Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Når legger din baby seg ? Våkner han/hun for mat på natten? Våkner han/hun for smokk/vann? Når er det morgen? Her våkner hun noen ganger for smokk/vann... somregel spiser hun ikke på natten... Legger seg 19 og våkner somregel 07...
Matrosen og Meg:) Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Nå nærmer pjokken seg 8 mnd, men han har hatt samme rytme i over 1 mnd nå, sett bort i fra forrige uke, hvor tann nr.3 kom. Han legger seg 19.00 Får ikke mat på natta våkner kanskje en gang for smokken står opp 07.00-07.30 Det med smokken var et problem lenge, han våknet annenhver time, men han roet seg med det, og nå har han ihvertfall 4 smokker i senga og finner dem som regel selv. de få gangene jeg er inne for å gi han, da har han enten kastet den ut av senga, eller ligger oppå den så han ikke finner dem selv.
Gjest peacock Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Sønnen vår legger seg rundt 1930 (to dupper på dagen) og sover til mellom 730 og 8. Han har spiser (ammes) normalt en enkelt gang i løpet av natten, tidspunktet varierer veldig for tiden. Noen ganger kl 3 og andre ganger kl 5.30. Hvor sulten han er varierer litt etter hvor mye han har fått i seg i løpet av dagen. Har han spist veldig litt våkner han gjerne 2-3 ganger for mat, har han spist mye våkner han ikke i det hele tatt. Han sover litt urolig i perioder, og må gjerne strykes litt på hodet eller løftes opp et par ganger i løpet av natten når det er værst (bruker ikke smokk). Andre ganger våkner han ikke for annet enn mat. Mistenker at de urolige periodene skyldes tenner, vonde drømmer og utviklingssprang, så antar at det går seg til etterhvert :-)
miepia30 Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Jøss så heldige dere er med sovinga! Her er det natt fra 19-6, pupp minst to ganger og smokk et par ganger også. Så det blir aldri noe mer enn 3 timer sammenhengende søvn på meg.
abella Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Vesla legger seg ca kl 19 og sover til ca kl 06.30-07. Hun spiser ikke på natta lenger, vann har jeg aldri tilbudt. Av og til sover hun rundt uten å våkne og av og til våkner hun 1-2 ganger for smokk. Sover hele natta i egen seng. Det er forresten først nå nylig at hun har begynt å sove såpass bra på natta. Vi har hatt noen perioder der hun har vært skikkelig syk (bla sykehusinnleggelse) og da har døgnrytmen og alle soverutiner blitt helt ødelagt. Det har tatt ganske lang tid å få ordentlig døgnrytme igjen etter dette, men nå ser det ut som det endelig har falt på plass.
zassy☆ Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Hva gjør dere for å få så bra netter?? Eller har dere bare sovebabyer og er heldige?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 Hva gjør dere for å få så bra netter?? Eller har dere bare sovebabyer og er heldige? For oss har fokus hele tiden vært på å skape trygghet for sønnen vår. Han ligger på vårt rom og kommer sikkert til at fortsette med det til han er godt et år. Vi prøvde å flytte han da han var 6 mnd, men etter halvannen time hylte og hylte han, og da flytta vi sengen tilbake til vårt soverom. Alt av innsovingsrutiner og å lære å sove i egen seng har vi tatt i babytempo. Jeg har troen på at babyer hyler fordi det er noe galt - ikke for å irritere foreldrene. Om sønnen min våkner på natten og er vanskelig å roe ned får han derfor lov til å sove videre mellom oss til neste morgen eller til han våkner neste gang. Om han våkner for mat etter kl 6 får han også lov å bli liggende, men det er nok mere for min skyld :-) Uansett er gutten vår generelt rolig og blid med mindre han er sulten, overtrøtt, syk eller liknende, så det har jo nok hjulpet oss en det i forhold til å innarbeide rutiner. Aller viktigst er det å høre på barnet og følge sin egen intuisjon for babyen, da kan man ikke komme helt skjevt ut. Når det gjelder antall måltider på dagen er det viktigste for oss at babyen får spist nok på dagen, da holder han gjerne til ut på morgenkvisten :-)
zassy☆ Skrevet 9. april 2012 #8 Skrevet 9. april 2012 Liker trygghetsvinklingen din anonym over her Det er hva vi prøver på også, hun har ligget på vårt rom hele tiden og for tiden samsover vi store deler av natta, men vi strever en del med leggingen, sovinga på natta begynner å bli veldig bra da. Hva mener du med å ta innsovningsrutiner i babyens tempo da? at det f.eks er greit med byssing i en periode? synes det er så vanskelig å få lagt henne, er som regel gråt hver kveld :/ ender med byssing da..
