Gå til innhold

Dere som er studenter, og har fått barn på slutten av utdanningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere ordnet dere "økonomisk"? Jeg og mannen er enige om å "planlegge" familieforøkelsen denne gangen....nesten så jeg angrer litt! Når man må ta det på sparket, så virker det som ting bare faller på plass. Nå vet vi ikke hverken opp eller ned.

Dilemma:

Vi vil gjerne ha to tette, dvs. 2 år i mellom.

Jeg skal levere bacheloroppgave i mai neste år, samt levere en mappeeksamen samme måned.

Vi tenker på februar, mars eller april som aktuelle måneder for en eventuell familieforøkelse. MEN;

a) kan jeg ta permisjon fra utdanningen i februar (mars eller april), for så å "ta igjen" oppgavene året etter når permisjonen opphører?

B) hvordan blir det med stipend, når jeg ikke skal melde meg opp til noe fag på høsten? Eller Må jeg melde meg opp? Kan i verste fall søke meg til noen fordypningsgreier, men er veldig gira på å komme ut i arbeidslivet etter endt permisjon/skolegang. Slippe å "ta igjen" de studiepoenga på høsten...

c) det jeg "frykter" er at jeg må utsette babyplanene noen år, eventuelt få barn i juni og deretter ta meg fri et år!! Som kommer til å være undergangen for vår private økonomi, huslån - bil - barnehage osv.

Noen som har erfaring med dette? :)

Skrevet

hei ..... vi fikk en datter i april og jeg tok dermed permisjon sånn at jeg ikke leverte bachelor oppgaven mai det året...... jeg tar den nå i år og leverer i mai når barnet er ett år :) har gått kjempefinty! MEN du kan søke lånekassen om fødselstipend mens du er i permisjon... da får du penger i ti måneder fra de... det du må gjøre er å ta permisjon fra skolen så lenge du vil og deretter betale studieavgift høst og vår sånn at du beholder plassen og da eventuelt begynner på bachelor oppgaven når permisjonen er over.... vet ikke om det var det du tenkte? å være hjemme ett år? men det gjorde jeg og det har vært supert....

jeg fikk det samme fra lånekassen som jeg fikk mens jeg studerte, bare at alt blir stipend :) :) min permisjon fra skolen gikk ut i mars sånn at jeg var tilbake på skolen når bacheloroppgave perioden startet igjen....:)

Håper det var til hjelp! :)

Skrevet

Hvis du tar permisjon fra utdanningen har du rett på fødselsstipend:)

Skrevet

Jeg har fått to ganger:

1.gangen utsatte jeg en eksamen (fikk barn i juni), og andre gang søkte jeg nytt studie (var ferdig utdannet om våren) om høsten og fikk reservert studieplass.

Stipendet regnes ut fra studiebelastningen i opptjeningstiden.

Skrevet

Jeg fullførte utdanningen min (bachelor). Søkte på nytt studie til høsten som var. Godtok plassen, og søkte deretter om reservert studieplass. Det har man rett på ved graviditet/fødsel. Får derfor penger fra Lånekassen som ved vanlig studie, men alt er stipend. Forfører meg om jeg var nødt til å ta studie i ettertid, men det gjorde jeg ikke. Jeg opparbeidet meg også rett til foreldrepenger ved å jobbe en del ved siden av studiene. Slik at jeg også får noe fra arbeidsgiver. Da har jeg nå en mnd inntekt i underkant av 20 000. Det man må være obs på er at far ikke har rett på full permisjon hvis man mottar foreldrepenger fra aebeidsgiver/NAV. Da nå han ta ut gradert under 50 % eller redusert. det passet uansett best for oss at han tar ut gradert da han har en lederstilling. Han tar da ut 49% gradert slik at han jobber 2-3 dager i uken og fri resten i ca ett halvt år. Får de samme 12 ukene, men fordelt over lengre tid. Vi har ikke rett på bhg plass så det passer supert for oss:). Jeg styrte veldig med å finne ut av alt sammen. Og det ble noen mnd uten penger da det tok tid før alt papirarbeid var ferdig. Mm dessto mer utbetalt når etterbrtalingen kom;). Lykke til!

Skrevet

Vi gjør det på akkurat samme måte som Beccis´en. Jeg var ferdig med bachelor i juni, fikk jenta i juli, søkte på nytt studie, deretter reservert plass (som du ikkje trenger å gå senere). Jeg jobbet også ved siden av..Så skal papsen ha gradert perm fra høsten av, med fri en dag i uken :)

Skrevet

Tusen takk for svar!!

Ja, jeg har lurt fælt på om det gikk an å utsette bacheloren og fortsatt få stipend..selv om det er siste semesteret! Men det er jo ikke (det-ikke-eksisterende-)høstsemesteret jeg søker permisjon fra - det er jo vårsemesteret, så det må jo være "lov"??

Det var heller ikke så værst det du forklarte der, beccis'en.. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på som en mulighet; å reservere studieplass - for så å ikke godta når høsten kommer igjen. Hadde automatisk tenkt at stipendet då ble omgjort til lån igjen? Hm. Men man har jo rett på 44 uker støtte om man har vært i utdanning siste 6 mnd før permisjon:)

Det hadde jo vært helt optimalt!! Nå ble det hakket vanskeligere å bestemme seg, he he:)))

Fint å høre at det GÅR AN! Leser man på Lånekassen sine nettsider så står det jo at man kun har rett til støtte den sommeren man fullfører studiet, osv. Forstår jo at de må være litt misvisende;)

Skrevet

Jeg har også fått barn i studiet, og hatt permisjon ett år. Med alt lånet som stipend. Inne på lånekassens sider står det hvor mye du kan få. (varierer ifht utdanning og samboers inntekt). Men du får alt som stipend, tilsvarende 1 skoleår fri :)

Som skrevet ovenfor kan du jobbe ved siden av studiet og også opparbeide deg rett på foreldrepenger fra arbeidsgiver/NAV i tillegg til stipend! NAV vil somregel ha 6 lønnsslipper, fra de siste 10 md før termin. Så hvis du jobber utenom kan det lønne seg å prøve å få 6 gode lønnsslipper!

Skrevet

Jeg lurer på dere som jobber ved siden av og opptjener til permisjon, hvor mye kan man tjene før man mister rett på stipend fra lånekassen? Jeg har nå en datter på snart et år. Jeg starter nytt 4 årig studie til høsten og har ikke lyst å ha 5 - 6 år mellom denne og nestemann:) Så har lurt veldig på dette med å få barn i studietiden. Det virker jo som det går helt fint! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...