Gå til innhold

Ville du leid ut en leilighet til noen som har en inntekt fra NAV??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nemlig alenemor og på utkikk etter en leilighet å leie, men på 50% av alle annonser står at "NAV garanti" ikke godkjennes. De vil altså ikke leie ut til oss som får penger fra NAV. Hva gjør jeg da, som studerende alenemor, om jeg ikke får tak i leilighet!? Er jo bare snakk om å motta penger til man er i fast jobb etter endt utdanning.

Skrevet

Mener de ikke med NAV garanti at de ikke godtar at NAV garanterer for depositum, tror ikke de bryr seg om du får støtte fra NAV. Utleier har vel ingen rett til å vite hvor du får pengene dine fra

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke.

Man kan få mye rart gjennom NAV.

Så selv om du sier du er grei har en ingen garanti.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Ring dem og snakk med dem. Mannen min var sosialklient og jeg hadde ikke jobb når vi flytta sammen. De vi leide hos ble oppriktig lei seg når vi leverte oppsigelsen etter to år og sa de hadde aldri vært mer fornøyd med leieboere

Skrevet

De kan leie ut til folk som får pengene sine fra nav, men aksepterer ikke nav-garanti istedenfor depositum.

Om du skaffer depositumet de krever og oppgir at du er student pleier det ikke være noe problem. Vi har leid ut til studenter flere ganger, om de får pengene sine fra lånekassen eller nav spiller ingen rolle for oss så lenge leien blir betalt, men vi har alltid fått depositum og har ikke trengt forholde oss til nav-garanti.

Jeg har ikke spurt om de vi har leid ut til ha fått penger fra nav, ekstrajobb eller lånekassen. De har bare oppgitt at de er student og vi har vært fornøyd med det. Mange som leier ut til studenter, men du bør som sagt skaffe depositumet selv, så trenger du ikke nevne nav for utleier i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har leid ut i tre år til en som får penger fra NAV. Er kjempe fornøyd med han, men ikke med NAV, så skjønner at noen er skeptiske! Når det skjer endringer i hans situasjon er behandlingstiden hos NAV så utrolig treg at vi har fått inn leia opptil 1 1/2 mnd for sent, og da sliter vi økonomisk selv for å dekke huslånet vårt. Vår leieboer har for tiden jobb, og har nå sørget for å komme seg godt på forskudd for at vi ikke skal lide om det blir surr med NAV senere igjen.

Ring og prat med utleierne, kan være du får napp selv om de har skrevet noe annet i annonsen.

Skrevet

Jeg tror uansett det lønner seg å ha noen referanser å vise til, fra tidligere leieforhold hvis man har mulighet..

Men det går vel an å få depositumslån i banken ?

Jeg er så heldig at moren min har lånt meg penger til depositum - har du noe slik mulighet?

Skrevet

Som Papegøyeblomst sier, så har de fleste banker depositumslån, så det lønner seg at du sjekker ut dette med banken din, evt en anna bank eller to også først, og forsikrer deg depositum før du tar kontakt med utleier.

Jeg hra gjort dette når jeg har leid tidligere og må ha hatt 45 000 i depositum, (akkurat som at studenter har det liggende i lomma) og DNB hjalp meg og hadde ingen problem med å få leie selv om jeg hadde penger fra nav i tillegg...

Skrevet

Har gjort det en gang da jeg ønsket å stole på de som trengte leiligheten, og tenkte at dette skulle gå helt greit.

Det gikk ikke greit, de var helt horrible, betalte ikke og skyldte på alt mulig, og skapte mange problemer for oss.

Maste om hvor dårlig råd de hadde - men røyke hadde de råd til. Og bilen. Og de gav blaffen i at vi trengte den inntekten til huslånet vårt - så vi sleit skikkelig økonomisk den korte perioden de bodde der til vi fikk fikset inn noen andre.

Desverre tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre dette igjen med mindre jeg får veldig mange ekstra garantier - men da skal det jaggu være på stell!

Skrevet

Hadde aldri i verden leid ut til noen som ikke kan skaffe depositum!

Selv synes jeg det er rart at folk med jobb, studielån/stipend eller stønad ikke greier å hoste sammen NOE til depositum. Det bør jo ikke akkurat komme son noen bombe at man må ha depositum for å leie leilighet......

