Gå til innhold

Å bo i Rælingen kommune?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvor i Rælingen du tenker på.

Ytre Rælingen er bra for barn, men det finnes lite der og veien er lang inn til Lillestrøm. Nordby Skole er bra da den ikke er super stor, men fra og med ungdomsskolen må de ta buss. Alt er tungvindt med å bo der for ungdom og voksen.

Har bodd der og pendlet inn til både skole og Oslo for jobb, vil aldri tilbake ditt.

På Fjerdingby er det greit. Har ikke noe erfaring med Fjerdingby skole, men de jeg kjenner derifra var de fleste skoleflinke og har klart seg bra.

Mye mere muligheter her for barna når det kommer til fritidsaktiviteter. Det finnes jo både slalombakke og lysløyåper, ellers er veien til Lillestrøm kort.

Selv ville jeg bodd i delen rett ovenfor Lillestrømbrua om jeg skulle tilbake til Rælingen. Sentralt, og flere valgmuligheter når de blir større. Men det koster desto mer.

Ang barnehageplass vet jeg ikke.

Så Fjerdingby er et bra alternativ mener du?

HI

Hvis man først skal til Rælingen ja. Ikke langre ut iallfall, hvis du har barn som skal bli ungdom mens dere bor der. Og hvis du vil de skal komme hjem om natten når tiden for litt festing begynner...

Jeg har bodd på Nordby hele livet helt til jeg flytta hjemmefra da jeg var 18, og elsker stedet. Kunne ønske jeg hadde råd til å kjøpe hus der og la barna mine vokse opp der. Nordby skole er en kjempebra skole. Har selv gått der og jobbet litt der. Den er liten med en klasse på hvert trinn, men har et veldig godt miljø også blandt de ansatte. Det er kort vei til skog og mark med gangavstand til badevann. Det kan også bades i øyeren. Det er trygt og barnevennlig der, og hvis man er ute å går tur hilser folk og er hyggelige selv om man ikke kjenner hverandre.

Når man skal på ungdomsskolen må man ta bussen, men har aldri sett på det som et problem, det var liksom bare en selvfølge. Også er det ca 15 minutter å kjøre til Lillestrøm og syns ikke det er så ille. Tror ikke det er så mange andre fritidsaktiviteter enn fotball akkurat på Nordby. Bla turn og håndball er det på Flateby, innebandy og korps på Fjerdingby og dans tror jeg man må til Lillestrøm for. Og mange andre ting...

Jeg kan komme på to negative ting og det er at det ikke er noen matbutikk der, så man må enten reise til Flateby, ca 5 minutter med bil eller til Kiwi ved Fjerdingby, ca 10 minutter. Men her jeg bor nå har jeg gangavstand til flere matbutikker og et lite senter, likevel kjører jeg alltid :P Den andre tingen er ikke basert på egne erfaringer, men "rykte" på bygda. Og det er at den ene barnehagen som ligger der ute er dårlig. Har aldri hørt et positivt ord om den, men på en annen side kommer jo gjerne negative ting lettere frem. Det er to barnehager på Hektnersletta som skal være bra, og hvis du skal innover mot Lillestrøm når du skal på jobb kan du jo ha barna der. Jeg gikk i Smedstad barnehage (lagt ned nå, men kommet en ny rett ved siden) når jeg var liten ettersom det ikke var noen barnehage på Nordby den gangen.

En god nummer to må være å bo på Hektnersletta. Det er kort vei til Fjerdingby, de har to barnehager som skal være bra, en splitter ny skole som har godt rykte på seg. Her må man også ta bussen til ungdomsskolen og kjøre bil til butikken, men de har en bensinstasjon der. Kort vei til skog og mark, men fritidsaktiviteter vet jeg ikke så mye om. Kan hende de har noen tilbud i forbindlese med at det er ny skole der. Det bygges ut en del der, og kommunen har store planer for området.

Fjerdingby er sikkert også et ok sted å bo og området rundt Rud skole. Men jeg ville holdt meg langt unna Blystadlia og Løvenstad.

Annonse

Er fra Norby selv, og vil aldri flytte tilbake dit, altfor langt fra alt spør du meg :) men det er et fint sted å vokse opp. Da jeg flyttet som 19 åring, sa jeg at jeg aldri ville flytte tilbake til Rælingen... 10 år etter og en liten en på vei har vi bosatt oss på Løvenstad og stortrives. Utrolig bra barnehage, kort vei til butikker, går minst 4 busser inn til byen (Oslo) i timen, rushtidsbusser som går direkte inn til byen og hjem igjen. Jeg syntes det var tungvint å jobbe i Oslo, men det gikk på kollektivtrafikken der (måtte ta buss på ring 3).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...