ninairen Skrevet 9. april 2012 #9 Skrevet 9. april 2012 Når legger din baby seg ? Våkner han/hun for mat på natten? Våkner han/hun for smokk/vann? Når er det morgen? Her våkner hun noen ganger for smokk/vann... somregel spiser hun ikke på natten... Legger seg 19 og våkner somregel 07... Her legger jenta vår på 7 mnd seg mellom 8-halv 9 ca. Hun spiser aldri om natta, får kanskje smokken èn gang.. Morgen ca 7.00 eller 7.30 Sånn har hun egentlig vert nesten hele tida:)
Gjest peacock Skrevet 9. april 2012 #10 Skrevet 9. april 2012 Liker trygghetsvinklingen din anonym over her Det er hva vi prøver på også, hun har ligget på vårt rom hele tiden og for tiden samsover vi store deler av natta, men vi strever en del med leggingen, sovinga på natta begynner å bli veldig bra da. Hva mener du med å ta innsovningsrutiner i babyens tempo da? at det f.eks er greit med byssing i en periode? synes det er så vanskelig å få lagt henne, er som regel gråt hver kveld :/ ender med byssing da.. Vi byssede masse i starten, ja, og bruker fortsatt vippestolen i nødstilfeller. Vi begynte med å legge han sovende i sengen sin, og nå ammer jeg han til han nesten sovner. Før la jeg han da rett opp i sengen da, men nå har vi gjeninnført raping før han legges (da våkner han ikke igjen etter en halvtime , hehe). Da er han våken når han legges men sovner igjen stort sett med en gang. Om ha ikke sovner når han spiser eller våkner kjapt etter vi har lagt han pleier vi å ligge med han i vår seng til første gjespen, så går det som regel bra å flytte han. Begynner også å funke å synge for han (uten å gå bort til han) om han er urolig. Dessuten har vi funnet en sovebamse som han bare har i sengen sin når han skal sove. Målet er å etterhvert kunne amme før han får grøt så også pappaen (og etterhvert andre) kan legge han, og så kunne legge han våken i sengen sin. Men i vi tar det etterhvert - jeg kan godt leve uten å gå på byen et par måneder til :-) Dessuten har vi aldri hatt barnevakt, så når han gråter på natten er det altid vi som er der til å trøste.