Skrevet

Jeg er nemlig alenemor og på utkikk etter en leilighet å leie, men på 50% av alle annonser står at "NAV garanti" ikke godkjennes. De vil altså ikke leie ut til oss som får penger fra NAV. Hva gjør jeg da, som studerende alenemor, om jeg ikke får tak i leilighet!? Er jo bare snakk om å motta penger til man er i fast jobb etter endt utdanning.

Ingen nav garanti betyr vel at du må ha depositumspenger.

Jeg har ikke leid noe sted hvor jeg har blitt bedt om å fortelle hvor jeg får penger fra, om jeg har fast jobb. Også videre.

Jeg har hatt depositum og et par tidligere huseiere som referanser som kan "vitne" til at jeg alltid betaler i tide og er stille og rolig.

Skrevet

En årsak til at mange ikke ønsker dette er at det ofte kan være vanskelig å få noe ut fra nav hvis leiligheten blir ødelagt e.l. (som jo depositumet er ment å skulle dekke).

Det er jo også slik at generelt sett er en person som har klart å skaffe seg jobb et mye bedre alternativ enn en som ikke har. Om du er student, kan du vel få deg studentbolig eller?

Skrevet

vet ikke hva de andre har skrevet, Men du vet at du kan ta opp lån i vanlig bank for å betale depositum? Nav kan stille som kausjonist om det er nødvendig. Da er det ingen som vet noe om hvor du får pengene dine fra, eller at du egentlig kanskje ikke hadde nok til å betale depositum :)

Skrevet

vet ikke hva de andre har skrevet, Men du vet at du kan ta opp lån i vanlig bank for å betale depositum? Nav kan stille som kausjonist om det er nødvendig. Da er det ingen som vet noe om hvor du får pengene dine fra, eller at du egentlig kanskje ikke hadde nok til å betale depositum :)

ehhhh...NAV stiller ikke som kausjonist. De stiller med "NAV-garanti" og det er nettopp denne mange utleiere IKKE vil ha.

At man må ha NAV-garanti fordi man ikke klarer å stille depositum, betyr jo at man ikke har særlig med midler selv, og at man ikke har greid å spare opp NOE som buffer!

Skrevet

Du trenger ikke oppgi for huseier at du får penger fra nav.

Så lenge du skaffer depositumet og oppgir at du er student skulle det ikke være noe problem å få leid leilighet.

Om du overhodet ikke klarer skaffe depositum på annen måte enn at nav garanterer for det betyr det gjerne at du ikke har noen midler, at du er "svartelistet" i banken så du ikke får depositumslån osv og det vil ikke folk ha som leietager...

Skrevet

Nei. Jeg har jobbet på sosialkontor siden 2002 (NAV fra 2008), og har enda ikke gitt garanti for depositum til noen jeg selv ville leid ut til.

Skrevet

Jeg hadde ikke leid ut til noen med navgaranti, men om du får støtte og penger fra nav er ok, bare du betaler inn depositumet på vanlig måte.

Skrevet

Vi vil ikke leie ut til folk med NAV-garanti, og Huseiernes landsforbund fraråder også oss huseiere å gjøre nettopp det.

Det som menes med NAV-garanti er at NAV garanterer for leien, men her er det mange huseiere som brenner seg. Ofte er nemlig ikke garantien fra NAV gyldig i mer enn et halvt års tid, mens minimumstiden man kan skrive leiekontrakt på er ett år.

Da riksikerer man å sitte der etter et halvt år og ikke få et øre fordi NAV mener brukeren skal kunne klare seg selv, og leieboeren gir f... i å betale husleie. Og hvis de i tillegg ødelegger leiligheten dekker ikke NAV dette.

Når vi leier ut ber vi om referanser både fra tidligere utleiere og fra arbeidsgiver, jeg er opptatt av at de skal ha en sikker inntekt for å sikre at de kan betjene husleien. Det er naturligvis riktig som noen her skriver at man ikke plikter å oppgi til utleier om man får pengene sine fra nav, men sorry, da får man ikke leie hos meg ihvertfall.

Vi bor heldigvis i et område der det er et veldig godt utleiemarked og vi kan velge og vrake i leieboere og slipper å leie ut til navklienter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...