Gå til innhold

Samboere samme rettigheter som ektefeller... det er vel en sannhet med modifikasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange kan fortelle at de både har barn, hus og bil sammen og derfor kan kalle samboeren sin som mannen sin. Helt greit det.

Men, uansett hvor mange barn, hus og biler dere måtte ha/eie sammen så håper jeg at dere vet at dere ikke er likestilt med de som er gift når det kommer til det rettslige.

Fortsetter under...

Skrevet

samboer har faktis i dag samme rettigheter som en ektefelle.

Skrevet

Nei det har de ikke, på langt nær! Skremmende at du tror det.

Skrevet

På mange områder ja, men ikke 100%

Skrevet

det var dette vi fikk beskjed om da vi fødte i januar

Skrevet

Når man har vært samboere i 5 år får man tilnærmet like rettigheter, men man vil aldri være like godt juridisk sikret som det et giftemål gir.

Annonse

Skrevet

Når man har vært samboere i 5 år får man tilnærmet like rettigheter, men man vil aldri være like godt juridisk sikret som det et giftemål gir.

hvem kan kontrolere at vi har vært samoere i 5 år?
Skrevet

Når man har vært samboerer i 5 år? Hvor har du det fra? Det er så mange som går rundt og tror ting som ikke har rot i virkeligheten!

Sjekk kildene dine før du sprer tull videre til andre som er like lett mottaklige.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Samboere har bl.a. ikke arverett, far og mor må signere på foreldrerett og sende til Folkeregisteret for å ha "lik rett" på barna og samboere har ikke felleseige.

Dette er de største forskjellene sånn som jeg har forstått det. Jeg tar forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert da vi har vært samboere en evighet og ikke tenker så mye over dette lenger ;)

Derfor er det SVæRT VIKTIG å skrive samboerkontrakt og testamente når man bor sammen uten å være gift.

Skrevet

Jeg er helt inneforstått med hvilke rettslige vilkår som gjelder for meg og samboeren min (som jeg velger å kalle "mannen min", iiiiiik"), og hvilke som vil gjelde dersom vi gifter oss. Det regner meg med de fleste andre er også.

Så hva er problemet?

Skrevet

Den såkalte "samboerfellen" eksisterer i aller høyeste grad, og det betyr at når et samboerskap ryker er det den som kan vise kvittering på ting som er kjøpt som eier det. Dvs at er beløpet til sofaen trekt fra mannens konto er sofaen hans eiendel. De verste tilfellene er der mannen har betalt alle avdragene på huslånet mens dama har betalt mat og strømregning, da går mannen ut av forholdet som eier av huset mens damas penger er spist opp...

Google samboerfellen og les, så ser du at man langt fra er likestilt med de som har giftet seg!

Skrevet

5 år med samme adresse da smarta :P

Skrevet

Mulig, med samboere med samboerkontrakt har samme rettigheter.

Annonse

Skrevet

Samboere har bl.a. ikke arverett, far og mor må signere på foreldrerett og sende til Folkeregisteret for å ha "lik rett" på barna og samboere har ikke felleseige.

Dette er de største forskjellene sånn som jeg har forstått det. Jeg tar forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert da vi har vært samboere en evighet og ikke tenker så mye over dette lenger ;)

Derfor er det SVæRT VIKTIG å skrive samboerkontrakt og testamente når man bor sammen uten å være gift.

Samboere som blir foreldre får nå automatisk delt foreldrerett og samboere har arverett dersom man har felles barn.

"Da trer en ny arvelov i kraft, der formålet er å styrke den gjenlevende samboeren økonomisk.

– Kortversjonen er at samboere med felles barn får 4G i arverett på bekostning av barna, forklarer Per Hagen, leder for bankdistribusjon i Nordea Liv."

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Samboere-er-sikret-arv-i-ny-lov-5579104.html#.T4SAptlKGSo

Skrevet

Jeg skal ikke kverulere med deg, for jeg aner virkelig ikke, men jeg forstår ikke dette med at samboere ikke har foreldrerett?

Min samboer signerte farskapspapirene på sykehuset, og har siden hatt foreldrerett. Må ikke gifte gjøre dette?

Og jeg kunne da aldri ha nektet ham foreldrerett? På hvilken måte er min samboers foreldrerett svakere enn en gift manns foreldrerett?

Skrevet

Mulig, med samboere med samboerkontrakt har samme rettigheter.

Nope. Ikke om loven sier noe annet for loven står alltid over enhver kontrakt

Skrevet

Jeg er helt inneforstått med hvilke rettslige vilkår som gjelder for meg og samboeren min (som jeg velger å kalle "mannen min", iiiiiik"), og hvilke som vil gjelde dersom vi gifter oss. Det regner meg med de fleste andre er også.

Så hva er problemet?

Problemet er ikke de som faktsik vet forskjellen på rettighetene til gifte vs samboere. Problemet er alle de som er samboere og tror de står likestillt rettslig som de som er gift.

Skrevet

5 år med samme adresse da smarta :P

får skylde på ammetåka her :P
Skrevet

Jeg skal ikke kverulere med deg, for jeg aner virkelig ikke, men jeg forstår ikke dette med at samboere ikke har foreldrerett?

Min samboer signerte farskapspapirene på sykehuset, og har siden hatt foreldrerett. Må ikke gifte gjøre dette?

Og jeg kunne da aldri ha nektet ham foreldrerett? På hvilken måte er min samboers foreldrerett svakere enn en gift manns foreldrerett?

Ektefelle må ikke signere farskapspapirer.

Skrevet

Nei, når man er gift blir pappaen automatisk tildels foreldrerett og er pappa uten å skrive under på noe som helst.

Skrevet

Nå som jeg og samboer har fått barn sammen og begynner å bli voksne "på ordentlig" har jeg begynt å tenke på dette med evt.arv, forsikringer, testamente osv.

Så da lurer jeg på hva en samboerkontrakt går ut på? Deling av bo ved evt.brudd? Hva er kravene for en slik? Kan vi bare skrive noe og signere, eller trenger man vitner og profesjonell hjelp?

Hvem kan hjelpe med å sette opp testamente? Må det være en advokat? Kan jeg testamentere noe til samboeren min, eller bare til guttungen vår?

Er det noe annet jeg burde tenke på? Tenker mest på om noe skulle skje med en av oss, slik at den andre klarer seg økonomisk.

Ikke meningen å kuppe her, men ser ut som du vet hva du snakker om ;)

Skrevet

Nei, gifte må ikke signere farskapspapirer.

Skrevet

Ektefelle må ikke signere farskapspapirer.

Det må ikke samboere heller lengre. Det er nå kun foreldre som ikke bor sammen som må signere på at far er far

Skrevet

Den såkalte "samboerfellen" eksisterer i aller høyeste grad, og det betyr at når et samboerskap ryker er det den som kan vise kvittering på ting som er kjøpt som eier det. Dvs at er beløpet til sofaen trekt fra mannens konto er sofaen hans eiendel. De verste tilfellene er der mannen har betalt alle avdragene på huslånet mens dama har betalt mat og strømregning, da går mannen ut av forholdet som eier av huset mens damas penger er spist opp...

Google samboerfellen og les, så ser du at man langt fra er likestilt med de som har giftet seg!

Dette gjelder kanskje på småting, men jeg og samboeren min står som eiere av huset vårt og bilen vår sammen, 50/50. Så det har nada å si om avdragene blir trukket utelukkende fra min samboers konto, vi sitter igjen med like mye hver etter et eventuelt brudd.

Få damer er vel så blåste at de lar mannen stå som eier på, og betale for, bolig mens hun betaler for mat og nye puter til sofaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...