Gjest peacock Skrevet 9. april 2012 #11 Skrevet 9. april 2012 (trenger jo egentlig ikke å være anonym, hehe)
Gjest peacock Skrevet 9. april 2012 #12 Skrevet 9. april 2012 Liker trygghetsvinklingen din anonym over her Det er hva vi prøver på også, hun har ligget på vårt rom hele tiden og for tiden samsover vi store deler av natta, men vi strever en del med leggingen, sovinga på natta begynner å bli veldig bra da. Hva mener du med å ta innsovningsrutiner i babyens tempo da? at det f.eks er greit med byssing i en periode? synes det er så vanskelig å få lagt henne, er som regel gråt hver kveld :/ ender med byssing da.. Kan forøvrig legge til at det gikk lang tid før vi kunne gå ut fra soverommet og lukke døren mens han sov der... Ved ikke om det skyldtes at han ikke kunne høre pusten til oss kanskje? I en lengre periode måtte derfor en av os legge oss samtidig med han :-) Det gikk veldig fint mens han la seg 22-23 på kvelden, men når han plutselig ble trøtt i 20-21 tiden var det litt slitsomt. Men det var jo bare for en kort stund, hadde nesten glemt det allerede :-)
zassy☆ Skrevet 9. april 2012 #13 Skrevet 9. april 2012 peacock litt godt å høre at flere bysser, men synes det er ganske slitsomt og særlig når hun bare godtar at jeg legger og ikke pappaen, holder på å bli litt smågal av leggingen til tider Og så har hun en vane med å våkne presis 30 minutter etter leggingen så hver kveld får vi alltid TO legginger..dette skjer alltid, om hun raper eller ei! Det som er typisk også er at første leggingen ofte kan gå ganske greit, da er hun trett og mett og roer seg vanligvis greit..men så våkner hun etter en halvtime og det kan hun holde det gående i en time eller mer..prøver stadig med at pappaen skal prøve å trøste også, men hører at med en gang hun merker at det er han som kommer så Hyler hun til! og raser og gir seg ikke før jeg tilslutt kommer inn..så begynner å gi det opp, vil jo ikke at hun skal ha det fælt heller, men blir så sliten selv av å måtte legge hver bidige kveld, særlig når det drar sånn ut. Er det bare du som tar legginga der også? (ble litt avsporing dette, men så greit å høre andres erfaring! Her er jenta 8 mnd da)
Gjest peacock Skrevet 9. april 2012 #14 Skrevet 9. april 2012 peacock litt godt å høre at flere bysser, men synes det er ganske slitsomt og særlig når hun bare godtar at jeg legger og ikke pappaen, holder på å bli litt smågal av leggingen til tider Og så har hun en vane med å våkne presis 30 minutter etter leggingen så hver kveld får vi alltid TO legginger..dette skjer alltid, om hun raper eller ei! Det som er typisk også er at første leggingen ofte kan gå ganske greit, da er hun trett og mett og roer seg vanligvis greit..men så våkner hun etter en halvtime og det kan hun holde det gående i en time eller mer..prøver stadig med at pappaen skal prøve å trøste også, men hører at med en gang hun merker at det er han som kommer så Hyler hun til! og raser og gir seg ikke før jeg tilslutt kommer inn..så begynner å gi det opp, vil jo ikke at hun skal ha det fælt heller, men blir så sliten selv av å måtte legge hver bidige kveld, særlig når det drar sånn ut. Er det bare du som tar legginga der også? (ble litt avsporing dette, men så greit å høre andres erfaring! Her er jenta 8 mnd da) Nå er det meg som legger han siden jeg ammer, men pappa gir grøt og går inn og roer han om han våkner. Pappaen har bysset i søvn helt sønnen vår var liten og hadde vondt i magen, så mini har vært vant til det helt fra starten. Prøver dessuten å la pappaen ta minsten så mye som mulig når han er hjemme fra jobb og i helger så vi unngår seperasjonsproblemer der :-) Kanskje mannen din kan prøve å kose litt med hende i sengen og legge seg sammen med hende i en periode (og deg kanskje i begynnelsen)? Da kan dere prøve å roe hende sammen når hun våkner etter en halv time? Ved ikke om det virker, men er jo verdt et forsøk da :-) Når det gjelder oppvåkning etter en halv time har vi til tider akkurat det samme problemet. Vet ikke om det skyldes noe med søvnperioder kanskje? Har hørt noe om at babyer (og voksne) først kommer inn i dyp søvn etter 30 min. Vet ikke om det stemmer, men det er jo en god forklaring på at de våkner fra en lett søvnperiode, som da virker som en dagsdupp/powernap. Jeg har det også selv sådan - bliver jeg vekket efter en halv time er jeg lysvåken... Har observert det også ved dagsoving - hvis jeg får vippet sønnen vår i vippestolen (som han fortsatt sover i om dagen i stua) akkurat i det han er på vei opp fra drømmeland (etter ca 30 min) kan han sovne veldig tungt og sove i timesvis. Kom akkurat på at jeg så noen BRIO gummidingser til å sette under sengebenene så man kan vugge sengen... Kanskje det kunne løst akkurat det med oppvåkningen for dere om dere kan leve med litt byssing en periode?
