Frøken Ubesluttsom Skrevet 10. april 2012 #26 Skrevet 10. april 2012 Egentlig merkelig at samfunnet i dag fungerer i det hele tatt, med tanke på hvor mye sukker vi nordmenn spiser. Sukker får blodsukkeret til å stige like fort som det synker igjen, som gjør en sløv og ukonsentrert. Jeg veit sukker ikke er bra for meg, men ja jeg spiser mer av det enn jeg vil, fordi det er lett å bli "avhengig" av sukker, og fordi det er alt for mye sukker i omtrent all mat vi spiser, som vi ikke tenker over. Alt for mye sukker i mat i form av stivelse, karbohydrater etc, og på toppen av dette skal man stappe i seg masse godteri.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #27 Skrevet 11. april 2012 Jeg tror nøkkelen er å bevege seg. Jeg jogger 10km 3-4 ganger i uka. Jeg tenker ikke på hva jeg spiser, men må nok inrømme at jeg spiser godterier 3-4 ganger i uka. Sist jeg var på legekontroll, sa legen at jeg hadde sjeldent gode prøver. Tennen har jeg ikke hatt hull i de siste 6 åra. Det blir ikke hull i en tann som er ren
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #28 Skrevet 11. april 2012 Jeg kan godt finne på å ta en sjokoladebit på en hverdag. Det kan mannen min og ungene også. Til gjengjeld så har vi så godt som aldri "lørdagsgodt". Ungene er heller ikke vant til det. Det vi derimot gjør da er å kose oss med god mat, spise i stua og se på tv mens vi spiser. DET er lørdagskos i familien vår. Hos oss kan en godtebolle stå framme i lange tider etter en bursdag uten at noen spiser det opp. Ungene har vokst opp med at godteri ikke er noe som er så veldig spesielt og de rører det ikke med mindre det er et favorittgodis. Men jeg kjenner flere unger som alltid må "vente til lørdag", som er helt hole på søtt, og som grafser til seg med begge henda om de har sjansen, enten de liker det eller ikke. For de kan ikke la en anledning gå fra seg. Det er ikke sånn at det godteriet man stapper i seg på en lørdagskveld er "syndfritt" mens en rute melkesjokolade på en tirsdag er "fy skam". Det er vel summen av det hele som teller, og jeg er ganske sikker på at den måten vi har valgt gjør at summen av snop blir mindre.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #29 Skrevet 11. april 2012 Ungene mine liker ikke godteri. Jenta er litt glad i brus, og drikker i smug rester av colaen min når jeg ikke ser Jeg er vokst opp i annet land der vi ikke har den der lørdag-regelen. Men har lært at man ikke skal gomle godteri hele tiden. hos oss er det vanlig med dessert etter middag et par ganger i uken istedet for godis. Ingen i familien har hatt problemer med vekt, hjertesykdommer, kolesterol, hull i tennene eller lignende.
Brillefint - Jadda! Skrevet 11. april 2012 #30 Skrevet 11. april 2012 Ja, jeg spiser alt for ofte og for mye godterier. Jeg har siden tenårene vært jojo-slanker (aldri vært direkte feit, men slitt med noen kg for mye). Du spør i hovedinnlegget hvorfor man spiser så mye. For min egen del handler det om vaner etablert i tenårene og dårlig selvkontroll på godisfronten. Jeg hadde penger.... Fikk jo alltids litt til når ukelønna var brukt opp. Satt også mye barnevakt. Pengene brukte vi på røyk og hjemmebrent i helgene, og godterier i ukedagene. Alltid noen som hadde godis når vi møttes på vår venninnes hybel. Jeg tror at bedre økonomi, og for lite fokus på hva ungdommen bruker pengene på, er årsak til at mange etablerer en dårlig vane når det kommer til godis.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #31 Skrevet 11. april 2012 Her i huset praktiseres heller ikke lørdag=godteri dagen, kan like gjerne gi ungene godis på en hverdag. Men poenget er vel ikke hvilken dag det spises, men hvor ofte og i hvilke mengder. Ikke er ungene så veldig godtesjuke heller, står det godterier fremme blir det gjærne stående lenge. Ingen av oss er overvektige eller har tann problemer ol Jeg er vokst opp med et veldig avslappet forhold til søtsaker, mamma baka kake hver uke, vi hadde dessert iallfall 5 dager i uka men kan ikke huske at vi hadde lørdagsgodis nei. Har alltid vært en aktiv familie så ingen har blirr overvektige eller syke av den grunn.
kaklemor Skrevet 11. april 2012 #32 Skrevet 11. april 2012 Jeg spiser godteri når jeg føler for det, samme om det er mandag eller lørdag. Jeg kommer til å begrense det når mine små begynner å skjønne det så da blir det annerledes
Gjest AnneS Skrevet 11. april 2012 #33 Skrevet 11. april 2012 Det er ikke sånn at det godteriet man stapper i seg på en lørdagskveld er "syndfritt" mens en rute melkesjokolade på en tirsdag er "fy skam". Det er vel summen av det hele som teller, og jeg er ganske sikker på at den måten vi har valgt gjør at summen av snop blir mindre. Helt enig!!
