunkter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prøverpåentil Skrevet 11. april 2012 #2 Del Skrevet 11. april 2012 Mellom uke 11-13 så er det jo mulighet å oppdage evt avvik som ikke er mulig å oppdage på ordinær ultralyd.. og bebissen f.eks har tegn til downs og andre ting. Så det er litt opp til en selv om man ønsker å få vite dette eller ikke:) På den andre siden så er det jo ekstra gøy med en ultralyd i uke 12 i forhold til uke 8.. du ser jo armer,ben,fingre, og en liten nesetipp.. er veldig moro, om man ikke orker å vente til uke 18 .. det klarte ikke jeg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143926680-ultralyd-i-uke-12-eller-ikke-synspunkter/#findComment-144146321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emilie k Skrevet 11. april 2012 #3 Del Skrevet 11. april 2012 Var på ul i uke 12, en fantastisk opplevelse. Jordmoren sjekket at hjerte var i orden, at nyrene funket og om babyen tok opp nok næring.Hun kunne tilogmed se hvilket kjønn det var. Godt å se at alt var i orden. Hun fortalte også at det var lite som tydet på at barnet hadde downs syndrom. før vi gikk inn til undersøkelsen, hadde vi en lang samtale med sykepleier om hva de kunne finne på ul. Hun fortalte at det kunne være greit å tenke på at barnet kunne ha et avvik i en eller annen form. Tenker at uansett hva du finner ut, så får du se den lille. Oppdager de feil er det mange tiltak de kan sette til verks for å bedre situasjonen til den lille. Du blir nok like glad i barnet uansett hva de finner ut. Forskjellen på om de finner ut det i uke 12 eller 18, er jo at jo tidligere de oppdager det, jo bedre oppfølging kan man få ul i uke 12 er fantastisk. ville absolutt benyttet meg av det! mannen min synes det var stort å få bli med, da hans møte med babyen bare skjer gjennom ul. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143926680-ultralyd-i-uke-12-eller-ikke-synspunkter/#findComment-144146340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #4 Del Skrevet 11. april 2012 Hei! Jeg var på ul i uke 6+4, uke 10+3 og i uke 19+ noe.. De to første ul så alt helt normalt ut, men på ordinær ul ble det oppdaget store avvik:( Fatal hjertefeil, forstørret nyrebekken og tre markører for Downs syndrom:( Fostervannsprøve og det var ei syk lita jente med Downs:( Så i uke 21 ble svangerskapet avsluttet:( De mente at hun kom til å dø i løpet av svangerskapet, fødselen eller kort tid etter.. Så da hadde vi egentlig ingen valg.. Poenget mitt er at det kan være lurt å skjekke de tingene så tidlig man kan. Det er jo ulik oppfatning mht om man skal fortsette eller avbryte svangerskapet v funn av alvorlig sykdom, men det er uansett greit å være forberedt dersom det er noe galt. Og dersom man velger å avslutte, så er det nok "lettere" tidligere. Lettere ble et veeeeldig feil ord, men fant ikke noe annet. For det er et helt jævlig valg og en jævlig situasjon å stå i. Så blir jeg gravid igjen, så skal alle tester tas tidlig... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143926680-ultralyd-i-uke-12-eller-ikke-synspunkter/#findComment-144146377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ønsker nr 2 *venter nr 2* Skrevet 11. april 2012 #5 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg var på ul i uke 9 og deretter i uke 12 ved forrige svangerskap. Det var flere grunner til det. Men noen av de, var for å se at det levde, at det så friskt ut. Det er jo i Norge slik at man kun har en ordinær ul, og det skal i teorien holde. Det har jo blitt mer og mer vanlig og populært å ta tidligere ul. Det er jo en helt personlig vurdering og ingen nødvendighet. Mange vil ikke vite, men glede seg, eller slippe å ta et valg dersom det skulle være et negativt resultat. Andre vil vite for å kunne forberede seg dersom noe skulle være galt og gi barnet best mulig start, eller, også ha muligheten til å avslutte svangerskapet, dersom det er alternativet. Derfor er det vel i bunn og grunn ingen som kan fortelle deg hva du bør eller ikke bør gjøre. For meningene rundt dette er vel nesten like mange som det er graviditeter. Jeg personlig kommer til å ta tidlige sjekker denne gangen også. Det er en personlig greie og en kombinasjon av nysgjerrighet, frykt, utålmodighet og planleggelse. Jeg grugleder meg, men har ikke sjans i havet til å vente til ordinær ultralyd i alle fall Lykke til med graviditeten videre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143926680-ultralyd-i-uke-12-eller-ikke-synspunkter/#findComment-144147165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shanti ♥ Skrevet 11. april 2012 #6 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg har vært på UL 6+6, 9+3 og 12+2 (litt hysteri etter 2 tidligere SA), og opplevde det som en veldig betryggelse. Særlig etter siste UL hvor vi fikk gjennomgått organene i grove trekk og sett etter tegn til trisomi, ble jeg veldig rolig. Klarer å glede meg mer over graviditeten nå. Om du vil ta UL eller ikke blir jo også et verdivalg - ønsker du å vite tidlig om barnet har avvik (Down syndrom o.l.) - og hva vil du gjøre dersom du får beskjed om det? Hvis du er ubekymret for svangerskapet og tenker at avvik på barnet ikke vil ha noen betydning for om du vil fortsette svangerskapet, syns jeg kanskje du kan droppe uke 12-UL. Det eneste måtte være da for å oppdage avvik som ikke er forenelige med liv, for å slippe å være så langt på vei når svangerskapet isåfall må avsluttes.. Lykke til med valget og graviditeten videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143926680-ultralyd-i-uke-12-eller-ikke-synspunkter/#findComment-144147450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå