Gå til innhold

Kort livmorhals?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde kort livmorhals under mitt forgje svangerskap. Det ble oppdaget da de tok ultralyd i forbindelse med et tidlig besøk på føden pga vonde, og kraftige kynnere jeg mistenkte kunne være for tidlige rier.

Cervix var på 2cm, og jeg ble først 100% sykemeldt og deretter 50% sykemeldt, pga jeg hadde en fysisk tung jobb hvor det var vanskelig å tilrettelegge for meg (akkurat som jobben jeg har nå, forøvrig :-))

Jeg fødte til termin (2 dager før), men jeg var i aktiv fødsel med 5 cm åpning uten å merke det. Dette ble tilfeldigvis oppdaget under en vanlig jordmorkontroll da hun bare skulle sjekke om jeg begynte å modnes. Jordmor fikk totalt sjokk da hun konstanterte 5 cm åpning.

"Kjenner du ingenting?" Jeg svarte nei, jeg kjente ingenting annet enn vanlige kynnere sånn som alle har på slutten av graviditeten. To dager i forveien hadde de vært ekstra ille, men jeg bet meg ikke i merke i det da de gikk over etter en stund.

Så til spørsmålet mitt, alle gravide damer: Noen her som har kort livmorhals? Eller har hatt det? Hvis dere har hatt det under et tidligere svangerskap, hvordan har det blitt fulgt opp? Min livmorhals har ikke blitt fulgt opp dette svangerskapet. Men for et par dager siden var livmorhalsen min veldig øm og vond, så da jeg var hos legen i dag spurte jeg om å bli henvist til Ullevål for ultralyd for å sjekke hvordan det står til med cervix.... Livredd for å føde for tidlig. Er i uke 28 nå...

Vil så gjerne høre hva som er vnalig, hva jeg kan forvente liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare deg på så mye.

Men har kort livmorhals selv grunnet konisering, og har fått ekstra ultralyder for å se hvordan det står til der inne. Nå er jeg 36+3 uker, så nå gjør det ikke all verden om det skjer noe snart. Men har tenkt på dette selv, så fint om noen har erfaring med dette :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg fått time til ultralyd 11.mai, litt vel lenge til føler jeg, men jeg blir vel ikke prioritert siden jeg ikke har rier enda.

Skrevet

Jeg ble innlagt 1 natt på sykehus pga kort livmorhals (2,1 cm), og ble utskrevet neste dag fordi den hadde blitt lenger (2,5 cm).. Har ikke blitt fulgt opp noenting av sykehuset egentlig, måtte spørre om å få sykemelding når jeg ble utskrevet, fikk da totalt 100% i 1 uke med de 2 dagene jeg var på sykehuset.. Tok kontakt med legen min når sykemeldingen gikk ut og har nå fått 50% til jeg går ut i permisjon fordi jeg er redd det kan skje igjen.. er nå 32+5, dette skjedde når jeg var 28+4..

Har ikke fått noen etterkontroll på sykehuset, legen mente det var unødvendig.. For min egen del hadde jeg satt stor pris på en etterkontroll!

Skrevet

Jeg ble innlagt 1 natt på sykehus pga kort livmorhals (2,1 cm), og ble utskrevet neste dag fordi den hadde blitt lenger (2,5 cm).. Har ikke blitt fulgt opp noenting av sykehuset egentlig, måtte spørre om å få sykemelding når jeg ble utskrevet, fikk da totalt 100% i 1 uke med de 2 dagene jeg var på sykehuset.. Tok kontakt med legen min når sykemeldingen gikk ut og har nå fått 50% til jeg går ut i permisjon fordi jeg er redd det kan skje igjen.. er nå 32+5, dette skjedde når jeg var 28+4..

Har ikke fått noen etterkontroll på sykehuset, legen mente det var unødvendig.. For min egen del hadde jeg satt stor pris på en etterkontroll!

Det skjønner jeg godt! Det virker ikke som om de følger opp kort livmorhals så mye som de gjorde før. Det blir liksom opp til pasienten å ta initiativ til kontroller har jeg inntrykk av. Hva var grunnen til at de fant ut at du hadde kort livmorhals? Går du ofte på ultralydkontroller, eller fikk du vonde kynnere eller premature rier?

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke vente til jeg mistenkte premature rier denne gangen, så derfor tok jeg selv kontakt med legen for å få en henvisning til ultralyd, svangerskapet mitt regnes ikke som noe risikosvangerskap. Jeg hadde ingen etterkontroll første gangen, men dro innom føden med veldig kraftige kynnere og da målte de igjen først om det var rier, og så målte de livmorhalsen for andre gang.

Endret av BABY-JENTE
Skrevet

jeg fikk vondt nederst i magen, konstante smerter som ikke ville gi seg...i tillegg hadde jeg en del slim.. Det gjorde at jeg ringte inn til føden og de ville ha meg inn til en sjekk.. De sa aldri til meg hva disse smerte kom av, men den natten jeg sov der fikk jeg riedempende tabletter.. Kan hende legen der trodde det var rier? Jeg vet helt ærlig ikke...

Jeg har ikke gått til mer enn ord. UL og en til i uke 24 på sykehuset. Den i uke 24 var pga hun var så vilter første gang at de ikke fikk sjekket skikkelig;)

to uker etter jeg kom hjem fra sykehuset ringte jeg inn til føden fordi jeg ville ha en sjekk, jeg turde jo såvidt støvsuge her hjemme.. Men det var ikke nødvendig mente legen der.

Jeg skulleselvfølgelig ha lav terksel med å komme inn om jeg kjente noe vondt

Skrevet

jeg fikk vondt nederst i magen, konstante smerter som ikke ville gi seg...i tillegg hadde jeg en del slim.. Det gjorde at jeg ringte inn til føden og de ville ha meg inn til en sjekk.. De sa aldri til meg hva disse smerte kom av, men den natten jeg sov der fikk jeg riedempende tabletter.. Kan hende legen der trodde det var rier? Jeg vet helt ærlig ikke...

Jeg har ikke gått til mer enn ord. UL og en til i uke 24 på sykehuset. Den i uke 24 var pga hun var så vilter første gang at de ikke fikk sjekket skikkelig;)

to uker etter jeg kom hjem fra sykehuset ringte jeg inn til føden fordi jeg ville ha en sjekk, jeg turde jo såvidt støvsuge her hjemme.. Men det var ikke nødvendig mente legen der.

Jeg skulleselvfølgelig ha lav terksel med å komme inn om jeg kjente noe vondt

Så ekkelt, vet hvordan du har det. Bare ta kontakt med sykehuset igjen med en gang du får vondt, spesielt nå når du ikke er langt nok på vei til å forvente maserier og denslags.

Masse lykke til til deg :)

Skrevet

Takk, i like måte;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...