Mandalas Skrevet 11. april 2012 #34 Skrevet 11. april 2012 På jobben virker det som de aller fleste spiser litt godteri i hverdagene også. Vi har ofte litt snacks som sendes rundt i lunsjen og de fleste tar en bit eller tre. Selv er jeg oppvokst med at brus og sjokolade kan spises akkurat når man selv vil det. Det er veldig vanskelig å komme bort fra altså! Jeg syns jeg er veldig flink nå, som drikker maks 0,5 l lightbrus pr dag (og det er ikke hver dag altså) og som holder meg til ca fem små sjokoladebiter om dagen. Men oftest må jeg ha det lille der dessverre...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #35 Skrevet 11. april 2012 Ja, jeg spiser nesten hver dag, dessverre... Holder vekta, men tviler på at det er så veldig bra for kroppen. Var superflink og spiste bare godteri på lørdager helt til jeg fikk mitt første barn da jeg var 29 (tenkte liksom ikke over å kjøpe det ellers i uka) - da ble det plutselig litt for lett å belønne seg selv med litt sjokolade når man var trøtt og sliten. Jammen ikke lett å gå tilbake til gamle, gode vaner!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #36 Skrevet 11. april 2012 Barna får litt godteri i helgene, og litt brus. Jeg selv spiste mer godteri før, hver dag og større mengder. Var avhengig. Nå spiser jeg flere ganger i uken, men mengden er betydelig mindre. Jeg har gått ned nesten 10 kg. Jeg vil tro det er årsaken, fordi hver gang jeg skeier ut med godis så krabber vekta oppover. Da tar jeg meg selv i nakken, og reduserer mengden og vekta stabiliserer seg igjen. Jeg tror sammenhengen med økt overvekt i befolkninger henger mye sammen med aktivietet. Aktivitet er utrolig viktig for å holde vekta. Trenger ikke trene på studio, men bare det å gå. I dag bruker mange bilen, selv om det tar 10-20 min å gå. Aktivitet og kosthold henger hånd i hånd. Spiser man riktig sammensatt kost så orker man mer, og kan være aktiv. Dårlig kosthold gir etter min erfaring mindre energi og ork i hverdagen. FOr mye sukker gjør meg trøtt og sliten.
Tigerpote Skrevet 11. april 2012 #37 Skrevet 11. april 2012 Enig med hi, selv om jeg sliter med å begrense meg bare til helgene Da jeg var lita så pleide vi å få en liten smak av sjokoladen på fredagene, og så fikk jeg penger til en strut med smågodt på lørdagene. Da var jeg ute med venner og vi kjøpte oss godteri sammen. Pluss at jeg fikk en liten brusflaske og en pose med Potetskruer etc på lørdagskvelden. I tillegg lagde vi lørdagskosemat og litt finere mat på søndag. Da var det helg! Jeg ELSKER helgefølelsen, og synes det er en fin tradisjon å føre videre til barna. Jeg tror at mye av skylden til at vi spiser så mye crap/snop, er blant annet at godteriet finnes i king-size-varianter og er strategisk plassert rett foran kassa i butikken. Man må jo lete for å finne de små sjokoladene! Dessuten har mange god råd, og kan godt slenge nedi godteri i handlekurva når man måtte føle for det. Vi er dessuten omringet av reklame (som vi BLIR påvirket av enten vi vil eller ikke!). Vi lever dessuten i et "friere" samfunn enn før; det "alt" er lov, både i forhold til kultur, mote, kosthold, trening osv, vi lar oss ikke sjokkere så lett. I tidligere tider var det kanskje noen strengere regler/kutymer å følge. Det som var beregnet til fest/helgemat har dessverre blitt hverdagsmat, og det gjelder også godteri. Trist!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #38 Skrevet 11. april 2012 Mener ikke å sette meg på min høye hest eller noe, men innser at jeg muligens er en smule naiv? Jeg er vokst opp med at sjokolade og annet snacks tilhører lørdagen, og den regelen har jeg stort sett levd etter. Trodde dette var gjengs for majoriteten her til lands, men ser i en annen tråd her at mange spiser godteri i hverdagen også. Er det vanlig? Og i så tilfelle - kan det delvis (eller helt, for den saks skyld) forklare hvorfor helsemyndighetene nå snakker om et økende overvektsproblem? Det er klart at det at folk spiser godteri og drikker brus hver dag kan ha noe med at det er mange overvektige. Men det kommer an på mengden da. er ikke mindre sunt å spise en liten bit sjokolade hver dag en å spise en stor skal sjokolade på lørdagen. Men jeg tror nok at det største problemet med overvekt har med at veldig mange har stillesittende jobber og ikke kommer seg ut i aktivitet før eller etter jobb. Og så har det nok mye med hva man spiser av mat og hvilke mengder.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #39 Skrevet 11. april 2012 BØØØØØ TROLLET VIL OGSÅ HA GODTERI!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå