Gå til innhold

Dere som er dårlige og som tidvis er alene med små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med rygg/bekken og er tidvis en del alene med jenta mi på snart to år. Hun krever en del (akkurat nå har hun vært syk også), er forsinket motorisk og må bæres mye. Dette er tungt med bekkenløsning:-/ Har barnehageplass, men med en mann som jobber tredelt turnus er jeg likevel mye alene med henne.

Det jeg lurer på er hva dere andre gjør? Kjenner det kan gå på helsa løs, mannen har på de verste dagene tatt seg litt fri fra jobb (egenmld når hun var syk), men hvilke rettigheter har vi egentlig? Kan han sykemeldes dersom jeg ikke klarer å ta meg skikkelig av henne på egenhånd? Er foressten i uke 38...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært veldig dårlig hele dette svangerskapet og var helt sykemeldt de første mnd. Etter hvert fikk jeg det litt bedre, men med to barn på 2 og 4 år, var det utenkelig å jobbe fullt. Har vært delvis sykemeldt siden jeg startet å jobbe igjen i uke 13. Kunne jobbet mer hvis det ikke hadde vært for de to små, legen har heldigvis forståelse for dette. Jeg har kastet opp store deler av svangerskapet og baby er liten, i tillegg bekkenløsning. Nå er du vel alt i permisjon, ellers kunne du sikkert fått litt sykemelding. God bedring.

Skrevet

Hei,

Ville bare si at jeg føler med deg og at det finnes enkelte muligheter, selv om de er begrensede i svangerskapet!

Har selv vært plaget med bekkenet i alle mine tre svangerskap og har man som jobber turnus. M.a.o. veldig mange helger alene og det er ikke bare, bare med små barn i huset som krever sitt! Hos oss har vi løst det litt som hos dere, ved at mannen har vært hjemme med egenmelding (sjelden, for vi føler at vi "jukser" da), får bytta bort vakter og noen ganger, når det er akutt krise, bruker "barnepassers sykdom" (har aldri helt funnet ut av mulighetene ved denne siste - veldig begrenset, tror jeg).

Etter fødselen med nr. 2 ble ikke jeg bra igjen i bekkenet. Var så dårlig at jeg ikke kunne gå og hadde ikke sjanse til å ta meg av en nyfødt og en på 1 1/2. Jeg ble da sykemeldt av legen min og mannen tok over min permisjon i noen måneder mens jeg kom meg til hektene igjen. Første gang jeg har hatt en positiv erfaring med NAV, faktisk. Om du skulle være så uheldig at dette også gjelder deg etter fødselen, så vit i alle fall at dette er en mulighet! Sjekk NAV sine hjemmesider.

ønsker deg uansett masse lykke til! Snart fødsel og da blir alt (forhåpentligvis) så mye bedre med bekkendet.

Hilsen ei som enda har over 2 1/2 mnd igjen og et bekken som er helt katastrofe etter at mannen har vært borte på jobb hele påska :-(

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare og dele din historie! Ja, jeg må bare bite tennene sammen, og holde ut siste etappe nå:-) Og håpe det verste gir seg når lillebror er ute. Nå er heldigvis vesla på

bedringens, så jeg håper å få levert henne i bhg imorgen. Masse lykke til til deg også! Heldigvis er det verdt strevet når vi endelig har de små i armene våre:-) Klem

Skrevet

Tja, skamløs bruk av backuppersonell i form av barnevakter er jo alltid en slager.

Eksempelvis gode naboer, gode venner, andre foreldre omkring oss, egne foreldre og egne søsken.

Eksempelvis måtte jeg få inn søstra mi en morgen da jeg skulle hoppe på morgenflyet til kristiansund en dag jeg skulle i møte der, så hun leverte i barnehagen. På ettermiddagen ble gutten med en kompis hjem (mora går i syklubben min) sånn til at jeg kunne returnere med fly og hoppe i en taxi og hente ham.

Skjer ikke hver dag, men i en unntakssituasjon der mannen var på turne.

Ellers har jeg fleksibel jobb med en forståelsesfull sjef og kan koble meg opp til å jobbe hjemmeifra i korte perioder.

Har også et avslappet forhold til ryddig og rent hus, og kan ofte legge opp dagen til hvordan det er fysisk mulig å gjennomføre foran hvordan det er behagelig å gjennomføre om det er nødvendig.

Mannen min tar normalt sett sin del når han kommer hjem, og da kan jeg få jobbe ifred uten å hente i barnehage, kanskje trene litt og prioritere å leke med ungene foran middagslaging.

Totalt sett tar vi halvparten hver.

Men må innrømme at jeg har trillet babyvogn med 39 i feber og holdt det mye gående på viljestyrke i korte perioder. Han kan faktisk ikke bare sykmelde seg heller siden det er vanskelig å sette inn en vikar når du står og skal spille på scenen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...