zassy☆ Skrevet 9. april 2012 #15 Skrevet 9. april 2012 Pappaen her har lagt henne uten problemer før, men har plutselig endret seg, nå vil hun bare til meg, er vel antagelig separasjonsangsten som har slått til? Vi prøver jo likevel at han kan gå inn å gi smokk osv, men det går ikke :/ Og hele påsken nå (og ellers på ettermiddager) så er han med henne så mye han kan, steller, gir grøt, leker osv, men legginga på kveld vil hun ikke ha noe av at han kommer inn. Hun ligger mellom oss på natta men vrir seg helt over mot meg og holder meg i ansiktet og passer på at jeg er der.. har prøvd noen ganger nå at vi er der inne samtidig men da blir hun nesten bare mer avvisende mot ham, skal til meg og begynner å gråte hvis han kommer for nært eller jeg for langt unna, veldig sårt for pappaen at hun er sånn mot ham men på dagtid går det bra da, i det minste. Hun trenger vel meg på natt nå for tiden da så får bare prøve å gjøre så godt jeg kan. Godt tips om sånne gummidingser men vi har en litt spesiell sprinkelseng så føttene på den er store og runde, da passer det sikkert ikke? Har tenkt på det mange ganger selv at vi skulle hatt mulighet til å vugge senga, for på dagtid i vogn hvis hun våkner etter en halvtime så får vi henne lett til å sove videre ved å vugge på vogna. Jaja, bedre tider kommer vel Trøster meg med at hun sover bedre på natta i hvertfall, bare et eeevig slit det med legginga.
Gjest peacock Skrevet 9. april 2012 #16 Skrevet 9. april 2012 Huff da, høres ut som seperasjonsangst, ja... Tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å la tingene gå sin gang og fortsette å prøve inn imellom. Sikkert mange som anbefaler deg å holde deg borte og tvinge hende til å akseptere pappaen? - det ville jeg aldri klart, tror ikke noe på skrikekur i den alderen. Dette kommer jo selvfølgelig an på hvilken type gråt det er da - gå etter intuisjonen din, du er den som vet best! Om hun er virkelig ulykkelig tror jeg hellere jeg ville unngått å la pappaen legge hende alene en periode og så hellere gjeninnført det gradvis gjennom at dere legger hende sammen, ligger sammen i sengen og så videre. Kanskje kan pappaen være med på soverommet i begynnelsen, så kan han ta over byssingen mens du er der, før han til slutt kan gå inn alene? Så lenge du er der hyler hun i hvert fald ikke, og det er jo bra for mammahjertet tenker jeg :-) Tror de der føttene skal passe til alle senger siden de skrus opp i sengebenene, men det må du nesten spørre om på babyshop. Skal jo ikke være farlig å ligge der :-)
zassy☆ Skrevet 9. april 2012 #17 Skrevet 9. april 2012 Det er en del som sier det ja..at jeg kan bare ta meg en tur ut når jeg sier at jeg ikke orker å høre på gråtingen..som om det hjelper at jeg tenker på at hun har det slik når jeg er ute! Og at hvis vi bare gjør det et par kvelder så har hun vent seg til det..men klarer ikke noen skrikekur ved verken den ene eller andre grunnen. Men det er mange som ikke forstår f.eks at jeg ikke kan bli med på noen ting/være borte fra henne på kveldstid, føler meg innimellom som en dårlig mor som har "latt henne" bli mammadalt og lurer på om vi kunne gjort noe anderledes. Ja hadde det bare vært sutring eller "vanlig gråt", men hun raser og skriker hysterisk..tenker at hun kanskje tror jeg er borte? har forlat henne eller noe? samboer har sagt at hun har virket helt fortvilet og at det har vært helt ekkelt å se på (de få gangene vi har prøvd å la han legge og jeg har latt vær å gå inn, tenkte nemlig jeg skulle prøve litt mer enn 5 minutter i tilfelle "alle andre" hadde rett og at hun kom til å roe seg når hun skjønner at jeg ikke er der/kommer, men når hun fortsatt skrek like hardt etter 20 min så ga vi opp, og jeg angrer på at vi en gang gjorde det så lenge, dårlig samvittighet ) Ja hun blir stille med det samme jeg kommer inn, jeg trenger ikke alltid holde henne en gang, det går bra at pappaen holder henne så lenge jeg er der og hun får kjenne på ansiktet mitt . Vi får prøve oss på en gradvis metode ja Skal sjekke ut de der føttene på babyshop
Gjest peacock Skrevet 9. april 2012 #18 Skrevet 9. april 2012 Det er en del som sier det ja..at jeg kan bare ta meg en tur ut når jeg sier at jeg ikke orker å høre på gråtingen..som om det hjelper at jeg tenker på at hun har det slik når jeg er ute! Og at hvis vi bare gjør det et par kvelder så har hun vent seg til det..men klarer ikke noen skrikekur ved verken den ene eller andre grunnen. Men det er mange som ikke forstår f.eks at jeg ikke kan bli med på noen ting/være borte fra henne på kveldstid, føler meg innimellom som en dårlig mor som har "latt henne" bli mammadalt og lurer på om vi kunne gjort noe anderledes. Ja hadde det bare vært sutring eller "vanlig gråt", men hun raser og skriker hysterisk..tenker at hun kanskje tror jeg er borte? har forlat henne eller noe? samboer har sagt at hun har virket helt fortvilet og at det har vært helt ekkelt å se på (de få gangene vi har prøvd å la han legge og jeg har latt vær å gå inn, tenkte nemlig jeg skulle prøve litt mer enn 5 minutter i tilfelle "alle andre" hadde rett og at hun kom til å roe seg når hun skjønner at jeg ikke er der/kommer, men når hun fortsatt skrek like hardt etter 20 min så ga vi opp, og jeg angrer på at vi en gang gjorde det så lenge, dårlig samvittighet ) Ja hun blir stille med det samme jeg kommer inn, jeg trenger ikke alltid holde henne en gang, det går bra at pappaen holder henne så lenge jeg er der og hun får kjenne på ansiktet mitt . Vi får prøve oss på en gradvis metode ja Skal sjekke ut de der føttene på babyshop Huff, 20 minutter hørtes forferdelig ut! Det sies at barn er over et år før de forstår at mamma og pappa fortsatt eksisterer selv om man ikke kan se de... Så det er vel ikke så rart at de ikke liker å være alene eller at mamma er borte? :-) Lykke til, Zazzy, håper du kan holde meg litt oppdatert på hvordan det går :-) Tenk at alt går i perioder; hun er nok ikke slik til hun blir tenåring :-)
Hannah- Skrevet 9. april 2012 #19 Skrevet 9. april 2012 Zassy jeg tror ikke du skal tenke at du har gjort noe galt og "latt" henne bli mammadalt, jeg tror det kan bli slik i en periode uansett. Her har pappen vært hjemme sammen med oss fra begynnelsen av og vært nesten like mye sammen med han som jeg har. Både deltatt i stell, mating (gitt pumpet melk fra flaske fra dag 2), bading, synging og leking fra begynnelsen. Pappaen er den som er mest populær når det gjelder lek og moro, og på dagen strekker han nesten like ofte armene mot pappen og vil til han, som til meg. Likevel har vi det altså på samme måte om natten som dere. Kan absolutt ikke se at vi kunne gjort noe annerledes når det gjelder dette. Til og med ene tanten (som vi har vært veldig mye sammen med) var godtatt på natten for en mnd siden, men plutselig omtrent fra en natt til neste så var det bare jeg som var bra nok. Jeg har likevel vurdert å overlate han til tanten en natt for å få sovet ordentlig for en gangs skyld og kanskje få nattavvent i samme slengen. Men dette er kun fordi jeg omtrent ikke henger sammen lenger fordi nettene sliter meg ut. Det er IKKE fordi jeg tror han trenger å vennes av med å være mammadalt, eller tvinges til å godta andre. Det han trenger akkurat nå er meg, jeg vet bare rett og slett ikke om jeg er i stand til å gi han det hver natt hele natten så mye lenger. Men får meg nok ikke til å gjøre det, foreløpig prøver jeg heller å få tatt igjen søvn på dagtid. Uansett, det jeg vil frem til er kort sagt at disse "alle andre" tar feil.
