Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Hvis man har satt en krukke med blomster på en grav, bør man på en eller annen måte "si fra" til familien, så de slipper å gruble på hvem som har vært der, liksom? Syns å huske noen sa det, men jeg har aldri tenkt sånn.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 håper noen kan svare, jeg lurer veldig!
Musemorbr / Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Om du ønsker at krukka skal tas vare på, bør du vel det. Det kan hende den blir kastet. Jeg antar du også er familie? Vi er litt plaga med at hva enn vi gjør på mine besteforeldres grav blir omorganisert eller bare fjernet av min onkels nye kjæreste. Noen skulle lært henne skikk og bruk. Vi gjør slik at vi forteller hverandre når det er plantet noe eller satt noe der. Det er greit for andre å være klar over det om de faktisk ville sette noe lignende der de også. Det er ikke noen meldeplikt, men grei informasjon å få, synes jeg. Men nå misbruker jo ei denne informasjonen hos oss, til å forte seg dit for å grave opp og kaste rosebusker, friske blomster, lys og kranser, og plante/sette sitt eget i stedet. Det merkeligste er at hun aldri har møtt besteforeldrene mine. Men grava skal hun ta styring på... Så hos oss vet jeg en fremmed vase ville gå rett i søpla.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 nei, jeg er ikke familie, en tidligere kjæreste. Satte en potte med blomster der i går, og tenker om jeg kanskje bør si fra til familien (som jeg ikke har noe kontakt med i hverdagen). Den står litt vedsiden av graven, da det var mye planter på selve graven liksom. Vil tro de blir glad for at noen har vært der (12 år siden han døde), men tenkte kanskje bare å sende en melding om at jeg var der og satte en blomst, den ble kanskje litt på siden av graven, etc... vet ikke!
Musemorbr / Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 Ja da synes jeg du skal sende en liten melding. Tenker at familien vil synes det er veldig godt at noen andre enn dem tenker på han og har besøkt han.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Nei, det er ikke nødvendig. En gravplass er for alle som kjente vedkommende, og spesielt unge mennesker som dør har kanskje drøssevis av venner og bekjente som familien ikke kjenner. Jeg har aldri sagt fra på noen måte til familien når jeg har satt ned lys eller blomster, har aldri hørt om andre som har gjort det heller. Anonym lenger oppe tar utgangspunkt i en konflikt, det blir annerledes. Ved "uproblematiske" gravplasser er det ingen grunn til å si fra at du har vært der. Men klart du kan gjøre det uansett, altså! Hvis det er en ekskjæreste kjente du vel familien relativt godt?
Lille- MO Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 jeg hadde ikke MÅTTE vite hvem det var hvis noen satte noen blomster i krukke ved siden av graven til min kjæreste. Det er bare godt Å se at flere bryr seg. kjæresten min ble bare 22, og han hadde et kjempestort nettverk, og det har jeg ogsÅ sÅ det er ofte lykter rundt graven og det varmer Å se at sÅ mange fortsatt er innom sÅ lenge du har satt den pÅ siden og ikke midt oppi det de har plantet fra før sÅ synes jeg ikke du trenger Å si i fra
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. april 2012 #8 Skrevet 10. april 2012 Her sies det ikke ifra om det settes ned noe på min farfars grav, hvertfall. Friske ting får bli stående, og så renser nestemann som er på graven vekk visne blomster og utbrente lys. Er ikke noe "organisert" ved det. Men så døde han i januar da, og vi er en stor familie og mange som er der ofte, så det er ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 nei, jeg har ikke kontakt med familien ( ikke de senere årene). Krukken var kanskje litt større enn jeg trodde, og det eneste er vel kanskje at de lurer på hvem som har vært der. Samtidig tror jeg kanskje de skjønne det, tror ikke det er så veldig mange som drar dit lenger. Jeg er venn med søsteren hans på fb, kunne kanskje sagt der at jeg satt en krukke med blomster litt på siden, at de selvfølgelig kan ta den vekk hvis de syns det ble "rotete" ( noe de selvfølgelig ikke syns, regner jeg med). HI
Frøken Ubesluttsom Skrevet 10. april 2012 #10 Skrevet 10. april 2012 Vi har opplevd å komme på kirkegården, graven til mine besteforeldre, for å plante, og opplevd at det allerede har vært noen der. Det er forsåvidt greit det, men siden mamma er enebarn og andre slektninger bor veldig langt unna, så har vi grubla mye på hvem som kan ha vært der ja. Så det kan være ålreit å si fra også. Så slipper vi og fundere oss ihjel.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #11 Skrevet 10. april 2012 ja, det jeg har tenkt også. Siden jeg ikke er familie, liksom. De snakker jo med hverandre når de har vært der. HI
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #12 Skrevet 10. april 2012 Jeg har pleid å legge et lite kort i buketten eller blomsten slik at familien eventuelt kan se der hvem som har vært på graven, men jeg har aldri varslet på SMS eller noe annet.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #13 Skrevet 10. april 2012 takker dere for svar. Blir ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre egentlig:) HI
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. april 2012 #14 Skrevet 10. april 2012 Jeg ville lagt et kort innimellom blomstene hvis jeg var deg. "savner deg enda" eller noe sånt, samt navnet ditt på.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #15 Skrevet 10. april 2012 da må jeg kjøre ut dit igjen... føles litt rart å putte inn et kort hvis de allerede har sett den nå, liksom. Men jeg burde ha gjort det, ja.
geitemarken Skrevet 10. april 2012 #16 Skrevet 10. april 2012 Min erfaring er at mange etterlatte lurer seg gul og grønn på hvem som har vært på graven og stelt. Man skulle tro at det er en slags positiv undring de har, men for mange desverre skaper dette usikkerhet (en hemmelig elsker etc). Derfor har jeg begynt å legge igjen en liten hilsen sammen med blomsten. Send ei mld på facebook du, og neste gang kan du legge et lite kort ved:)
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #17 Skrevet 10. april 2012 akkurat det jeg gjorde:) Tror jeg selv ville likt å visst det, så da skrev jeg og sa fra. Takk for svar, mye man skal lure på her i livet! hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå