Gå til innhold

Kan far få sykmelding for å være hjemme å hjelpe mor og barn etter ett KS.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

vet at far har rett til 2 uker perm etter fødsel , i vårt tilfelle uten lønn,( noe vi ikke har råd til å benytte oss av) og det blir trolig ett keisersnitt på meg.

Og man trenger jo som oftest hjelp i etterkant av ett KS hjelp til både stell og hverdagslige ting. i tilegg har vi to barn som skal på skole og bhg.

Kan far få sykmelding noen dager etter hjemkomst for å hjelpe meg med barnet? eller evt søke veldferdsperm med lønn?

er jo dumt å måtte bruke v ferie når det er medisinke grunner for å måtte være hjemme...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir sykemeldt og far tar over din permisjon. Det kan sikkert en lege ordne på sykehuset etter at du har tatt keisersnitt.

Skrevet

Far er ikke syk, så hvorfor skal han få sykemelding?? Snakk om å la andre betale for at dere skal ha det slik dere vil. Nei, vettu hva!

Og, blir det oppdaga av nav kan dere bli anmeldt. Naboene her ble det da de gjorde slik du tenker å gjøre det.

Skrevet

Herregud det var bare ett spm og ikke noe jeg har tenkt å gjøre om det ikke er lov, men i arbeidslivet har samboer lov til å evt sykmelde seg for å ta seg av mor ved evt medisinske grunner.

dette gjelder også ved egenmelding sykt barn, reglensier at om barnepasser er syk kan den andre parten ta ut egenmelding/sykt barn, tenkte kanskje dette gjaldt ved ett KS også....

men som noen skriver her er det mor som blir sykmledt og far tar over perm

Skrevet

du blir nok sykemeldt, og han tar perm tenker jeg. men det kan hende det er mulig å søke om velferdsperm, sjekk med legen din:) de kan jo lett svare på hva som er vanlig:)

Skrevet

Far har krav på to uker fri i forbindelse med det. Om det er lønna elleruløna kommer Ann på arbeids giver. Men de ukene er utenom de 5som alle har

Skrevet

mulig det med at far kan ta over permisjonen stemmer. men eg det ikkje sånn at mor SKAL ha di først 6 ukene ?

trodde alle hadde rett på 2 uker perm ved fødsel der 1 er bettalt og den andre var opp til arbeidsgiver ?

men det er sikkert noen ordning på det. sjekk med arbeidsgiver,nav og legen:) sjønner godt at du trenger hjelp etter KS

Skrevet

JA, du kan sykemeldes, og far tar din permisjon. Har ei venninne som har hatt et inngrep midt i permisjonen, og far tok da over hennes ene uke med permisjon, mens hun var sykemeldt. Snakk med legen din om det! :) Og det er selvfølgelig lov å stille et spørsmål, det er derfor vi har et forum vi kan kommunisere på.... Selv om enkelte ikke er enig med HI så kan man svare uten å la så bastante holdninger skinne igjennom. :)

Skrevet

Man kan kun sykmeldes fra permisjonen hvis man er så dårlig at man ikke kan ta seg av barnet, dvs babyen. Det skal mye til - mer enn et ukomplisert keisersnitt. Sorry.

Hilsen en som har tatt to ks selv.

Skrevet

Hun jeg kjenner hadde et inngrep på en tå. Og ble sykemeldt. Snakk med legen din du. :)

Skrevet

Far kan ikke ta over perm i fbm ks. Fordi du skal kunne greie ta deg av og løfte barnet selv. Overtagelse i fht permisjom gjelder kun det nyfødte barnet. Er det pga eldre søsken kan ikke dette brukes. Han kan evt ts ut dykt barn/ barnepasser- dager. Han har ikke rett på sm.

Skrevet

Hun jeg kjenner hadde et inngrep på en tå. Og ble sykemeldt. Snakk med legen din du. :)

Det er jo helt kurant med sykmelding da, hvis man ikke klarer gå på foten, da kan man jo ikke ta seg av en baby. Men et ks uten komplikasjoner er noe helt annet.

Jeg kjenner to som har blitt sykmeldt etter fødsel slik at far måtte ta over permisjonen - en på psykisk grunnlag, en hadde tangfødselen fra helvete og var sengeliggende uten kontroll på tarm og blære i en måned.

Når man blir skrevet ut fra sykehuset etter ks, er man som regel selvgående mtp barnet, du klarer å løfte barnet, amme etc. Hvis problemet er eldre søsken, må pappaen bruke syk barnepasser-dager. Du skal ikke sykmeldes fordi du ikke kan levere eldre barn i barnehage/skole

Skrevet

Jeg har ikke hatt ks og vet ikke hvor lett eller vanskelig det er. Få overført permisjon til far, men jeg har fått inntrykk av at man må stå på i en del tilfeller for å få det til.

Men jeg m si det er spesielt å velge å få et tredje barn hvis man ikke har råd til at far tar noen dager uten lønn. Jeg synes det er kjempeurettferdig at mange får dette uten lønn mens andre må dekke det selv. Sånn er der for mannen min også, også ved denne fødselen får han ulønnet permisjon etter fødsel. Men det er realiteten og det må man da bare planlegge sånn rent økonomisk.

Skrevet

Far er ikke syk, så hvorfor skal han få sykemelding?? Snakk om å la andre betale for at dere skal ha det slik dere vil. Nei, vettu hva!

Og, blir det oppdaga av nav kan dere bli anmeldt. Naboene her ble det da de gjorde slik du tenker å gjøre det.

KJære vene, det er jo ikkje snakk om ein ferie dette! Det er jo snakk om at ein av dei vaksne kan ta seg av barnet, og når mor er sjuk må det bli far. Mor blir sjukmeld og far tek permisjonen dei vekene det gjeld, slik som førstemann skriv. Lykke til!!

Skrevet

Men, når det er sagt er det ikkje sikkert at du blir så dårleg etter KS. Eg har tatt det to gongar, og skal til med eit tredje no. Men, det er jo mødre som har født vanleg som også treng hjelp første vekene, så det er heilt sikkert ei ordning for slikt. Jordmora du går til kontroll hos veit nok. :)

Skrevet

KJære vene, det er jo ikkje snakk om ein ferie dette! Det er jo snakk om at ein av dei vaksne kan ta seg av barnet, og når mor er sjuk må det bli far. Mor blir sjukmeld og far tek permisjonen dei vekene det gjeld, slik som førstemann skriv. Lykke til!!

Nei, det det er snakk om, er at man - for å kunne sykmeldes fra permisjonen - må være så dårlig at man ikke klarer å ta seg av BABYEN. Og det er er man vanligvis ikke 4-5 dager etter et keisersnitt (når man skrives ut fra sykehuset). Klart man KAN være det, men man kan også være det etter en vaginal fødsel! Det er i tilfelle noe som må tas opp etterpå når det viser seg at det faktisk ER umulig for mor å ta seg av barnet av helsemessige årsaker, det kan ikke planlegges FøR ks. Det er INGEN automatikk at man sykmeldes etter et ks for at pappa skal ta over permisjonen, på ingen måte! Det er unntaket, ikke regelen!

Når man har barn fra før, må man finne måter å løse dette på selv, rett og slett. Det er mer komplisert å få barn nummer to, tre etc enn å få nummer en pga slike ting. Det de burde gjøre, er jo faktisk å spare opp noen kroner i forkant for at pappaen skal ha råd til å ta de to ukene med permisjon uten lønn. Slik også kvinner som føder vaginalt gjør! "Hverdagslige ting" kan utsettes i stor grad den aller første tiden etter ks, eller gjøres av pappaen etter jobb. Levere i skole/barnehage kan vel også pappaen gjøre? Hvis ikke, hva med å be om hjelp fra venner eller naboer? Du skal ikke sykmeldes fordi du ikke klarer å levere storesøsken i barnehage og på skole.

Jeg har som sagt tatt to ks selv, og etter utskriving fra sykehuset etter ks nummer to var ikke ks'et i seg selv hovedproblemet, og grunnen til at jeg var dødssliten - det var det at jeg ikke fikk sove pga baby med ammeproblemer +++ - det hadde vært akkurat likedan hvis jeg hadde født vaginalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...