Knotten & lille persille Skrevet 10. april 2012 #20 Skrevet 10. april 2012 Her legges lillemor kl 19 og sover til kl 6-7. Noen ganger våkner hun en gang for mat, andre ikke. I perioder med sykdom er det samsoving inne på hennes rom som gjelder, mest for min egen del så jeg slipper å vandre på natten:) Da sover både hun og jeg mye bedre. Hun ammes mye enda så jeg tilbyr ikke vann på natten. Om hun har spist lite iløpet av dagen før er det som regel morgen kl 6, men merker ikke så mye på nattesøvnen. Hun bysses i søvn hver kveld og jeg kommer ikke til å slutte med det før jeg ser at det går utover søvnen hennes. Hun ammes på rommet sitt etter kveldsstell, bysses i 5-10 min mens jeg synger et par sanger og legges ned før hun sovner tungt. Da snur hun seg bare rundt og sover. Jeg har stor tro på å gi ungene den tryggheten og nærheten de trenger. Om det er amming, byssing, stryking på kinn e.l. Jeg har gjort det med alle mine og ingen av dem har tatt noen skade av det. Ikke jeg heller:) Klart det er supertungt i perioder, spesielt når de to minste er syke og ikke sover samtidig, men det går over. Min eldste sov aldri en hel natt før han ble 4 år, nå sover han gjerne 14 timer i strekk om han får lov:) Jeg orker ikke ferber opplegg før de er minst 1 år og har egen vilje.
Gjest peacock Skrevet 14. april 2012 #21 Skrevet 14. april 2012 Zazzy, jeg kom på et lille ekstra tips! Om ungen er veldig urolig, kanskje det funker å gi noe som lukter mamma? En genser du har hatt på deg eller noe? :-)
Hobbiten Skrevet 15. april 2012 #22 Skrevet 15. april 2012 Her legger hun seg ca kl 19.00 Får ikke mat/vann om natten Våkner stort sett for smokk hver natt, alt fra 1-5 ganger og har gjort dette flere mnd nå, hadde nylig 2 dager uten oppvåkning og DET var deilig Sover på eget rom med dør åpen, i tillegg til babycall. Har gjort det siden 7 uker. Våkner som oftest 05.30 - 06.00, er tidlig synes jeg, men så er hun alltid så blid og fornøyd Hun er 7 mnd + 1 uke
zassy☆ Skrevet 17. april 2012 #23 Skrevet 17. april 2012 peacock ja kanskje jeg skal prøve det, har prøvd å gå med kosekluten hennes på meg, men ikke vært noe effekt der, men kan jo kanskje prøve noe annet, er bare litt redd for å gi henne et stort plagg med tanke på at hun kan trekke det over ansiktet når hun sover, men kan jo evt fjerne den når hun har sovnet MEN noe annet som har gått litt i positiv retning er at jeg og samboer la oss med henne mellom oss i vår seng en kveld når vi skulle få henne til å sove og da snudde hun seg både mot meg og ham flere ganger og klappet oss i ansiktet, hehe, før var det bare meg hun tydde til, så håper det er et skritt i riktig retning. I går når han gikk inn til henne så skrek hun som vanlig, men da jeg kom inn holdt det at hun bare fikk se meg så la hun hodet til siden og ville sove, det synes jeg også virker positivt Kanskje hun begynner å bli litt tryggere. Men hun sover klart best sammen med oss i vår seng, så hun får lov til det innimellom Pappaen sa også at han synes hun ikke vræler like voldsomt som før når han er inne, hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå