Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Må en følge undervisningen? Kan jeg ta dette studiet når jeg bor i en annen by?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Vet ikke hvilket universitet du tenker på. Jusstudiet på UiB er det masse obligatorisk aktivitet hele veien, så her må du i praksis Bo i byen. Vet ikke hvordan opplegget er i Oslo.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Vet ikke hvilket universitet du tenker på. Jusstudiet på UiB er det masse obligatorisk aktivitet hele veien, så her må du i praksis Bo i byen. Vet ikke hvordan opplegget er i Oslo. Takk for svar. Tromsø jeg tenkte på:-)
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Profesjonsstudiet i jus, eller bachelor?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 Profesjonsstudiet i jus, eller bachelor? Profesjon. Hva kan en bruke bachelor til? Og kan en ta den som privatist?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Da jeg studrte jus, var det kun eksamen, rettskildesøk og etikk kurs som var obligatorisk. Da var det også embedseksamen. Nå er det blirr masters i alle fall i Bergen. Tror det gjelder over hele linja, men jeg lurer på om den gamle embedseksamen fremdeles er tilgjengelig i Tromsø. Tidligere var det tilnærmet likt studie i Bergen og Tromsø, og større variasjoner over til Oslo. Nå tror jeg det er Tromsø som fremdeles er det mest fleksile Universitetet når det gjelder undervisning og obligatorisk fremmøte. Nå når det er master så er studiet bare fem år, så det er en temmelig betydelig reduksjon i hva man skal innom i undervisningen, og det er jo som sådann en dårligere kvalifikasjon. MEN man kan utføre de samme arbeidsoppgaver, man har rett til å ta seg betalt for å gi juridisk rådgivning. Så man kommer seg jo raskere i lønnet arbeid. Tviler på at det er så mye bedre inntekt i å gå for embedseksamen, om den fremdeles er tilgjengelig. To år utenfor arbeidslivet koster temmelig mye. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Studerte i Oslo og har gått på de forelesningene jeg følte jeg hadde nytte av. Var mest selvstudium og siden jeg bodde litt utenfor byen, hadde samboer og barn og ikke kjente dem som festet og bodde på studenthybler, hadde jeg ingen kollokviegruppe, så måtte levere kun fakultetsoppgaver (også frivillig, for å trene meg opp til eksamen). Etikk-kurs måtte man møte på for å få studiet godkjent.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Da jeg studrte jus, var det kun eksamen, rettskildesøk og etikk kurs som var obligatorisk. Da var det også embedseksamen. Nå er det blirr masters i alle fall i Bergen. Tror det gjelder over hele linja, men jeg lurer på om den gamle embedseksamen fremdeles er tilgjengelig i Tromsø. Tidligere var det tilnærmet likt studie i Bergen og Tromsø, og større variasjoner over til Oslo. Nå tror jeg det er Tromsø som fremdeles er det mest fleksile Universitetet når det gjelder undervisning og obligatorisk fremmøte. Nå når det er master så er studiet bare fem år, så det er en temmelig betydelig reduksjon i hva man skal innom i undervisningen, og det er jo som sådann en dårligere kvalifikasjon. MEN man kan utføre de samme arbeidsoppgaver, man har rett til å ta seg betalt for å gi juridisk rådgivning. Så man kommer seg jo raskere i lønnet arbeid. Tviler på at det er så mye bedre inntekt i å gå for embedseksamen, om den fremdeles er tilgjengelig. To år utenfor arbeidslivet koster temmelig mye. Lykke til :-) Jeg har aldri før hørt noen si at masteren skal være mindre verdt enn den gamle embedseksamen? Mente du forskjellen mellom en bachelor og en master kanskje? Da kan jeg forstå det du sier bedre Man blir ikke jurist av en bachelor, men jeg tror nok at man kan få greie jobber i feks kommuneadministrasjon, og at lønnsforskjellen mellom en bachelor og en master der kanskje ikke vil være spesielt stor. Dessuten vil man alltid kunne søke seg inn på en master senere, for å bygge på. De to siste årene i masteren har ikke obligatorisk undervisning, så de kan man ta fra "hvor som helst". Derimot tror jeg en bachelor (som man tar på høyskole, tror jeg?) har mye obligatorisk. Det er forresten ikke mulig å ta embedseksamen noe sted lenger, jusstudiet er en 5-årig master om man studerer i tromsø, bergen eller oslo. Men undervisningsopplegget er forskjellig. I Bergen er det mye obligatorisk de tre første årene, med grupper og innleveringer bortimot hver uke. Så vidt jeg vet er det lite obligatorisk undervisning i Oslo, og de legger til og med ut lydfiler av forelesninger ut på nett. Tromsø vet jeg ingenting om. Det er sikkert mulig å sende en mail til studieadministrasjonen å høre hvordan opplegget er ved de forskjellige fakultetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå