Gå til innhold

Når kan det kalles "for mye bivirkninger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet endel om denne Metforminen som jeg (og mange andre her inne) går på, og nå har jeg joggu meg et spørsmål til!

Har blitt fortalt og lest mange plasser at noen får for mye bivirkninger av denne, og må gi seg med den. Det jeg lurer på er hva regnes som "for mye bivirkninger"? Er det noe man må snakke med en lege om, og evt prøve alle andre metoder for å dempe plagene først (eksempel Glucophage istedet), eller er det en veldig subjektiv vurdering, og at man da bare slutter på det når man rett og slett ikke gidder mer bivirkninger?

Jeg har vært veldig plaget med periodevis magetrøbbel, følelsen av å være sulten om natta, og i natt toppet det seg helt ved at jeg kastet opp, og gjort det mye av dagen i dag og, og i tillegg en enorm hodepine som ikke vil slippe taket. Dette kan jo komme av andre ting, siden jeg ikke har tatt Metformin i dag siden jeg ikke har fått i meg mat, men om det skulle være den som gjør det, burde jeg snakke med lege, eller bare slutte på den? Begynner å bli rimelig sliten av å aldri føle meg særlig frisk lenger, men tenker samtidig at jeg så gjerne vil ha baby at jeg er villig til å utsette kroppen min for ganske mye om det hjelper...

Noen tips/forslag/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes nok absolutt en grense hvor det blir for mye bivirkninger, og man bør snakke med legen sin om det :)

Men bivirkningene av metformin skal jo egentlig gå over av seg selv, sånn som dette med magetrøbbel, kvalme osv.

Så kanskje du har fått deg et virus eller noe lignende?

En annen ting, som jeg ikke var helt obs på første tiden min på metformin, er at man fort kan bli kvalm og kaste opp/få løs mage hvis man spiser mye av karbohydrater (de raske).

For metforminen skal jo stabilisere blodsukkeret vårt, som vi med PCOS har forhøyede verdier av (det vil ikke stabilisere seg/gå ned like raskt som hos andre).

Og når man da spiser mat som gjør at blodsukkeret vil skyte til værs igjen, blir det jo en konflikt, som kan gi disse bivirkningene.

Ikke hos alle, sikkert, men ihvertfall hos de fleste med insulinresistens :)

Men uansett ville jeg ha tatt en prat med legen din hvis dette fortsetter :) Han/hun vil nok vurdere best om du bør slutte med dem eller ikke :)

Lykke til! :)

Skrevet

Tror muligens kanskje at jeg bare hadde en liten knekk jeg måtte komme meg over, for nå de siste to dagene har jeg følt meg helt fin! Ikke særlig magevondt, ikke oppkast, ingenting. Så kanskje jeg er på vei opp igjen nå? Vil det her skal gå veien! :D

Tusen takk for svar ;)

Skrevet

jeg ble VELDIG kvalm når jeg begynte med 2 tabeletter 2 ganger for dag.

så jeg tar 1 om morgenen, 2 til middag og 1 til kveld....vet ikke om jeg kan gjøre det heller,men jeg selv har valgt å ta de slik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...