Gå til innhold

Flere her som venter barn nummer tre og er over 35?

Anbefalte innlegg

Jeg er litt i sjokk for tiden etter å ha oppdaget at vi venter nummer tre. Jeg har to jenter under fem og vi følte begge to at vi kanskje burde si stopp ved to pga mye jobb (mannen) og ingen familie i nærheten. Men vi hadde ikke bestemt oss helt, og i en måned der jeg ikke hadde anelse om hvor jeg var i syklusen så hadde vi oss visst en hyrdestund i rette øyeblikk... litt absurd ettersom vi brukte "lang" tid på de to første, cirka ett år.

Men jeg kjenner jeg begynner å glede meg også, på en litt annen måte enn tidligere. Denne gangen går jeg sannsynligvis ikke amok i innkjøpene i hvert fall :-). Jeg er litt nervøs for om vi har god nok plass og får fulgt barna opp godt nok, men samtidig er jeg glad for at de barna vi har får et søsken til.

Jeg har termin ca 26 november, så dette er early days. Om to uker skal jeg på tidlig ultralyd, ble henvist av legen. Er spent på hva jeg får se der, for jeg har veldig få symptomer (men det hadde jeg de to første svangerskapene også). Har hørt om duotest og slikt, vet ikke om gynekologen kommer til å foreslå noe.

Andre der ute i litt liknende situasjon? Hadde vært interessant å høre om deres oppfølging og svangerskap!

Fortsetter under...

Hei og velkommen :-) Jeg er 39 og venter min tredje i august. Har en på 12 og en på tre fra før. Vi har vært gjennom duotest, og syntes vel tiden frem til dette var uventet tung. Leste meg opp på for mange syndromer, og ting jeg kunne være redd for. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du er 38 ved fødsel, vil dette bli foreslått av legen din. Et råd er at du og mannen diskuterer hvordan dere vil reagere på evnt "dårlige" tall på en duotest. Ulempen med duo er jo at du får noen tall å forholde deg til - om du får tall helt i grenseland, kan det være vanskelig å bestemme seg for om man vil gå videre med fostervannsprøve, eller bare la det "stå til". Vi fikk heldigvis gode tall, og håper derfor alt er vel. Har også vært på ordinær UL som ikke viste noe unormalt. Ellers er formen uventet god, bedre enn i de to forrige svangerskapene. Rart med det, men enda så "erfaren" man tror man er, er det akkurat som om det er nytt alt sammen. Har enda ikke vært hos jordmor/kontroll utover UL. Tenkte jeg skulle bestille en time rundt uke 25 (er uke 21 nå).

Så hyggelig at vi er flere :-). Jeg kommer til å være 38 ved fødsel, men føler kanskje at gynekolog ikke vil foreslå noe hvis ikke jeg gjør det selv? Jeg er veldig spent på ultralyden.

Vi har ikke diskutert noe som helst angående hva vi skal gjøre dersom det viser seg at barnet har et syndrom der det likevel er levedyktig. Jeg må innrømme at jeg stikker hodet litt i sanden her og håper på at vi aldri trenger å forholde oss til noe annet enn et "normalt" svangerskap. Mannen min er som regel ikke med på kontroller, kun den ordinære ultralyden, så jeg ser for meg at jeg ikke har selskap dersom vi får andre nyheter enn vi de vi håper på.

Men disse tankene er sekundære, først og fremst gleder jeg meg over den lille som vokser der inne!! Og det til tross for at det var gråt og tenners gnissel da jeg først leste "gravid" på clearbluen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...