Gjest stårma Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Mini vil ikke ha pupp på dagen og vi har sluttet med nattaamming. Prøver å tilby han pupp flere ganger daglig men han vil ikke ha, vil bare ha litt på morgenen og spiser godt på kvelden når han skal sove. Gir han vann til grøt/middag-måltidene. Han elsker vann og drikker godt. Men han var en skikkelig puppe-gutt før og er ikke så lenge siden det beste han visste var morsmelk:( men sånn er det vel hehe, han blir jo større og han trengte virkelig å spise grøt med tanke på nattesøvnen for var en periode jeg måtte amme hver time på natten. Men spørsmålet mitt er: er det nok med amming bare morgen og kveld når han akkurat har fyllt 8mnd? Eller burde jeg pumpe og prøve å gi han morsmelk på kopp i løpet av dagen. Leste et sted at hvis man sluttet med amming så tidlig så måtte man gi morsmelkerstatning til alle måltider, lurer på om det gjelder motsatt at han egentlig burde ha morsmelk til alle måltider også? Men jeg skal snart starte å jobbe igjen og da passer det forsåvidt bra om han bare ammes morgen og kveld, bare det er sunt og riktig? Han er en stor gutt og legger godt på seg. Er jo på en måte naturen/babyen min som har styrt dette selv, jeg tilbyr han pupp men han vil ikke ha. Har prøvd å gå inn på soverommet hvor det er mer "kjedelig", men han bare vrir seg unna og ruller rundt og krabber av gårde. Han har ikke ro til å sitte/ligge i ro til puppen på dagtid, alt skal oppdages og undersøkes!
Hannah- Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Høres akkurat ut som min, bare at vi fortsatt holder på med en del nattamming da. Men på dagtid er det helt likt, og min også elsket pupp før. Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men det virker i allefall som det er veldig vanlig at det blir sånn.
Gjest stårma Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Er det jeg tenker på, at før når jeg nattaammet så spiste han stort sett hele natten og fikk i seg mye morsmelk totalt i løpet av døgnet... nå er det bare morgen og kveld som kanskje er litt lite eller?
Hannah- Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Ja, lurer på det samme jeg også, for jeg føler jeg burde nattavvenne snart siden det blir mye spising på natten. Så håper noen andre her vet. Hvis jeg kan få lov å spørre deg om noe annet i mellomtiden, gikk du rett fra spising hele natten til ingenting, eller brukte du lang tid på det? Føles liksom som en uoverkommelig oppgave når han spiser så innmari ofte om natten.
Gjest stårma Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Vi gikk rett fra spising hele natten til omtrent ingenting. Pratet med helsestasjonen om det, følte det var godt med råd fra de. Legger han for natten kl 18-19tiden, han våkner kl 21 og får pupp, men etter det så får han ikke pupp før kl 5-6tiden på morgenen. Trodde han kom til å være kjempesulten, men han er egentlig ikke sånn veldig sulten når han våkner. Så ble veldig positivt overrasket over at han ikke var så sulten på natten som jeg trodde han var siden han egentlig spiste hele natten før vi nattaavvennet han. Det føltes helt uoverkommelig for oss også før vi startet, men gikk egentlig veldig greit. Vi tilbyr han vann på flaske når han våkner, men det vil han ikke ha så han er tdeligvis ikke så tørst heller. Han våkner fortsatt mye, tror det er mest kos han vil ha. Han spiste nesten ikke fast føde på dagen så derfor ville jeg prøve å kutte ned på nattaammingen. .
abella Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Jeg har ammet kun morgen og kveld siden jenta mi var seks mnd. Hun liker ikke mme heller, så det blir ikke mye melk. Hun får en porsjon grøt hver dag og jeg tilsetter mmepulver i grøten. Ikke drikker hun noe særlig vann heller. Hun er nå litt over syv mnd og det går veldig fint på denne måten. Tre runder med melk hver dag er bra og hun får tydeligvis nok væske selv om det er veldig lite hun drikker. De regulerer jo både mat og væskeinntaket selv så lenge de er friske, så det er som regel ingen bekymring.
lillenims Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Når barn spiser mye fast føde og får i seg mye vann til måltidene, er det mange som vil ha mindre pupp. Det er helt greit. Som regel får de i seg mer enn man tror fra puppen, også om de dier kun noen få minutter. Gi gjerne mat med en del kalsium i ellers, feks. brød med smøreost eller vanlig ost, grøt osv, og yoghurt fra ca 10 mnd. Om du baker brød selv så kan du bruke noe melk i stedet for vann i det, og gjerne ha i sesamfrø. Om du vil (eller får brystspreng) kan du naturligvis gjerne pumpe og gi han på tutekopp i løpet av dagen, men det er ingen grunn til å stresse med det. Generelt så skal det mye til at barn som spiser normalt mye og variert blir feilernærte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå