Gå til innhold

Når regner de babyen som stor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen ble målt til å være 29 prosent over snittet i uke 33. Vil vel si litt over 4500 ved termin. Hvor stor må han være for at de setter i gang fødselen? Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk en gutt på 4480 sist, han kom 4 dager over termin og det var aldri snakk om at han var stor. Men det er jo ca 1 kg over snittet som er 3,5. Det avgjørende er størreslsen på hodet vil jeg tro, samt bekkenet til mor, men ellers er jo helsemyndighetene bekymret for store barn da det ofte kan skyldes et usunt kosthold. Dersom du spiser sunt og likevel får et barn med vekt over normalen tror jeg ikke det betyr noen ting.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at han i magen var 10% større enn normalen i uke 35. Da var det med en gang snakk om at jeg i alle fall ikke kom til å få gå over termin. Er nok forskjellig praksis på sykehusene vil jeg tro. Når jeg var til kontroll igjen i uke 37 hadde han bare lagt på seg 100 g på 2 uker, så da var plutselig ikke ungen "stor" likevel. Skal på ny kontroll om en uke. Men jeg blir nok ikke satt i gang nei.

Nå har du en del større vekstavvik enn meg, så jeg vil ikke tro de lar deg gå over termin i alle fall.

Skrevet

Legen har vært bekymra for at jeg har lagt på meg for lite, så banyen sin vekt er absolutt ikke et resultat av dårlig kosthold og stor vektøkning hos meg. Har liten mage, og kan nesten ikke forstå at babyen skal være så stor. Håper ultralydmålingen er ihvertfall LITT feil! :-) Har født to 4-kilosbabyer før, så vet hva det går i, men over 4,5 hørtes litt i meste laget ut!

Skrevet

Å, sa de det, Lille-my-april? Så rart! Mine har vært 10 og 15 % over, men aldri snakk om å ikke gå over! Gikk 4 dager over med førstemann. Han var rundt 4,1 kg. Andre kom 4 dager før og var ca 3,9. Men på SUS er de fryktelig opptatt av at alt skal være normalt. Selv om det ikke alltid er det. hvilket sykehus hører du til?

Skrevet

Har en bekjent som fikk beskjed om å forberede seg på en 5-kilos baby etter ultralyd i uke 36...

Ut kom ei fornøyd lita frøken på bare noen gram over fire kilo. Så det er ikke alltid så lett å se på UL heller...

Skrevet

Lov å håpe. :-) Skal på ny sjekk og krysser fingrene, men det viktigste er jo at babyen har det fint.

Skrevet

Jordmoren min sa at "stort" var ca 4,7 kg..

Skrevet

Min var estimert til 4,6 en uke etter termin. Fødte i går. Gutt på 4,4 kg! Aldri snakk om keisersnitt!

Tror det kommer ann på hode str og kroppen til kvinnen som skal føde :)

Skrevet

Babyen ble målt til å være 29 prosent over snittet i uke 33. Vil vel si litt over 4500 ved termin. Hvor stor må han være for at de setter i gang fødselen? Noen med erfaringer?

Vår forrige var 26% større, og vi ble satt igang i uke 39 på grunn av dette (ja og så selvsagt fordi jeg hadde fødselsangst etter tangfødselen med nr1......).

Gikk veldig greit å føde ham i uke 39, men aldri i verden om jeg hadde gått over termin med stort barn!

Skrevet

Tja, babyen min ble estimert til 3600, og jeg fikk beskjed om å roe meg litt med coladrikkinga....

I uke 39+4 kom det ut en liten tass på 47 cm og 2800 gram...

Tydeligvis ikke så lett å gjette hvor store de er!

Veninna mi måtte gjennom KS tre uker før tida fordi ungen var 25% for liten.

Da de tok den ut var den 46 cm og 2780 gram.

den hadde sikkert vokst seg stor og fin hadde den fått tre uker til i magen... (Den lå i tverrleie da, så det var vanskelig å måle størrelsen skikkelig visstnok)

Skrevet

Jeg har 4 uker igjen og var hos jordmor idag. Fikk beskjed om at nurket i magen ikke var så liten lenger, og hvis trenden fortsetter kommer de til å sette meg igang før tiden pga at jeg er førstegangsfødende. Hørtes ut som grensen gikk ved 4,5 kg...

