Gå til innhold

Hva er verst for barnet i magen ?Feber eller paracet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ligger i influensa å har skikkeli ubehag i kroppen som følge av det og fikk feber igår,ikke målt men holdt den i sjakk med paracetamol,tok 6 stk igår fordelt på dagen og har tatt 4 fordelt idag men kjenner at febern kommer tilbake 5-6 timer etter jeg tok disse..er redd for at lillejenta tar skade av "all" paracetn..

Så kom jeg til å tenke på at legen sa at ungen hadde det bedre når mor hadde det bra..men gjelder det over mange dager da?

Annonse

tok 2stk kl 11,2stk kl 19 og 2stk kl 03.. står inntil 8 pr døn på pakken..men har holdt meg til 4 stk på 24timer dette døgnet.. skal ut på en 7timers kjøretur imorgen "sparer "til da..hoff var enklere da jeg ikke var syk..skal ikke spise mer bare jeg er kommet meg hjem..

Gjest Shanti ♥

Feber er verre enn paracet. Bekymringen ved paracet er først og fremst langvarig bruk (over 2-4 uker) hos guttefostre særlig i uke 8-14, hvor det er litt økt risiko for at testiklene ikke kommer ned i pungen (kryptorkisme).

Hadde det vært meg hadde jeg definitivt spist paracet for å holde feberen i sjakk (helst med jevne mellomrom, slik at tempen ikke svinger.. og kanskje 1 ad gangen og heller litt oftere, men selvfølgelig ikke over maxdosen per døgn)

God bedring!

Se hva RELIS (produsentuavhengig legemiddelinfo sponset av helse- og omsorgsdepartementet) skriver:

http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=3&S=6546

Hei!!

Låg med infulensa for noen uker siden. Kontaktet legekontoret for å høre om jeg kunne ta febernedsettende. Svaret jeg fikk var at det er ikke bra å utsette barnet for feber over tid, vi er varmere innvendig enn hva febermåleren viser. Så det gikk fint å ta tabletter som inneholdt paracetamol, men max to tabletter i døgnet. Så jeg delte disse tablettene i to og hadde da til 4 ganger pr. døgn. Brukte det i 3 dager.

Hei hei :)

Jeg regner med at du har tatt 500 mg tabletter. Og det vil si at 2 tbl tilsvarer 1g. Og at du har tatt 3g i løpet av en dag.

1g x 4 er ufarlig for gravide. Og er en vanlig dose for et voksent menneske. Paracet er den "ufarlige" smertestillende som vi gravide kan ta. MEN det er overhodet ikke bra med langvarig bruk 2 uker pluss.

Har selv tatt denne dosen i et par dager, hvor da min lege sa at det var ufarlig. (har hatt nyrebekkenbetennelse)

Det var iallefall det min lege sa, og som jeg har lært på medisinkurs med dyktige farmasøyter.

God bedring :)

Jeg er nå 25 uker på vei og har vært plaget med feber siden uke 12. Har hatt feber en gang i mnd siden da, i ca ei uke hver gang. Utrolig slitsomt men vil anbefale deg å ta paracet i normale doser, for høy feber kan skade foster. Den lille har det jo godt og varmt der inne fra før, om det ikke skulle komme feber i tillegg. Min helsesøster sa at foster får også feber, men ikke den infeksjonen mor har når hun blir syk. Jeg spiste ca 3-4 paracet om dagen på det værste (500 mg) for å holde det i sjakk. Så ikke overdriv, å ring legen din eller helsesøster om du er usikker/bekymret:)

Føden sa at paracet er helt ok å ta. Denne graviditeten fikk jeg influensa og var samtidig henvist til føden, og lege sa jeg bare skulle ta det å få ned feberen.

Jeg klarte å holde meg helt unna paracet første graviditet, det første som skjedde med gullet var at de stakk avgårde til barnelege med ham,og han ga ham paracet,bare noen sekunder gammel :( Så er nok ganske ufarlig med paracet ja, men ikke mer enn døgndose selvfølgelig, og ikke over lang tid.

God bedring!

Annonse

Tusen takk jenter for mange svar :) greide heldigvis å komme meg hjem uten å ty til paracet:) febern va ikke så ille så lot heller vær å ta paracet :) godt å vite at jeg ikke gjorde noen riv ruskende galt da:) to dager med paracet ødelegger ikke noe :) da vet jeg det hvis jegskulle bli palget med forkjølelse dette svanegerskapet..:-/

Skal gå rett i kjøleskape å ta en slurk tran :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...