Gå til innhold

To rette, rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man rett på svangerskappenger når man nettopp har kommet ut av foreldreperm?

Fikk slengt i fjeset av arbeidsgiver at jeg hadde ikke rett på noe.

Men vet jeg har rett på foreldrepengene, men svangerskapspenger?

(jobben min klarer ikke å tilrettelegge etter 3 måneder, temmelig surt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jet folk sykepenger og var sykemelt da jobben ikke klarte å tilrettelegge... Gjerne jeg skulle hatt svangerskapspenger? Er litt usikker på hvordan det fungerer.. Men er NAV som styrer dette. Kanskje greit å ringe dem å høre.

Og ja, utrolig kjedelig når jobben skal være vanskelig..

Skrevet

Hvis det er fordi du er syk at du ikke kan jobbe skal du sykmeldes, er du frisk men gravid og jobben kan skade fosteret skal du ha svangerskapspenger.

Skrevet

ja, det skjønner jeg :)

har vært igjennom prosessen en gang :) Litt rart forklart ser jeg.

Lurer på om man har rett på svangerskapspenger selv om jeg har vært i mammaperm i 8 måneder?

Kan så klart spørre nav, men de er jo så glad i å snakke om hverandre. Blir så grinete av å prøve å gjøre som de sier hele tiden, men hele tiden bli brent av surringen dems.

Skrevet

Lurer på om man har rett på svangerskapspenger selv om jeg har vært i mammaperm i 8 måneder?

Ja, det har du :-)

Skrevet

Her er NAV sitt regelverk: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Det ser ut som reglene for dette er mindre strenge enn for foreldrepenger, dvs uten krav til opptjening på forhånd, slik at du ikke nødvendigvis har krav på foreldrepenger ved fødselen, men likevel kan få svangerskapspenger. Dette er nok fordi svangerskapspenger skal beskytte fosteret, mens foreldrepenger utover de første 6 ukene (som skal dekkes av engangsstønaden) ikke på samme måte har med barnets helse å gjøre (det kan jo diskuteres, men det er iallfall FARLIG for fosteret om du må stå over løsemidler hele dagen, det er ikke FARLIG om du må ut i jobb etter 6 uker).

Svangerskapspenger regnes med i grunnlaget for foreldrepenger, det samme gjør foreldrepenger. Så når det står du må ha jobbet 6 av 10 mnd så kan du ha mottatt foreldrepenger eller svangerskapspenger i denne perioden i stedet for vanlig lønnsinntekt.

Skrevet

Jeg hadde 4-5 uker mellom mine permisjoner (tok da ut ferie). Og jeg får det samme nå som jeg hadde sist. Første permisjonen hadde jeg 80% lønn (100% perm), nå har jeg 100% lønn (80% perm) Så permisjonen er litt kortere, men utbetalinga den samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...