Gå til innhold

Hun spytter ut maten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er akkurat 1 år, og nå har hun begynt å spytte ut maten. Spesielt brødet. Hun får jo nesten ikke i seg noe fordi hun spytter ut alle brødbitene. Har prøvd forskjellig pålegg, uten pålegg, la henne spise selv osv, men brødet kommer ut igjen uansett.

Hva gjør jeg? Hun trenger all den næringa hun kan få pga liten vektoppgang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv med grøt en periode?

Oppkuttede grønnsaker som hun kan plukke selv?

Omelett eller eggerøre er kjempe populært her i huset.

Mmmm.. Nå tror jeg ikke jeg kommer på noe mer...

Skrevet

Enig med henne over her; prøv med noe annet enn brød :)

Skrevet

Hun får grøt morgen og kveld, så tenker det kan bli litt mye med grøt tre ganger om dagen.

Har prøvd med diverse egg, men det var ikke spesielt populært.

Tenkte å prøve ostesmørbrød, men det er jo ost det og da...

Hi

Skrevet

Det er jo BRØD det og, mente jeg ;-)

Skrevet

Suppe til lunch? Du kan fryse ned små porsjoner og tine hver dag.

Evt kalde middagsrester?

Grove pannekaker/vafler?

Nå tror jeg at jeg er tom for ideer.

Skrevet

Matmuffins!!!

Kan putte alt mulig i og det er nydelig til store og små :)

Dersom barnet spytter ut, ville jeg ikke gitt det noe oppmerksomhet, og forsøkt noe annet.

Dropp brød en ukes tid og gi andre ting. Hva med hjemmelaget havregrøt? Evt havregryn og biola?

Om du lager noe grønnsaker og moser det med noe ris eller pasta?

Kylling er en gedigen favoritt her i huset, kanskje noe med det?

Prøv og senk skuldrene og tell til 10. Jo mer du stresser, jo mindre spiser ungen ;)

Dersom det er "fare på ferde" så kontakter du helsestasjon/lege for faglige råd.

Men jeg slår et slag for matmuffins altså :D

Skrevet

Min har også styrt på samme måte i ca. 6 uker (med alt av mat, unntatt grøt), og vi måtte til slutt på sykehus pga. undervekt. Hun startet med dette "tullet" etter en runde med spysyke og influensa, og legen mente at dette var "et vanlig" fenomen blant småbarn.

Vi ble enig med lege å starte "på nytt" - helt tilbake til grønnsakspure-nivå. Melken skulle vi kutte ut, da dette ikke er kraftig nok kost for 1-åringer. Vi prøvde oss på mat for 4-6mnd , for oss fungerte det ikke, med kanskje du kan prøve.

En dag sto hun i fruktskålen å forsynte seg med en hel pære! Vi tok hintet:) Vi smurte så en hel brødskive uten å dele den, som vi la på bordet forran henne, brødskive nr. 1 gikk ned, og brødskive nr. 2 gikk ned.

Dagen etterpå dro vi på tur, og jammen meg spiste hun en hel pølse i brød- hun spiste den hel.

Jeg tror hun var kjempelei det maset og styret om å "ikke spytte ut maten" og "spise maten" osv. Når hun har maten i hånden kan hun selv bestemme hav hun skal spise og hvordan hun skal spise, og nye smaker med ny spisemetode var nok løsninger for oss.

Om hun godtar å bli matet med skje som grøten, så kan du også prøve å kna brødskiven i en "grøt-lignende" konsitens og gi den på skje, for å gradvis gå tilbake til normale biter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...