Gå til innhold

Håper at noen kan se hit og dele erfaring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper andre kan dele erfaring... :)

Hva er passe døgnrytme for 3 mnd gammel baby?

Hvordan finner man ut av når man skal legge baby og stå opp? Hvilke rutiner bør babyen ha?

Når legge seg om kvelden, og når stå opp om mårran? Faste hvilestunder på dagtid, eller når han har lyst? Vekke baby eller sove så lenge han vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var hos søvnterapaut med jenten vår som da var 6 mnd. Hun sa at man ved 6 mnds alderen kunne begynne med leggerutiner. Men min søster feks har en gutt på 2,5 mnd, og de har lagt han i sengen sin stortsett hver kveld kl 20 tror jeg, også våkner de i 9-tiden (med mat såklart om natten).

Jeg har aldri vekket min baby med mindre vi skulle til hs eller en annen viktig avtale, og hun måtte ha mer klær på seg. Hun hater å sove da, så det var ikke så ofte hun sov heller uansett hvor mye jeg prøvde.

Du kan jo legge han for kvelden når han sovner og gi han mat der han sover akkurat som om natten. Jeg ville latt han sove så lenge han vil på morningen.

Alt det med rutiner kommer jo etterhvert. Om han klarer å sovne til kvelden og våkne om morningen på samme tid, kan du jo prøve å få til faste dupper om dagen også. Men la han sove akkurat når han har lyst, han er jo fremdeles liten :)

Kan godt være andre er uenig med meg, men jeg har ikke hatt en sovebaby, så søvn er hellig her i huset, hehe..

Skrevet

Hei :-)

min erfaring er at babyen justerer dette med sovetider selv. Men dette vil nok variere mye fra barn til barn. Her begynte datteren vår å bli trøtt tidligere på kvelden når hun ble 3 mnd, og nå når hun snart er 5 mnd så legger hun seg en time senere plutselig ;-) ble litt forstyrret av klokkestillingen, og jeg ble stresset av at rutinen datt vekk...men innser nå at hun må få styre dette selv, for hun er umulig å legge dersom hun ikke er trøtt nok ;-)

vi gjør det samme på dagtid også, da hun tydelig viser trøtthetstegn når hun trenger en dupp :-)

Så tror du tryggt kan la babyen styre sovingen selv :-)

Skrevet

Glemte å svare på det du lurte på! Her la tutta seg rundt kl. 21-22 når hun var 3 mnd, og fikk vel mat 1-2 ganger på natten, og sov til kl 09.00 på morgenen ca. Dette var en fin rutine for oss. Men så justerte hun sovetiden til å sovne rundt kl. 19-20 ved 4 mnd, og nå ved 5mnd har hun som sagt begynt å sovne rundt kl. 20.30-21.00.

tror dere bare må finne ut hva som passer for dere angående rutiner, og prøve dere frem :-) lykke til!

Gjest peacock
Skrevet

hei, dette er veldig individuelt! når sønnen vår var tre mnd sov han 23-11 ca og fire-fem timer på dagen så vidt jeg husker... vi prøvde å legge han tidligere, men uansett hva våkna han etter maks en time og ville ikke sove mer før etter et par timers våkentid... i min barselsgruppe la de andre babyer seg stort sett kl 19 og sov til 6 når de var tre mnd, men flere av dem nekta å sove på dagen. heldigvis har mini gradvis sovnet tidligere og tidligere, nå ved 7 mnd legger vi han 1930-20 og han sover til rundt 730.

når babyen er så liten må man rett å slett innrette seg etter dens naturlige døgnrytme. der er ikke noe rett og galt når det gjelder sovetider, og derfor er det ingen vits i å sammenlikne med andre babyer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...