Men en kollega fortalte at alle ungene hennes var målt til nærmere 5 kg, men ingen kom ut tyngre enn 3,5! Så kan tydeligvis ikke stole helt på magemålene, størrelsen kan jo skyldes mye annet enn bare babyen. Er den målt utifra ul så er vel målene sikrere vil jeg tro...

Skrevet

Dette er snakk om UL-mål, ja. Magen min er ikke spesielt stor. Første var stor i hodet, og det gikk jo på et vis, men ønsker ingen reprise. Hmm...dette er et slikt svangerskap som alltid har en ny overraskelse på lur! Må være nok nå!

Skrevet

Jeg hører til Haugesund sykehus. Han ble estimert til 3000 i uke 35, og 3100 i uke 37.

Så jeg skjønner ikke helt hva det var som gjorde at det liksom skulle være såå stor unge hos meg...

Noen leger er vel mer "dramatiske" enn andre vil jeg tro. :/

Skrevet

I Stavanger er de veldig udramatiske. Her skal det meste gå seg til av seg selv, visst...til fastlegen min sin store frustrasjon.

Skrevet

Jeg stoler ikke på måling ved UL. To uker før termin var barnet regnet til å være 3% større enn gjennomsnittet. Seks dàger over termin kom et gutt på 4780 gram og 54 cm.... Det ble haste ks. Blir fulgt opp litt mer denne gangen. De har pratet om å sette i gang fødselen 14 dager før termin. Så vi får se...

Skrevet

Jeg hører også til SUS og jordmor som anbefalte evnt igangsetting jobber også der...tydeligvis veldig forskjell på hvem du snakker med. Men jeg forstod det som at hvis du har født flere halvstore barn tidligere uten problem så regner de med at det skal går greit nå også, kanskje derfor de ikke setter igang på deg...? Du kan ikke bare ta en tlf inn og høre hvis du går og bekymrer deg? Har hørt rykte om at folkene der inne er veldig forståelsefulle og behjelpelige :)

Skrevet

Jo, ringte inn. Skal inn på kontroll på tirsdag. Men det er legene som har siste ordet. Jeg ønsker egentlig bare at de skal vurdere igangsetting, f.eks om vannet kan tas uka før termin, eller noe. Gjorde det med nr to, og det var en drømmefødsel. Men må jo ha åpning da... Kjenner bare at jeg begynner å bli veldig sliten allerede pga litt andre komplikasjoner og slikt, men spesialistene på sykehuset ser bare hvert sitt fagfelt. Ingen ser alt undet ett og hvor slisomt det er å ha det slik.

Skrevet

Jeg var på UL-kontroll i går, og er ifølge helsekortet i uke 31. Men i følge UL i det jeg trodde var uke 20+0, så var jeg isteden 18+2. Jeg kjente på meg at den nye termindatoen ikke stemte, men sa ikke noe. Nå etterpå er symfysemål langt over gjennomsnittet, og UL-legen i går målte et abnormt stor foster, med et lite hode. Han spurte meg om førstemann også hadde vært stor. Men jeg lå alltid litt under gjennomsnittet med første, og babyen veide normal gjennomsnitt på fødselstidspunktet.

Legen i går målte hodeomkretsen en gang til, og jeg nevnte dette med mulig feil UL-termindato. Da fikk han en form for aha-opplevelse. Men jeg tror de er lovpålagt å forsvare første UL-termindato, og dette endrer de ikke på etterpå. Jeg tar nå resultatene fra UL med en klype salt, kjenner jeg, og må jo bare håpe at fødselen starter av seg selv "for tidlig".

Skrevet

Abnormt stort, faktisk. :-) Huffda...hvor stort er det? Håper fødselen din starter før den terminen du har fått. Min termin kan ikke være feil, pga jeg ble gravid så fort som over hodet mulig etter å ha fjerna spiralen. Men jordmor mente jeg kanskje kom til å få før termin siden ungen er så stor. Vi får håpe det begge to! :-) Lykke til med gigababyen! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...