Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Permisjonen min vil være ferdig i slutten av februar, mannen min er selvstendig næringsdrivende hvor bare han er ansatt i et enkeltmannsforetak. Vi har ingen familie her, og barnehageplass får vi ikke før i august. Det jeg lurer på er om det går an å sykemelde seg til man får barnehageplass? her er det jeg som tenker å sykemelde meg. Vet dette høres utspekulert ut, men det finnes ikke noen annen løsning for oss.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 For at en lege skal kunne sykemelde deg må du ha en medisinsk grunn, tviler på at du finner en lege som vil sykemelde deg på det grunnlaget..
gutt11spire12 Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Nei,det kan du ikke. Det må være medisinske grunner for sykemelding.
Prinsesse09 & gull i magen <3 Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 I slike tilfeller er det vanlig å ta ulønnet permisjon, da dette ikke er grunn for sykemelding. Vi måtte ta 3 mnd ulønnet forrige gang for å få det til å passe med bhg. Et tips er å ta 80% permisjon som gir lenger hjemmetid i selve permisjonen (57 vs 47 uker minus de 12 ukene som din mann ikke får tatt). Men da må dere har råd til å leve på en 100% lønn og en 80% lønn i den perioden. Planlegger man det kan man spare opp til denne perioden i forkant.
Leirha Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Da jeg fikk andremann ble jeg sykemeldt da permisjonstiden ble avsluttet. Som nevnt i tråden, så må du ha en grunn for å sykemelde deg, og leger har ikke alltid lett for å sykemelde, så er det vel slik nå at NAV skal få inn en svææært god grunn for hvorfor noen blir sykemeldt lenger enn en måned, så de fleste leger skriver ikke ut sykmelding lener enn en måned. De kan selv risikere å bli gransket på dette grunnlag. Det er god grunn til å bli sykemeldt når permisjonstiden er over, men jeg anbefaler den ikke. Og du må virkelig ha en psykisk grunn også. Det er sykemleding på psykisk grunnlag, men vit at dette henger over deg i minimum 10 år etter dette. Jeg tenker hvis du skal ha forsikringer, så må du krysse av at du har vært sykemeldt på psykisk grunnlag, du må nevne det, ellers kan du få svi for uærlighet i ettertid om noe skulle oppstå. Jeg ble selv sykemeldt på dette grunnlaget, men med god grunn, så jeg har prøvd å nøste opp rundt dette. å satse på sykemleding etter endt permisjon, er en dårlig løsning. Men det betyr ikke at det ikke går. Men det er slitsomt å være sykemeldt en måned om gangen, du vet aldri om legen vil skrive en ny sykemelding neste måned. Så det usikre i det er forferdelig. Anbefaler det ikke. Og hvis du tenker å være sykemeldt til sommeren, hvis det er da barnet skal i franehagen, så kan jeg bare si en ting, og det er at du skal ha en ektremt god grunn, og legen skal være 110% med på det.
gutt11spire12 Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Også bruker du opp sykemeldingsåret, lykke til med nav om du får en skade/sykdom og du VIRKELIG trenger sykepenger etter å ha vært sykemeldt ulovlig 1 år. Vær ærlig og søk permisjon uten lønn. Eller så må du finne deg dagmamma.
mer enn bare mor Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Selvsagt finnes det andre løsninger. Dagmamma, ulønnet permisjon? Fra ungen er 1 år frem til 1,5 år får du dessuten kontantstøtte på 5000, det dekker jo dagmammaen som regel. Jeg skal selv være hjemme ulønnet frem til vi får barnehageplass og løser dette ved å ta ut 100% lønn, men spare hver måned slik at vi i prinsippet lever på max 80% lønn. (dette tjener vi mest på- sjekk støttekalkulatoren på NAV. Dessuten er jeg jo klar over dette i forkant så sparingen er allerede begynt. Dere har jo også rett på ferie som dere kan ta ut? Å sykemelde seg fordi man ikke får barnehageplass er noe av det dummeste jeg kan høre tror jeg. Det er en ganske vanlig situasjon å havne i så dere er jo ikke de eneste i den situasjonen.
anonym91 Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 du har rett på 2 års permisjon. 1 med lønn og ett uten lønn. pappan kan vell få pappa perm og støtte fra nav om han er hjemme ?
tonesnupp Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 Heisann. Tviler på at du finner en lege som vil gå med på det. Jeg ville heller lagt til de 5 ferieturer etter endt permisjon å så avtalt med noen du kjenner å dag passe. Da får du også kontant støtte. Hvis desk en av deres foreldre er pensjonert kan de fungere som dagmamma å dere får kontant støtt som da kan være litt ekstra feriepenger for dem når de drar på ferie. Bare et lite eksempel.
Mamma til to guttegull Skrevet 11. april 2012 #10 Skrevet 11. april 2012 Hva med å søke barnehageplass fra 1. januar og først benytte plassen fra 1. mars? Du må jo selvfølgelig betale, men ...
Junibarn 12 Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Skaff deg en dagmamma fra februar til august! Du kan ikke bli sykmeldt hvis du ikke er syk.
kamik Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 Hvis det er umulig for mannen din å ta sine 12 uker fordi han er selvstendig næringsdrivende i enkeltmannsforetak, er det kanskje mulig å søke om at hans uker kan overføres til deg. Ikke sikker på om det er mulig, men har du undersøkt det? Nav har en fin tjeneste på facebook hvor man kan stille spørsmål. De svarer raskt. Sykmelding er ikke et alternativ, dersom du ikke er syk... Håper det ordner seg for dere!
OptimistHoppa Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Som de andre her skriver så må du ha en god grunn til å sykmelde deg. Men det jeg reagerer mest på er det etiske ved det... Synes du det er greit at vi andre skattebetalere skal betale for at du er sykmeldt på falsk grunnlag??!! Vi andre sparer opp penger og tar ulønnet permisjon for å få det til å gå rundt... Husk at når "staten" betaler deg penger i form av trygd, sykepenger etc. etc. så er det faktisk pengene naboen din skatter inn som går til å betale for deg... Beklager at jeg er så negativ, men jeg håper virkelig ikke du finner en lege som sykemelder deg på falsk grunnlag. Finn en annen ordning!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #14 Skrevet 11. april 2012 Jeg har samma "problemet" og jeg har spart penger! Det er hardt, men jeg har klart å spare hver mnd. Jeg blir jævlig provosert hvis jeg skal dekke lønna til en skattesnylter som deg!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #15 Skrevet 11. april 2012 Nei hjelpes, man blir da ikke sykemeldt for dårlig planlegging?! Du får da ta ulønnet permisjon som alle andre i samme situasjon.... Dette velferdssamfunnet går til hodet på folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå