Gå til innhold

mammahysteri ved legging og på natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten som alltid har vært vanskelig å legge, men som har sovet natta gjennom siden hun var 1/2 år gammel. Er nå 1 1/2år. Siste uka har hun vært ekstra vanskelig å legge. Resiser seg og hyler etter mamma. Jeg har derfor vært inne hos henne. Og da ligger hu og tuller og prøver å få kontakt.

Hun vil stadig ha mer av meg. Først hold det at jeg var i rommet, så at jeg satt ved siden av, så ville hun holde en hånd. Nå slutter hun å hyle kun hvis jeg står lent over senga og hun holder hånda. Der står jeg fort en time.

SLITSOMT!

Nå skjer det samme opp til flere ganger om natta også, bare fordi hun vet jeg kommer om hun hyler.

Føler jeg må kutte helt og at hun må sove alene og heller går inn og ut så mange ganger som kreves.

Vet hun ikke har vondt eller er redd. Hun vil bare ha mammaen sin. Hyler sånn etter meg bare jeg går i ett annet rom også.

Skal jeg bare gjøre dette når hun legges, eller burde jeg også gå inn og ut om hun våkner på natta?

Alle tips mottas med stor takknemmelighet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satte sprinkelsengen inntil min seng og var da i nærheten om ungene skulle våkne på natten. Jeg kunne bare stikke hånden inn mellom sprinklene, stryke over kinnet, gi smokken e.l. og de sov videre. Har aldri trengt å stå opp om natten.

Når ungene har blitt 2 til 2,5 år gamle har de selv ønsket å flytte på eget rom og over i juniorseng så da har vi kastet ut sprinkelsengen.

Har aldri hatt problemer med dette. Har gjort på samme måte med alle fire ungen.

Skrevet

Først og fremst. Hvordan sover hun på dagtid? Det høres ut som hun er altfor våken når du legger henne, ettersoom hun begynner å tulle...

Skrevet

Vil veldig gjerne ikke ha henne ved siden av meg da eg sover ektremt lett. Hun beveger endel på seg når hun sover og jeg hadde nok fått like lite søvn. Men ellers bra tips:)

Hun sover som regel fra 12-13:30 på dagen i vågna si. Jeg har også lurt på om hun er alt for våken....og noen ganger lurer jeg på om hun er alt for trøtt. Blir liksom ikke klok.

Bør jeg prøve å vekke henne etter 1 time i en periode??

Skrevet

Ja, jeg ville prøvd å kutte litt i dagsøvnen, enten vekke henne etter 1 time eller evt prøvd å starte blunden litt før, sånn at hun våkner senest kl 13. Her må vesla være våken i 7-8 timer før legging for å bli trøtt nok, og da går leggingen alltid fort og greit unna. Legges hun for tidlig blir det bare tull, leggingen tar en eeevighet og hun skriker og hoier og vil slettes IKKE sove.. Så her er kutt i dagsøvnen et must, da får vi alle bedre kvelder og netter. Hun er 1,5 år forresten :)

Skrevet

Har hatt samme problem med gutten min som er 16mnd.

Men det han rett å slett gjorde var å snurre meg rundt lillefingeren :-)

I perioder måtte jeg sitte ved siden av sengen hans i en time eller to før han sovnet og jeg kunne snike meg ut.

Men etterhvert fant jeg ut at dette orket jeg ikke lengere. Jeg lærte meg da å "tyde" di forskjellige skrikene han kom med, og rett å slett overhørte han når jeg skjønnte at det bare var (tilgjort/falsk) skriking. Som han helt klart gjorde for å få mamma til å komme :-). Da tok det faktisk bare noen dagen for han ga opp. Var veldig overrassket at det gikk så greit. Hadde jo trodd jeg skulle ha en ukes lang kamp for å få orden på soverutinene.

Jeg gikk så klart inn til han når jeg hørte det var mer enn bare protest-skrik, men ballet bare dynen rundt han igjen og ga han bamsen,så gikk jeg ut igjen.

Så nå har jeg en liten gutt som er som en drøm å legge om kvelden :-)

Skrevet

Vi har en liten som alltid har vært vanskelig å legge, men som har sovet natta gjennom siden hun var 1/2 år gammel. Er nå 1 1/2år. Siste uka har hun vært ekstra vanskelig å legge. Resiser seg og hyler etter mamma. Jeg har derfor vært inne hos henne. Og da ligger hu og tuller og prøver å få kontakt.

Hun vil stadig ha mer av meg. Først hold det at jeg var i rommet, så at jeg satt ved siden av, så ville hun holde en hånd. Nå slutter hun å hyle kun hvis jeg står lent over senga og hun holder hånda. Der står jeg fort en time.

SLITSOMT!

Nå skjer det samme opp til flere ganger om natta også, bare fordi hun vet jeg kommer om hun hyler.

Føler jeg må kutte helt og at hun må sove alene og heller går inn og ut så mange ganger som kreves.

Vet hun ikke har vondt eller er redd. Hun vil bare ha mammaen sin. Hyler sånn etter meg bare jeg går i ett annet rom også.

Skal jeg bare gjøre dette når hun legges, eller burde jeg også gå inn og ut om hun våkner på natta?

Alle tips mottas med stor takknemmelighet:)

Høres ut som hun snurrer deg litt rundt lillefingeren, og du gir etter. Minner meg litt om forholdet mellom faren til mini og mini ved legging. Når pappan skal legge er det tull og tøys og det kan lett gå 30 min - 1 time med ulike ritualer og tøys. Når jeg legger er det nattasang og NattaHadet og ferdig med det. Sikkert fordi jeg som regel ikke gir etter, men går ut av rommet og lar han gråte i 5 min før jeg evt går inn igjen. Jeg lar han andri ligge og gråte lenge, og tar han faktisk opp om natten av og til dersom han er utrygg eller ser ut til å ha mareritt, men aldri ved litt sutring - og det hører man på grininga :P

Mini her er vel egentlig ikke så utholden heller da, så om han kun vil ha mamma eller pappa så slutter han etter noen minutter for han gir opp.

Samme problemstilling har vi ved levering i bhg. Leverer pappan er det sutring, leverer jeg er det hadet og ikke noe styr. Jeg er nok mer konsekvent enn han og det merker de virkelig.

Mer konsekvent må nok du også bli. De tåler å sutre litt når de har bikket året. Klart det ikke er noe morsomt når de gråter, men en time med holde hånda??? Du sliter deg bare ut, og barnet vil kreve flere rutiner. Når legger barnet seg? I vanlig tid som 19-1930? Tror kanskje det ikke har med at barnet får for mye søvn om det kun er en lur på 1,5 t på dagen. Som regel får de jo faktisk for lite søvn. Sover barnet 12-14 timer ila. døgnet og er 1-2 år, er det vel ikke mer enn som trengs? Gutten min på 22 mnd ligger ofte og tøyser i 15- 30 min etter jeg går ut av rommet, koser med kluten eller en bamse, synger eller bare ligger våken. Men han er trøtt :)

Du må prøve snu vanen, og da må du nok begynne innføre nye leggerutiner. Hvordan du legger det opp må være etter hva du synes fungerer, men husk samme rutinene hver kveld.

Feks Legging - sang/lesing i bok - Natta/hadet og så gå ut av rommet. Det blir nok grining, og la det bare bli det. Gå inn til barnet og si at det er natta og da må barnet sove, gi barnet mgjerne litt kos, men ikke drøy det, gå ut av rommet igjen, og - ja du vet jo i teorien hva du bør gjøre. Klart om barnet ALDRI gir seg med gråten og er helt fra seg så kan du jo ta opp og la barnet roe seg, alt må jo ikke skje på en kveld :P

Gjør det samme på kveld/natt - ikke styrt inn på rommet med en gang. Se til om hn legger seg og sove igjen. Gå inn og si at det er sovetid og gå ut igjen. Du vet nok hva som er "lurt" og hva som ikke er så lurt å gjøre, du må bare være konsevent.

Ble langt det her.. Uansett: Lykke til :)

Men husk: Dersom det kun er siste uka, så kan det hende at barnet begynner bli syk. Du må utelukke dette først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...